تکامل سریع تکنولوژی مدرن برش لیزری

تکامل سریع تکنولوژی مدرن برش لیزری شامل چه مواردی می شود ؟ یک تولید کننده فلز فقط باید حدود پنج سال به گذشته نگاه کند تا ببیند فناوری چقدر پیشرفت کرده  و سرعت عملکرد دستگاه­  های برش لیزر فایبر افزایش یافته است و این امر سبب گردیده دستگاه های برش لیزر CO2 مربوط به ۱۰ سال پیش به طرز دردناکی کند به نظر برسند. اما سرعت تنها دلیلی نیست که سازندگان فلز به طور منظم روی قابلیت های جدید برش لیزری سرمایه گذاری می کنند. ماشین‌های امروزی وظایف خودکاری دارند که حتی پیشرفته‌ترین سیستم‌های چند سال پیش برای انجام آن‌ها به مداخله اپراتور متکی بودند.

از آنجایی که سازندگان فلز یاد می‌گیرند کارهای بیشتری را با زمان و هزینه کمتر انجام دهند. به دلیل بازار کار فشرده، آنها به فناوری تکیه می‌کنند تا تولید را به طور کارآمد حفظ نمایند. همین تفکر در مورد برش لیزر نیز صدق می­کند. در نظر بگیرید که فناوری برش لیزری پیشرفته چه کاری برای تولید کننده فلزات امروزی انجام می­ دهد.

به حداکثر رساندن استفاده از مواد در برش لیزری

از ژانویه ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۱، قیمت فولاد ۲۱۹ درصد افزایش یافت. اگرچه نادر هستند، اما همچنان برای هر کارگاهی که در اوج وضعیت مالی قرار ندارد، خطر ایجاد می­نماید.

اینجاست که الگوریتم‌های تودرتو قدرتمند موجود در نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی دستگاه‌های برش لیزری مدرن، می‌توانند تفاوت ایجاد کنند. یک سازنده فلزی می‌تواند از لانه‌های ساکن ساده‌ای که با جریان کار در مغازه مطابقت دارد به لانه‌سازی پویاتر تبدیل گردد که در آن مشاغل مختلف ممکن است در یک لانه برای به حداکثر رساندن استفاده از مواد و کاهش ضایعات گنجانده شود.

این نوع قدرت برنامه ریزی منجر به ایجاد لانه هایی با برش خط مشترک هوشمندتر می شود. به عنوان مثال، لیزر یک برش ایجاد می کند که در نهایت یک لبه مشترک برای دو قسمت مجزا است. توان محاسباتی می‌تواند این آرایش تودرتو را بگیرد و آن را به چهار قسمت بسط دهد که ممکن است خطوط برش را در یک شبکه دو به دو به اشتراک بگذارند یا حتی مجموعه‌ای از قطعات مختلف که یک لبه مشترک حاصل از یک برش را دارند.

حتما مطالعه کنید : حکاکی و چاپ لیزری سفارشی خودکار

الگوریتم های تودرتوی امروزی به سادگی قوی تر از الگوریتم های پنج سال پیش هستند. قدرت محاسباتی موجود برای ماشین‌های امروزی باعث می‌شود که نه تنها بهترین راه‌ها برای قرار دادن هر چه بیشتر قطعات روی یک صفحه بدون اتلاف مواد زیاد، بلکه در محاسبه کارآمدترین روش برای به حداکثر رساندن برش‌ها، بسیار کارآمدتر باشند و سبب می­گردد زمان تولید و سایش مواد مصرفی به حداقل می ­رسد.

بهینه سازی برش لیزری

در حالی که قبلاً اپراتورها به طور واقعی کیفیت عملکرد دستگاه برش لیزر را بررسی می­نمودند ، دیگر مجبور نیستند این بار را هنگام کار با یک دستگاه برش لیزر جدید تحمل کنند. هوش مصنوعی برای کمک به جدا شدن قطعات با کیفیت از دستگاه، حتی زمانی که یک اپراتور بی تجربه در کنترل است، معرفی شده است.

نحوه بهینه سازی زمان حک و برش لیزری

سر نازل برش مجهز به دوربین و میکروفون می ­باشد. در حال حاضر، درست مانند یک اپراتور با تجربه که می تواند با گوش دادن به صدای یک ماشین درست با غلط بودن تنظیمات آن را تشخیص، دستگاه نیز می تواند همین کار را انجام دهد. به عنوان مثال، زمانی که برش خوب است، ماشین سرعت خود را افزایش می دهد تا زمانی که تعیین کند به سرعت بهینه رسیده است و در عین حال کیفیت لبه بهینه را حفظ و بهره وری را بیشتر می­ نماید.

این نوع هوش مصنوعی بسیار پیچیده است، به طوری که می تواند تفاوت بین از دست دادن برش و برش بد را تشخیص دهد. فرض کنید سر برش سوراخی را در قسمتی تشخیص می دهد. سر برش ویژگی را تمام می کند، اما پس از بلند شدن سر، دستگاه از نازل عکس می گیرد تا مشخص کند که آیا نازل مقصر برش بد است یا خیر. اگر نازل مقصر باشد، دستگاه آن را خاموش می کند و به آخرین برش باز می گردد. اگر نازل مقصر نباشد، دستگاه تنظیمات برش را انجام می دهد. اگر دستگاه پس از پنج بار تلاش نتواند مشکل را تصحیح کند، یک هشدار توقف اجرا می شود و یک اعلان فشار به اپراتور یا سرپرست ارسال می­ گردد.

بهبود حذف و مرتب سازی مواد

همانطور که سرعت برش لیزر در طول سال ها افزایش یافته، اتوماسیون بارگیری و تخلیه این ماشین ها نیز افزایش یافته است. یک دستگاه برش لیزری مدرن با سرعت‌های برش چشم گیر اگر منتظر تحویل مواد باشد، کار چندان خوبی را به همراه نخواهد داشت. برای همین اتوماسیون می بایست به همان سرعت یا سریع تر از لیزر باشد.

با اتوماسیون مدرن امروزی، می توان یک ورق را از یک پالت برداشت، در صورت چسبیدن ورق ها جدا کرد، ضخامت آن را اندازه گیری نمود و سپس به میز کار تحویل  و در لیزر قرار داد تا فرآیند برش در کمتر از ۵۰ ثانیه آغاز گردد.

نرم افزار مورد استفاده برای اجرای مرتب سازی قطعات نیز بهبود یافته است. این نرم‌افزار هوشمند می‌تواند رتبه‌بندی‌های پیچیده را بر روی قطعات اعمال کند تا اطمینان حاصل شود که تمام قسمت‌های یک اسکلت می‌توانند بدون به خطر افتادن حذف بیشتر قطعات حذف شوند.

در مقاله بعدی به حذف مداخله دستی در برش لیزری خواهیم پرداخت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *