نکات ایمنی در جوشکاری لیزری

نکات ایمنی در جوشکاری لیزری چیست و خطرات استفاده از جوشکاری لیزری برای کارکنان چیست ؟  اگر رباتی در حال انجام جوشکاری باشد، آیا قطعاً دودهای جوشکاری خطراتی دارد؟ بسیاری از جوشکاران این سوال را هنگام جوشکاری لیزر می پرسند. فرآیند جوشکاریکاملاً خودکار عمدتاً در صورت استفاده با مواد افزودنی خطرات را دنبال می­نماید برای جلوگیری  از این خطرات یک سیستم استخراج دود جوش باید همیشه با هود استخراج نصب گردد.

جوشکاری لیزری با منبع حرارتی بسیار متمرکز

در جوشکاری لیزر، از پرتو لیزر به عنوان منبع حرارت بسیار متمرکز استفاده می شود. به این ترتیب ربات جوشکاری درز جوش را در دو قسمت در تماس جوش می دهد و در نتیجه آنها را به هم جوش می دهد. با توجه به خطرات ناشی از دودهای جوشکاری، جوش لیزری به سه روش زیر تقسیم می شود

  1. روش جوشکاری پرتو لیزر:

جرا نیاز به رعایت نکات ایمنی در جوشکاری لیزری می باشد ؟ جوشکاری پرتو لیزر یکی از زیرگونه های جوشکاری لیزری است که در صنعت خودروسازی و همچنین در کشتی سازی استفاده می شود. قطعاتی که قرار است جوش داده شوند باید دقیقاً در محل قرار گیرند. پرتو لیزر درز جوش را گرم می‌کند و اجزا را با هم ذوب می‌­نماید. سر لیزر نیز تا حدودی نیم متر فاصله دارد. در مورد انتشار گازهای گلخانه ای، این روش با جوشکاری لیزر انتقالی قابل مقایسه است. در این روش برای جوشکاری لیزری می توان دو ماده مجاور یکدیگر را به هم جوش داد. پرتو لیزر مواد رویی و مواد زیرین را نیز ذوب می کند، به طوری که هر دو قسمت به یکدیگر جوش داده می شوند. لیزر به صفحه روی دنده ها و جلوی دنده ها نفوذ می کند و مواد را در اینجا هم ذوب می کند. یک اتصال T نتیجه است. به عنوان مثال، صفحات تشکیل دهنده پوست کشتی برای تقویت در کارخانه کشتی سازی مایر روی دنده ها جوش داده می شوند.

شاید برای شما هم جالب باشد : جوشکاری پرتو لیزر با تغذیه سیم خارجی

  1. جوشکاری هیبریدی پرتو لیزر MSG

با این روش، جوش لیزری با جوشکاری با گاز بی اثر فلز ترکیب می شود – تفاوتی در MIG یا MAG وجود ندارد – و این عمدتاً با ضخامت صفحه بیشتر استفاده می شود. لبه های قطعات طوری آماده می شود که حاصل آن یک درز Y شکل باشد. سپس پرتو لیزر مواد را در عمق و به عبارت دیگر در قسمت پایین درز گرم می‌کند، در حالی که مشعل جوشکاری با گاز بی‌اثر به گرم کردن مواد با قوسی در فاصله ۲۰ میلی‌متری ادامه می‌دهد و قسمت V شکل درز را پر می‌کند.

  1. جوشکاری رسوب لیزری

برای تعمیر ابزارهای ریخته گری یا پرس یا اعمال پوشش های سایش بر روی اجزای خاص، مواد اولیه را می توان با لیزر و افزودنی ترکیب کرد. این افزودنی معمولاً به صورت پودر یا سیم تغذیه می­ باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *