آشنایی با فرایند برش لیزری

آیا با فرایند برش لیزری آشنایی دارید ؟ به گفته توماس نت: فرایند برش لیزری از یک پرتو لیزر متمرکز و پرقدرت برای برش مواد به شکل‌ها و طرح‌های سفارشی استفاده می‌کند. این فرآیند برای طیف وسیعی از مواد از جمله فلز، پلاستیک، چوب، سنگ‌های قیمتی، شیشه و کاغذ مناسب است و می‌تواند قطعات دقیق و پیچیده‌ای را بدون نیاز به ابزار طراحی سفارشی تولید نماید.

چندین نوع مختلف از برش لیزری موجود می­ باشد، از جمله برش فیوژن، برش اکسیداسیون و خط زدن. هر فرآیند برش لیزری می‌تواند قطعاتی را با دقت و پرداخت‌ لبه با کیفیت بالا و به طور کلی دور از آلودگی مواد، آسیب فیزیکی و ضایعات کمتر نسبت به سایر فرآیندهای برش معمولی مانند برش مکانیکی و برش واترجت تولید نماید. با این حال، در حالی که برش لیزری مزایای خاصی را نسبت به فرآیندهای برش معمولی نشان می­ دهد، برخی از کاربردهای تولیدی می تواند مشکل ساز باشد، مانند برش مواد بازتابنده یا موادی که نیاز به ماشین کاری و تکمیل کار ثانویه دارند. الزامات و مشخصات مورد نیاز یک برنامه برش خاص – به عنوان مثال، مواد و خواص آنها، محدودیت­ های مصرف انرژی و توان، تکمیل ثانویه و غیره – به تعیین مناسب ترین نوع فرآیند برش برای استفاده کمک می­  کند.

حتما مطالعه کنید : خدمات حک و برش لیزری پلکسی

وی گفت: “در حالی که هر فرآیند برش دارای مزایا و معایب خود است ، این مقاله به برش لیزر می پردازد ، اصول اولیه فرآیند برش لیزر و اجزای لازم و مکانیک دستگاه برش لیزر را تشریح می کند. علاوه بر این ، مقاله به بررسی روش ها و برنامه های مختلف برش لیزر ، مزایا و محدودیت های فرآیند و مقایسه بین برش لیزر و سایر انواع فرآیندهای برش خواهد پرداخت.

دستگاه و فرآیند برش لیزری

برش لیزری یک فرآیند ساخت غیر تماسی و مبتنی بر حرارت که برای فلز و مواد غیرفلزی مناسب می ­باشد. برای اینکه فرآیند برش لیزری بدون مشکل و با ظرفیت بهینه اجرا گردد، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود، مانند پیکربندی و تنظیمات دستگاه برش لیزر، ماده برش داده شده و خواص آن، و نوع لیزر و گاز کمکی استفاده شده.

بررسی اجمالی اجزاء و مکانیک دستگاه لیزر

برخلاف برش مکانیکی که از ابزارهای برش و تجهیزات برقی استفاده می کند و برش واترجت که از آب تحت فشار و مواد ساینده استفاده می کند، برش لیزری از دستگاه برش لیزری برای تولید برش ها، حکاکی ها و نشانه ها استفاده می کند. در حالی که دستگاه های برش لیزر از مدلی به مدل دیگر و کاربرد به کاربرد متفاوت است، راه اندازی معمولی شامل مجموعه تشدید کننده لیزری، آینه ها و سر برش لیزری است که حاوی لیزر است.

بررسی اجمالی اجزاء و مکانیک دستگاه لیزر

برخلاف اینکه در برش مکانیکی از ابزارهای برش و تجهیزات برقی، در برش واترجت از آب تحت فشار و مواد ساینده استفاده می­ گردد، در برش لیزری از دستگاه برش لیزری برای تولید برش­ها، حکاکی  ­ها و نشانه ها استفاده می ­شود. در حالی که ماشین‌های برش لیزری از مدلی به مدل دیگر و کاربردی  به کاربرد دیگر متفاوت هستند، راه‌اندازی معمولی شامل مجموعه تشدید کننده لیزری، آینه‌ها و سر برش لیزری است که شامل یک لنز متمرکز لیزری، یک مجموعه گاز تحت فشار و یک نازل است. فرآیند اصلی برش لیزری شامل مراحل زیر می­ باشد:

  1. تولید پرتو
  2. تمرکز پرتو
  3. گرمایش و ذوب موضعی
  4. بیرون ریختن مواد
  5. حرکت پرتو

هر مرحله جدایی ناپذیر از فرآیند برش لیزری است و هنگامی که به درستی اجرا گردد، یک برش دقیق ایجاد می ­نماید.

در مقاله بعدی به بررسی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت .

لینک مقاله : سایت prestigemetals

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *