قالب تزریقی بر اساس حجم تولید

در دو مقاله قبلی به دو نوع از انواع تقسیم ­بندی در قالب تزریق پرداختیم و در این مقاله به دسته نهایی قالب تزریقی بر اساس حجم تولید اشاره خواهیم کرد که قالب می ­تواند در هر چرخه تولید نماید. تعداد حفره ­ها در یک قالب مقدار و سرعت تولید را تعیین می­ نماید.

دسته بندی قالب تزریقی بر اساس حجم تولید

قالب تزریقی بر اساس حجم تولید خود شامل سه دسته می باشد از جمله :

  • تک حفره­ای (Single Cavity)

 قالب تک حفره ­ای فقط یک قسمت در هر چرخه تولید می ­نماید. اگرچه ممکن است این کندترین نوع قالب تولیدی در مقایسه با انواع دیگرباشد، اما استفاده از یک حفره منفرد باعث می­ گردد قالب بسیار ارزان­تر از سایر گزینه ­ها باشد. این هزینه نسبتاً کم سبب می­ گردد تا تولیدات با حجم کمتر، مقرون به صرفه تر باشند.

  • چند حفره­ای (Multi Cavity)

قالب چند حفره ­ای برای ساخت چندین قسمت یکسان در هر چرخه طراحی شده است. این نوع قالب گران تر است زیرا با هر حفره ­ای که اضافه می­ شود برش آن طولانی ­تر می­ گردد. تولیدات با حجم زیاد معمولاً با این نوع قالب انجام می ­پذیرد زیرا می­ توان در هر چرخه تولید بیش از یک حفره تولید نمود.

  • خانواده

 قالب خانوادگی نیز از چندین حفره تشکیل شده است، اما برای ساخت چندین قسمت مختلف در هر چرخه استفاده می ­گردد. به عنوان مثال ممکن است یک قالب خانوادگی برای تولید دو تکرار سمت چپ و دو تکرار راست از یک قسمت ساخته شود، در حالی که یک قالب ساده چند حفره ای فقط تکرار چپ را در هر چرخه ایجاد می ­نماید. در حالی که این نوع قالب به دلیل زمان لازم برای برش حفره های اضافی هنوز گران است، اما در واقع ممکن است به کاهش هزینه­ های کلی ابزار کمک نماید، زیرا یک قالب خانوادگی می ­تواند برای بسیاری از قسمت­ های مختلف استفاده شود و سبب صرفه­ جویی در زمان و هزینه­ های بسیار زیاد ماشین آلات گردد. توجه به این نکته مهم است که قالب خانوادگی فقط برای قطعاتی که قرار است از همان ماده و رنگ ساخته شوند قابل استفاده می ­باشد و قطعاتی که به مواد مختلف یا تنوع رنگی نیاز دارند باید در قالب­ های جداگانه ساخته شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *