نکات خیلی مهم ایمنی در جوشکاری لیزری

در ادامه مقاله قبلی می توان  از دیگر موارد نکات خیلی مهم ایمنی در جوشکاری لیزری به موارد ذیل اشاره نمود :

تبخیر در حین جوشکاری لیزری حتی بدون مواد

از آنجایی که روش توصیف شده برای جوشکاری لیزری در اجرای آن متفاوت است، بسته به فرآیند مورد نظر، موقعیت های خطر مختلفی ایجاد می شود. در اصل، تبخیر از مواد اولیه در طول ذوب به دلیل انرژی ورودی بالا رخ می دهد. این امر منجر به انتشار آلاینده ها به شکل دود جوش می شود. ترکیب شیمیایی آنها تقریباً برابر با ترکیب مواد اولیه است. حجم آلاینده هنگام جوشکاری لیزری بدون مواد افزودنی از نظر اندازه با حجم جوشکاری گاز فعال فلز قابل مقایسه است. بیشترین انتشار دودهای جوشکاری هنگام جوشکاری قطعات گالوانیزه ایجاد می شود. هنگام جوشکاری با پرتو لیزر تفاوت دیگری وجود دارد – چه با CO2 جوشکاری کنید یا یک لیزر حالت جامد. با تنظیمات ایده آل، دومی انتشار کمتری نسبت به لیزرهای CO2 معمولی منتشر می کند.

جوشکاری هیبریدی: انتشار بیشتر از جوشکاری WIG و MIG

حجم بخارهای جوشکاری با لیزر MSG جوش هیبریدی عمدتاً به ترکیب لیزر و روش معمول جوشکاری MSG بستگی دارد. معمولاً این با جوش MAG ترکیب می شود، اما می توان از MIG و WIG نیز استفاده کرد. از آنجایی که خروجی فیوز جوش ترکیبی و سرعت تغذیه بسیار بالاتر از روش های معمولی است، جوش لیزری دارای حجم بیشتری از دود جوشکاری نسبت به روش های غیر خودکار است. با قرار گرفتن روش جوشکاری لیزر-پلاسما تحت جوشکاری هیبریدی، هنگام جوشکاری آلومینیوم، که کاربرد اصلی این روش است، ازن و همچنین بخارهای جوشکاری تولید می شود. بنابراین، هنگام استفاده از این روش، اتصال مستقیم یک سیستم استخراج به منبع اهمیت ویژه ای دارد. در مقابل، دودهای جوشکاری دارای محتوای بالایی از اکسید آلومینیوم هستند. آلودگی جوشکار به این ماده روی ریه ها تاثیر می گذارد. در نتیجه ممکن است منجر به تحریک دستگاه تنفسی، رسوب گرد و غبار در ریه ها و آلومینوز غیرقابل برگشت شود.

جوشکاری رسوب لیزری HAZMAT را آزاد می کند

جوشکاری رسوبی لیزری با سایر روش‌های جوشکاری لیزری متفاوت است، زیرا علاوه بر لیزر، یک ماده افزودنی به دو شکل سیم و پودر وارد می‌شود. در صورت استفاده از افزودنی به صورت پودر، علاوه بر دودهای جوشکاری، ذرات قابل تنفس نیز تا حدودی ایجاد می شود، اما نه موادی که به آلوئول ها می رسند. ترکیب دودهای جوش تقریباً برابر با اجزای شیمیایی ماده افزودنی است که در آن عناصر با نقطه جوش پایین به مقدار زیاد در بخارها وجود دارند. به عنوان مثال، هنگام جوشکاری لیزر با آلیاژهای مبتنی بر کبالت، بخار و گرد و غبار جوش تشکیل می شود که جزء اصلی آن اکسید کبالت است. با آلیاژهای مبتنی بر نیکل، که در عین حال حاوی بیش از ده درصد کبالت هستند – بسته به جزء مورد نظر در دودهای جوشکاری – اکسید نیکل یا اکسید کبالت اجزای اصلی در بخار جوشکاری هستند. هر دو سرطان زا هستند. دودهای جوشکاری نیز حاوی اکسید آلومینیوم هستند. هنگام جوشکاری لیزری فولادهایی با محتوای کروم بالا، اکسید آهن آزاد می شود. این منجر به رسوب گرد و غبار در ریه ها می شود – به اصطلاح “خالکوبی ریه”. کل محتوای کروم در دودهای جوشکاری عمدتاً به صورت فلزی یا اکسید سه ظرفیتی است. با این حال، ترکیبات کروم ۶ اندازه گیری شده بسیار کم هستند. اکسید مس با برنزهای چند محتوایی آلومینیومی آزاد می شود. این می تواند منجر به تب دود فلز شود.

یک سیستم استخراج دود جوشکاری به دلیل انرژی ورودی بالا مورد نیاز است

با توجه به این پیش زمینه، اجازه دهید به سؤال اصلی بازگردیم: آیا ایمنی در محل کار قطعاً ضروری است اگر ربات به تنهایی برای همه اهداف عملی کار کند؟ یک پاسخ اضافی است. بدون حفاظت معقول، ذرات و مواد وارد تولید می شوند و هوای سالن را برای کل نیروی کار آلوده می کنند. بر این اساس، یک سیستم هوای پاک موثر مورد نیاز است و اندازه آن با اندازه ربات و قطعاتی که قرار است پردازش شوند هماهنگ می­گردد. به دلیل انتشار نسبتاً کم دود هنگام جوشکاری لیزری بدون مواد افزودنی، بسیاری از کسب و کارها به طور کامل از سیستم استخراج دود جوشکاری صرفنظر می کنند یا صرفاً از سیستم های تهویه منطقه استفاده می کنند. با این حال، به دلیل چگالی انرژی بالا، عمدتاً نامرئی است و باید با ذرات بسیار ریز مقابله کرد. بنابراین یک سیستم استخراج دود جوشکاری با ربات ها ضروری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *