مقایسه جوش لیزری فایبر با سایر روش­های جوشکاری

چرا نیاز ره مقایسه جوش لیزری فایبر با سایر روش­های جوشکاری می باشد ؟ لیزرها راه حل­ های جوش فلزی بدون تماس و با سرعت بالا را برای تولید پیشرفته در صنایع بی شماری ارائه می ­دهند. با لیزرهای فایبر IPG، جوشکاری لیزری تبدیل به یک فرآیند کاملاً قابل اعتماد و خودکار شده است که بالاترین کیفیت قطعه را معمولاً با کمترین هزینه پردازش و تقریباً بدون تعمیر و نگهداری ارائه می­دهد. از جمله ویژگی­های لیزر جوش به موارد ذیل می­توان اشاره نمود:

  • دقت بالا برای اتصال قطعات خیلی کوچک
  • ورودی حرارت کم برای حداقل اعوجاج
  • جوش بدون تماس، بدون افت کیفیت جوش
  • هیچ جریانی از قطعه عبور نمی ­کند
  • جوش دادن فلزات غیر مشابه (مانند مس به آلومینیوم)
  • حداقل نگهداری، در دسترس بودن ابزار بالا
  • به راحتی برای تولید با بهره وری بالا و با بازده بالا خودکار می ­شود.

جوشکاری لیزری با سرعت بالا، بازده قطعات بالایی را با هزینه های عملیاتی کم تولید می­ کند که منجر به کمترین هزینه برای هر قطعه می شود.

چرا تولیدکنندگان، جوشکاری با لیزرهای فایبر را به تکنیک ­های جوشکاری سنتی ترجیح می ­دهند؟

رقابت امروزی مستلزم کاهش هزینه ­ها، افزایش بهره ­وری و کیفیت قطعات قابل تکرار است که با تکنیک­های سنتی که متکی به صنعتگران بسیار کمیاب و ماهر هستند قابل برآورده نیست. سیستم‌های جوش لیزری با استفاده از لیزرهای فایبر IPG بدون تعمیر و نگهداری بی‌سابقه، قابلیت اطمینان بالا و کم هزینه، به راه‌حل جوشکاری ترجیحی برای صنعت تولید تبدیل شده‌اند.

مقایسه جوش لیزری فایبر فلزات با سایر روش­های جوشکاری

در ادامه می­خواهیم به مقایسه جوش فلزات با استفاده از لیزر فایبر با سایر روش­ها جوشکاری بپردازیم:

  • جوشکاری قوس فلزی گازی (GMAW) در مقابل جوشکاری لیزری فایبر

GMAW یا MIG یک تکنیک سنتی با استفاده از یک الکترود مصرفی است که برای قطعات بزرگتر و نامناسب به خوبی کار می­کند. جوشکاری لیزر فایبر از الکترودهای مصرفی استفاده نمی­نماید، نیاز به آماده سازی لبه کمتری دارد، به راحتی خودکار و تا ۵ برابر سریعتر است. لیزرهای فایبر نیز دقت بیشتر و حرارت ورودی کمتری را ارائه می دهند. شکل شماره (۱)

جوشکاری قوس فلزی گازی (GMAW) در مقابل جوشکاری لیزری فایبر GMAW یا MIG یک تکنیک سنتی با استفاده از یک الکترود مصرفی

شکل شماره (۱): مقایسه لیزر فایبر در مقابل جوشکاری قوس فلزی گازی

  • جوشکاری قوسی تنگستن گازی (GTAW) در مقابل جوشکاری لیزری فایبر

GTAW یا TIG از یک الکترود غیر مصرفی استفاده می کند و کنترل فرآیند بهتری را نسبت به GMAW ارائه می دهد، اما هر پرکننده باید جداگانه اضافه شود. لیزرهای فیبر تا ۱۰ برابر سریع تر با دقت بالاتر، گرمای ورودی کمتر، و راحت تر خودکار می­ شوند. شکل شماره (۲)

روکش سنتی در مقابل روکش لیزری Cladding جوشکاری قوسی تنگستن گازی (GTAW) در مقابل جوشکاری لیزری فایبر

شکل شماره (۲): مقایسه لیزر فایبر در مقابل جوشکاری قوسی تنگستن گازی

  • جوشکاری قوس پلاسما (PAW) در مقابل جوشکاری لیزری فایبر

PAW سریعتر از GTAW است، اما بسیار کندتر از جوش لیزری است. با داشتن یک حوضچه مذاب بزرگ، PAW برای قطعاتی که تراز خوبی ندارند خوب است، اما برای بسیاری از کاربردها گرمای زیادی ایجاد می­نماید. لیزرهای فایبر دقت بالاتری ارائه می‌دهند، سریع‌تر هستند و حرارت ورودی کمتری در فرآیند غیر تماسی دارند.

PAW سریعتر از GTAW است مقایسه لیزر پلاسما و لیزرهای فایبر

شکل شماره (۳): مقایسه لیزر فایبر در مقابل جوشکاری قوس پلاسما

  • جوشکاری نقطه ای مقاومتی (RSW) در مقابل جوشکاری لیزری فایبر

RSW معمولاً برای اتصال دو قطعه مواد که روی هم چیده شده­اند استفاده می­ گردد. لیزرهای فایبر فقط به دسترسی یک طرفه نیاز دارند، بسیار سریعتر هستند و جوش­هایی با مقاومت بالاتر تولید می­ نمایند. لیزرهای فایبر نیازی به الکترود ندارند و هزینه­ها و زمان تعویض الکترود را حذف می­کنند.

مقایسه جوش نقطه ای و جوش لیزری جوشکاری نقطه ای ( RSW یا spot welding ) یکی از انواع جوشکاری مقاومت الکتریکی است

شکل شماره (۴): مقایسه لیزر فایبر در مقابل جوشکاری نقطه ­ای مقاومتی

  • جوشکاری پرتو الکترونی (EB) در مقابل جوشکاری لیزری فایبر

جوش EB کیفیت جوش عالی و ناحیه تحت تاثیر حرارت کم را فراهم می­کند. از آنجایی که فرآیند در یک محفظه خلاء است، سطح آلاینده بسیار کم است. سرعت جوشکاری لیزر فایبر مشابه پرتو الکترونی است، اما از آنجایی که لیزرها نیازی به انتقال قطعه از طریق محفظه خلاء ندارند، زمان چرخه لیزر به طور چشمگیری کوتاهتر است.

مزایای فناوری جوشکاری لیزر فیبر IPG

  1. بالاترین بازده قطعه

پایداری بالای قدرت پرتو لیزر فایبر IPG یک فرآیند بسیار تکرارپذیر را تضمین می­نماید که هر بار همان جوش با کیفیت بالا را ارائه می دهد. این فرآیند بدون تماس عدم سایش سطوح را تضمین می­نماید که آخرین قسمتی که تولید می‌کنید مانند قطعه اول باشد.

  1. توان عملیاتی بالا

سرعت ذاتاً بالای پردازش لیزری همراه با سهولت اتوماسیون با سرعت بالا و حذف اکثر مراحل پس از پردازش، سبب کاهش زمان چرخه نسبت به فناوری‌های رقیب گردیده است.

  1. بازگشت سرمایه سریع

 پردازش با سرعت بالاتر و هزینه کمتر، زمان کار بالا و در دسترس بودن سیستم جوش لیزری فعال شده توسط لیزر فایبر IPG بدون تعمیر و نگهداری، کمترین هزینه را برای هر قطعه جوشکاری و سریعترین بازگشت سرمایه را به همراه دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *