طراحی قالب های تزریق بر اساس صفحه (Plate)

همانطور که در مقاله قبلی گفته شد قالب­ های تزریقی را می توان براساس ویژگی­ های آنها به چندین دسته مختلف از جمله قالب های تزریق رانر یا راهگاه ، سیستم حجم تولید قطعه و دسته دیگری که بر اساس آن می توان قالب های تزریقی را مرتب  نمود، طراحی قالب های تزریق بر اساس صفحه (Plate) یا همان مقدار یا پیکربندی صفحات آنها است. یک قالب از صفحاتی تشکیل شده است که قسمت منفی آن در آنها بریده می شود. این صفحات وقتی در دستگاه قالب گیری تزریقی به هم فشرده شوند، حفره قالب کامل را برای تولید مناسب قطعه تشکیل می­ دهند.

  • طراحی قالب های تزریق دو صفحه ای

 قالب دو صفحه ­ای متداول­ ترین نوع مورد استفاده برای قالب­ گیری تزریقی است زیرا ساخت آن کم هزینه ­ترین است. این مدل فقط یک خط جداکننده دارد که دو نیمه صفحه هسته و صفحه حفره به هم می­ رساند. اگرچه از هر دو نوع سیستم­ های رانر در قالب­ های دو صفحه ­ای استفاده می­ شود، اما در یک سیستم رانر سرد به دلیل اتصال به قطعه تولید شده این قسمت نیز خارج می­ گردد و  این مرحله تولید هزینه­ های بیشتری را اضافه می­ نمایید زیرا هر رانر می بایست به صورت دستی برداشته و بازیافت گردد.

  • طراحی قالب های تزریق سه صفحه ای

یک قالب سه صفحه ای دارای یک صفحه اضافی می­ باشد که سبب می­ گردد قالب به جای یک خط، دو خط جداکننده داشته باشد. این صفحه اضافه شده یا صفحه استریپر بین صفحات هسته و حفره قرار گرفته و هدف آن جدا کردن اتوماتیک سیستم رانر سرد از قسمت قالب­ گیری شده پس از تخلیه می­ باشد. با این کارفرآیند تولید سریع تر صورت می ­پذیرد زیرا برای از بین بردن رانر و ارسال آن به بازیافت نیازی به کار دستی نمی ­باشد. اما افزودن این صفحه هزینه کلی ابزار را برای قالب شما افزایش می­ دهد زیرا برای اطمینان از جداسازی و بیرون انداختن مناسب باید برش داده شود تا با دو صفحه دیگر مطابقت داشته باشد. بخاطر داشته باشید که از آنجا که این صفحه سوم فقط برای جدا شدن سیستم رانر مورد نیاز است، سیستم گرمکن هرگز به قالب سه صفحه­ ای احتیاج نخواهد داشت.

  • طراحی قالب های تزریق انباشته

 یک قالب انباشته از چندین سطح موازی با صفحات قالب تشکیل شده است. از این دو، سه یا حتی چهار سطح برای کارآیی بیشتر تولید استفاده می ­گردد. این امر به این دلیل محقق می شود که قالب انباشته شده در طی چرخه نسبت به قالب یک سطح با مقدار مساوی حفره ها به تنش ­گیره کمتری نیاز دارد. در حالی که این امر هزینه­ های عملیاتی را کاهش می­ دهد، هزینه اولیه این نوع قالب بسیار زیاد است زیرا ساخت آن بیشتر طول می­ کشد. این نوع قالب حتی می ­تواند ساخته شود تا هم زمان چندین ماده را در خود جای دهد.

منبع : سایت ۳space

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *