مزایای تعمیر قالب های صنعتی با جوش لیزری

مزایای تعمیر قالب های صنعتی با جوش لیزری چیست و چرا باید از جوشکاری لیزری برای تعمیر قالب های استفاده نمود؟تعمیر قالب نسبت به تعویض آن هزینه کمتری دارد، اما در این میان با مسائلی از جمله موارد ذیل روبه رو می­ باشیم که می بایست در نظر گرفته شد.

  • آیا قالب تعمیر شده قطعاتی را با همان کیفیتی که مثلاً نو بود تولید می­ نماید؟
  • تعمیر آن چقدر طول می ­کشد؟
  • چگونه می توانید قالب­ ها را تعمیر کنید و در عین حال تأثیر آن بر کیفیت محصول را به حداقل برسانید؟
  • آیا رویکرد مقرون به صرفه ­ای وجود دارد؟

پاسخ کلیه سوالات بالا را می­ توان بوسیله جوشکاری لیزری داد.

جوشکاری لیزری چیست؟

لیزر مخفف کلمه “تقویت نور توسط انتشار تحریک شده تابش” است. این فناوری یک پرتو نور داغ با تمرکز شدید تولید می­کند که سطح بسیار کوچکی از فلز را ذوب می کند و می توان از آن برای اتصال آلیاژهای مشابه یا غیر مشابه استفاده نمود. فرآیند جوشکاری لیزری را می ­توان به سرعت (معمولاً در میلی ثانیه) انجام داد و سطح جوش را زخمی یا لک نمی­ نماید. در واقع با تنظیم قطر پرتو لیزر، می­ توان با جوشکار لیزر به یک سطح صاف و تقریبا صیقلی دست یافت. از آنجایی که گرمای بسیار کمی در نقطه جوش تولید می‌شود، کاربران می‌توانند به راحتی ۰.۱۰ میلی‌متر ازس پیچیده‌ترین الگوهای ماشین‌کاری شده، سطوح صیقلی و مجموعه‌های اجزای متحرک جوشکاری کنند.

یک جوش لیزری تقریباً شبیه یک جوش نازک (MIG) با مهره مقعر به جای محدب به نظر می­ رسد. اتصالات جوشکاری شده از یک اتصال لب به لب باز استفاده می­ کنند. در این پیکربندی، جوش لیزری ضخامت­ ها و/یا استحکام ­های مختلف فولاد را در طول همان پنل به هم متصل می­ نماید.

حتما مطالعه کنید : حکاکی لیزری مجدد لوگو و آرم تجاری قالب تزریق پلاستیک

جوشکاری لیزری یک روش جایگزین برای جوشکاری است. به اندازه جوشکاری TIG یا MIG به طور گسترده استفاده نمی­ شود، اما مزایای بسیار قابل توجهی را در شرایط خاص مانند تعمیر انواع قالب ­ها ارائه می­ دهد.

جوشکاری لیزری فرآیندی است که فلزات را با پرتو لیزر به یکدیگر متصل می­ نماید. پرتو لیزر یک منبع حرارتی بسیار متمرکز است.

ترمیم قالب با استفاده از لیزر

به عبارت دیگر، بسیار دقیق است و اپراتور دارای سطح بالایی از کنترل در مورد مکان و جهت پرتو لیزر است. اپراتور همچنین می­تواند شدت پرتو را کنترل کند که به نوبه خود میزان انرژی مصرف شده برای ایجاد جوش را کنترل می­نماید. با یک جوشکار باتجربه به عنوان اپراتور، به طور قابل ملاحظه­ای گرمای کمتری برای ایجاد جوش نسبت به اشکال جایگزین جوشکاری مانند جوشکاری TIG مورد نیاز است. علاوه بر این، کنترل پالس باعث می­شود که ناحیه جوش داده شده با سرعت بیشتری خنک گردد.

هنوز هم مقداری نرم شدن مواد پایه با جوش لیزری وجود خواهد داشت، اما به طور قابل توجهی کمتر از جوشکاری TIG است. ناحیه تحت تأثیر نرم شدن، که به عنوان منطقه متاثر از گرما شناخته می­ شود، به دلیل ماهیت دقیق پرتو لیزر کوچکتر است. در نهایت، جوش­های لیزری نیز تخلخل کمتری دارند و در صورت نیاز به ماشین کاری، نسبت به سایر جوشکاری­ ها کمتر می ­باشد.

استفاده از جوش لیزری برای تعمیر قالب­ ها

همانطور که می­بینید، جوشکاری لیزری مزایای قابل توجهی را هنگام تعمیر قالب­ ها ارائه می­ دهد. به طور خلاصه، خطر اصلی در سایر اشکال جوشکاری این است که این فرآیند به مواد پایه قالب در منطقه تحت تأثیر حرارت آسیب می­  رساند و قالب را تغییر می‌دهد و می‌تواند بر قسمت‌هایی که سپس تولید می­ گردد تأثیر بگذارد.

به دلایلی که در بالا ذکر شد، جوشکاری لیزری چیزی نزدیک به همان میزان آسیبی که جوشکاری TIG می­ تواند به مواد پایه قالب وارد نماید، نمی ­نماید.

مزایای بازسازی و تعمیر انواع قالب های صنعتی بوسیله جوش لیزری

    • جوشکاری لیزری کمترین آسیب را به مواد پایه قالب وارد می­ کند، زیرا گرمای کمتری مصرف می­ نماید و ناحیه متاثر از حرارت کوچک تر است.
    • جوش­ های لیزری دوام بیشتری دارند بنابراین قالب تعمیر شده عمر بیشتری خواهد داشت.
    • در نتیجه دو نکته فوق می­ توانید چندین بار با استفاده از جوش لیزری قالب ­ها را تعمیر نمایید.
    • جوشکاری لیزری فرآیندی سریع تر از روش­ های جایگزین است.
    • جوشکاری لیزری هزینه کلی تعمیر قالب­ ها را کاهش می­  دهد.

همانطور که در بالا ذکر شد، تخصص اپراتور برای تعمیر قالب با بالاترین استاندارد ممکن ضروری است. با این حال، با اپراتور مناسب، تعمیر قالب­ ها با استفاده از جوش لیزری، قالبی را به شما می­ دهد که به همان اندازه که می خواهید جدید باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *