فرآیند برش لیزر فایبر

فرآیند برش لیزر فایبر یک روش برش گرم است که از پرتو لیزر متمرکز با چگالی بالا به عنوان منبع اصلی گرما استفاده می­ نماید. این امر سبب می­ گردد که مواد تابیده شده به سرعت ذوب شوند و تبخیر شوند، از بین بروند یا به نقطه اشتعال برسند.

در عین حال، استفاده از جریان هوای پرسرعت که به صورت هم محور با پرتو لیزر است، به دمیدن مواد مذاب کمک نموده و امکان برش قطعه کار را فراهم می ­نماید.

در سال‌های اخیر، فناوری پشت ژنراتورهای لیزری فایبری با توان بالا رشد کرده و بهبود یافته است که منجر به گسترش مداوم دامنه‌ای از کاربردها گردیده است و دستگاه برش لیزر فایبر به کانون محبوب تحقیق و توسعه صنعتی تبدیل شده است.

مزایای برش لیزر فایبر در برش صفحات نازک

در قلمرو برش صفحات نازک، فرآیند برش لیزر فایبر به دلایل ذیل به تدریج جایگزین لیزرهای CO2 سنتی و لیزرهای YAG گردیده ­اند:

  • هزینه کمتر:

راندمان تبدیل فوتوالکتریک لیزرهای فایبر حدود ۳۰٪ است در حالی که راندمان تبدیل فوتوالکتریک لیزرهای CO2، ۶-%۱۰ است و راندمان تبدیل فوتوالکتریک لیزرهای YAG فقط ۳٪ است. علاوه بر این، لیزر فایبر هیچ بخش آسیب‌پذیری ندارند، بنابراین هیچ هزینه‌ای در ارتباط با تعمیر و نگهداری دیرهنگام وجود ندارد.

  • طراحی فشرده و انعطاف پذیر:

لیزرهای فایبر دارای اندازه کوچک، وزن سبک و موقعیت کاری قابل انعطاف و متحرک هستند.

  • بهبود کیفیت برش:

استفاده از یک سیستم هدایت نور منعطف در لیزرهای فایبر و فاصله انتقال پرتو ثابت، از کیفیت پایین برش ناشی از تغییر در طول مسیر نور لیزرهای CO2 جلوگیری می­نماید. این امر کیفیت برش ثابت را در سراسر عرض برش تضمین می­کند و آن را برای سیستم­های پردازش لیزری با فرمت بزرگ ایده آل می ­نماید.

  • صرفه جویی در هزینه:

پرتو لیزر فایبر در امتداد یک فیبر نوری حرکت می­ کند، بنابراین نیازی به سیستم مسیر نور منعکس شده خارجی نیست و در هزینه لنزهای بازتابی و سپرهای اندام صرفه جویی می­ گردد.

همچنین نیازی به تنظیمات مسیر نوری خارجی نیست که باعث کاهش خطر آلودگی مسیر نور از خاک و کاهش وزن قطعات متحرک می شود.

  • عملکرد بهبود یافته برای برش فلز:

از دیگر مزایای خدمات جوش لیزر فایبر Fiber باید گفت که طول موج لیزر فایبر ۱.۰۶ میکرومتر است که در مقایسه با طول موج CO2 (10.6 میکرومتر) راحت‌تر توسط مواد فلزی جذب می‌گردد.

  • عملکرد بهبود یافته برای برش فلز:

طول موج لیزر فایبر ۱.۰۶ میکرومتر است که در مقایسه با طول موج CO2 (10.6 میکرومتر) راحت‌تر توسط مواد فلزی جذب می‌شود. این امر به ویژه برای برش ورق فلز مفید است، زیرا سرعت برش ۲-۴ برابر سریع تر از CO2 می ­باشد. لیزرهای فایبر همچنین اثر برش بهتری برای مواد با انعکاس بالا مانند آلیاژهای آلومینیوم، مس و آلیاژهای مس دارند.

منبع : سایت machinemfg

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *