ویژگی‌ها و نکات مهم برش لیزری آلومینیوم

ویژگی‌ها و نکات مهم برش لیزری آلومینیوم چیست ، هر آنچه که می بایست درباره برش لیزری آلومینیوم بدانیم در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد .برش لیزری آلومینیوم یک فرآیند تولیدی است که از پرتو لیزر پرقدرت برای برش ورق ها یا صفحات آلومینیومی استفاده می­ نماید. در سال های اخیر، برش لیزری به دلیل مزایای بی شماری که نسبت به روش های برش سنتی دارد، در صنایع مختلف رواج زیادی یافته است. یکی از موادی که از برش لیزری سود زیادی می برد، آلومینیوم است.

در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد برش لیزری آلومینیوم بدانید، بررسی خواهیم نمود.

ویژگی های آلومینیوم

آلومینیوم رسانایی حرارتی بالایی دارد و به راحتی می توان آن را به اشکال مختلف پیچیده ریخت. از انجائیکه این فلز نسبتاً نرمی می­ باشد، برش لیزری آن چالش برانگیز است، بنابراین، درک خواص مواد آلومینیوم برای اطمینان از پردازش موفق و کارآمد مهم است.

آلومینیوم فلزی غیرآهنی، سبک، نرم و بادوام است که در پوسته زمین به وفور یافت می شود. دستگاه برش لیزر، برش یا شکل دادن به آن را آسان نموده است. برخلاف آهن و فولاد، آلومینیوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است. انعطاف پذیری بالای آن منجر به حداقل ضایعات در طول فرآیند برش لیزری می شود و هر زباله باقی مانده را می توان بازیافت نمود و آن را به یک انتخاب دوست دار محیط زیست تبدیل کرد.

آیا لیزر می تواند آلومینیوم را برش دهد؟

بله، لیزر می تواند آلومینیوم را برش دهد. برش لیزری به دلیل سرعت، کیفیت و دقت، در واقع یک روش محبوب و موثر برای برش آلومینیوم است. هم لیزرهای CO2 و هم لیزرهای فایبر قادر به برش ورقه های نازک فلزات غیرآهنی مانند آلومینیوم هستند. با این حال، در هنگام استفاده از لیزر دی اکسید کربن نیاز به پوشش سطح مواد برای جلوگیری از آسیب نور منعکس شده به دستگاه لیزر می­  باشد. در مقابل، لیزرهای فایبر می توانند مستقیماً فلزات غیر آهنی را برش دهند.

 

لیزر می تواند آلومینیوم را برش دهد.

 

علیرغم اینکه نسبت به دستگاه های برش سنتی سریع تر و نرم تر است، پردازش آلومینیوم با دستگاه برش لیزری به دلیل بازتاب بالای آلومینیوم می تواند گران باشد.

چه نوع لیزری می تواند آلومینیوم را برش دهد؟

وقتی صحبت از ویژگی‌ها و نکات مهم برش لیزری آلومینیوم  می شود، سه نوع لیزر اصلی از جمله موارد ذیل برای انتخاب می ­باشد:

  • برش لیزر دی اکسید کربن (CO2)
  • فایبر
  • Nd YAG
برش لیزری آلومینیوم با لیزر دی اکسید کربن (CO2)

CO2 Laser Cutting Machine

 

از بین این سه نوع، لیزر CO2 به دلیل طول موج ۹.۵-۱۰.۶ میکرومتر، کمتر قابل استفاده برای برش آلومینیوم است و انجام پردازش لیزر بر روی آن را دشوار می ­نماید. دلیل این امر این است که آلومینیوم به شدت پرتوها را در طول موج لیزر CO2 منعکس می­ نماید. در نتیجه، بیشتر تابش از آلومینیوم بازتابنده منعکس می ­گردد و تنها بخش کوچکی از انرژی جذب می شود. این برای ذوب و تبخیر آلومینیوم کافی نیست. با این حال، غلبه بر این مشکل با استفاده از یک لیزر پرقدرت CO2 با فرکانس بالا امکان پذیر است که می تواند به اندازه کافی سریع به سطح آلومینیوم برخورد کند تا بر توان از دست رفته توسط انعکاس غلبه نماید.

 

برش لیزری آلومینیوم با لیزر ND YAG

YAG Laser Cutting Machine

 

روش دیگر، لیزر فایبر یا Nd YAG با طول موج ۱.۰۶ میکرومتر برای برش لیزری ورق فلز مناسب است. این طول موج ها به راحتی توسط فلزات جذب می شوند و برش آلومینیوم را آسان تر می ­نمایند.

برش لیزری الومینیوم با لیزر فایبر

Fiber Laser Cutting Machine

به طور خاص، خدمات جوش لیزر فایبر FIBER تقریباً سه برابر سریع‌تر در مقایسه با لیزر CO2 با وات مشابه بر روی آلومینیوم عمل می‌­نماید. به این دلیل است که دستگاه برش لیزر فایبر به هیچ آینه ای نیاز ندارد و بنابراین کمتر در معرض انعکاس آلومینیوم است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به طور کلی، هر دو دستگاه لیزر CO2 و فایبر برش های دقیق و تمیزی را برای برش آلومینیوم ارائه می دهند، اما لیزر فایبر به دلیل توانایی آن در غلبه بر مشکل انعکاس و ارائه عملکرد سریع تر، بهترین گزینه می­ باشد.

منبع : سایت srsoad

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *