خدمات پرینت سه بعدی

جهت خدمات پرینت سه بعدی قطعات باید تقریبا ۸ مرحله طی شود :

  1. تولید یک مدل سه بعدی با کمک نرم افزار طراحی با استفاده از کامپیوتر: چندین نرم افزار رایگان مدل سازی سه بعدی از جمله موارد ذیل وجود دارد که می­ توان از آنها استفاده نمود.
    • Google SketchUp: این یک نرم افزار رایگان مدل سازی سه بعدی از طرف Google می ­ باشد. ابزارهای SketchUp به شما این امکان را می ­دهند تا مدل­ های خود را به آسانی ایجاد نمایید.
    • Blender: این یک نرم افزار رایگان و منبع باز برای مدل­ سازی سه بعدی می­ باشد که بر روی سیستم عامل­ های مختلف مانند ویندوز، لینوکس، سیستم عامل Mac کار می­ کند. هدف اصلی ایجاد مدل­ های سه بعدی رایگان و مفید، برای همه افراد حرفه­ ای یا مبتدی می ­باشد.
    • ۳DCrafter: این یک نرم افزار رایگان برای مدل سازی در زمان واقعی است که به شما امکان می دهد با استفاده از ابزار ساده سه بعدی مدل های پیچیده سه بعدی را ایجاد نمایید. ابزارهای مختلف آن و رویکردهای کشیدن، روند مدل سازی سه بعدی را آسان و سرگرم کننده می­ کند. نسخه استاندارد به صورت رایگان ارائه می­ گردد، اما برای نسخه ­ های Plus و Pro نیز می بایست هزینه پرداخت نمایید.
  1. تبدیل به STL (زبان استاندارد Tessellation): طرح در فرمت CAD می بایست به فرمت STL تبدیل گردد، این فرمی است که به خصوص برای سیستم ­های سه بعدی از سال ۱۹۸۷ توسط دستگاه های stereolithography SLA استفاده می ­گردید.
  2. یک فایل STL در رایانه­ ای که با چاپگر سه بعدی کار می­ کند کپی می­ گردد تا برای چاپ آماده گردد.
  3. راه اندازی دستگاه، هر دستگاه پیش نیازهای خود را برای شروع چاپ دارد و برای هر کدام از قطعات متفاوت است. این به معنای افزودن یا پر کردن مواد مختلفی است که چاپگر استفاده خواهد کرد. این همچنین به معنای افزودن یک سینی به عنوان پایه یا افزودن مقداری مواد برای تشکیل یک تکیه گاه محلول در آب است.
  4. پدید آوردن: کل مراحل به طور خودکار انجام می ­شود. ضخامت لایه ­ها هر کدام تقریباً ۱/۰ میلی­متر است. با این حال می ­توانند ضخیم ­تر یا نازک­ تر باشند. با توجه به اندازه یک چیز، دستگاه و مواد به کار رفته این روش ممکن است چندین ساعت یا حتی چند روز طول بکشد.
  5. پس از اتمام پرینت سه بعدی ، شی چاپ شده (یا شاید چندین قطعه) را از چاپگر خارج نمایید. برای جلوگیری از آسیب­ دیدگی آنها را تا حد ممکن با دقت بیرون آورید.
  6. پس از چاپ سه بعدی ممکن است شی نیاز به پردازش داشته باشد یعنی می بایست پودر باقی مانده یا تکیه گاه های محلول در آب را از بین برد. به یاد داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است مواد جامد شدن به مقداری زمان نیاز داشته باشند، مراقب باشید که شی شکسته نشود.
  7. در این مرحله شی مورد نظر آماده می ­باشد.

نمونه ای از خدمات پرینت سه بعدی

با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به نگرانی درباره قالب سازی و تولید قطعات پس از ساخت نمی­ باشد زیرا با استفاده از پرینتر سه بعدی می ­توان قطعات را در ابعاد کوچکتر مدل سازی و با خیالی آسوده آن را تولید نمود.