کاربرد فیلتر مش فولادی در صنایع نفت ،گاز و داروسازی چیست؟

کاربردهای توری یا مش استیل در فیلتراسیون چیست؟ فیلتر مش فولادی در صنایع نفت ،گاز و داروسازی کارایی بالایی دارد، فیلتر مش فولاد ضد زنگ در اصل مجموعه ­ای از طول­ های به هم پیوسته فولاد آلیاژی است که به شکل توری یا مانع ، جوش داده می ­شود. این نوع توری به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی شناخته شده است و به همین دلیل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرد.

فولاد به خودی خود قوی ترین خواص را ندارد، افزودن عنصر یا فلز دیگری است که استحکام و دوام آن را افزایش می ­دهد. انواع بی­ شماری از فولادهای ضد زنگ در بازار وجود دارد که عامل تمایز در بین همه آنها کیفیت آلیاژ و میزان کربن موجود در آن است.

چرا از فیلتر مش استفاده می­ کنیم؟

مزایای زیادی در رابطه با فیلترهای توری سیمی وجود دارد. این شامل دقت فیلتر، سرعت جریان، دوام و توانایی تمیز شدن فیلتر می ­باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود.

  • نرخ جریان

یکی از مهم ترین مزایای مش توری نسبت به اکثر فیلترهای مورد استفاده امروزی، توانایی آن در ارائه نرخ جریان مناسب است. این امر قابل دستیابی است زیرا قطر سیم و دهانه مش را می توان طوری تنظیم نمود که کاملاً با آلاینده هایی که فیلتر می­کنید مطابقت داشته باشد و سطح بالاتری از سطح فیلتر را برای شما فراهم نماید و این امر به ویژه زمانی که از فیلتر مشبک فلزی سه بعدی استفاده می­ گردد صادق است. زیرا فیلترهای توری سه بعدی دو لایه پارچه فیلتر را جبران و سرعت جریان قابل دستیابی را دو برابر می­ نماید.

  • ماندگاری

در حالی که آلیاژهایی مانند آلیاژ ۳۱۰، اینکونل ۶۰۰، سوپر دوپلکس، دوپلکس، هاستلوی C22 و تیتانیوم را می توان برای ساخت فیلترهای مش سیم استفاده نمود، اما عمدتا از فولاد ضد زنگ سری ۳۰۰ استفاده می­ شود. زیرا به ایجاد فیلتری کمک می کند که بتواند طیف گسترده ای از ناخالصی ها، تغییرات فشار و دماهای شدید را بدون مانع از دقت فیلتر تحمل نماید.

علاوه بر این، فولاد ضد زنگ یک ماده بسیار انعطاف پذیر است که به فیلتر اجازه می دهد تا پس از چندین بار استفاده، متناسب با سیستم فیلتر شما شکل بگیرد و شکل خود را حفظ نماید.

  • دقت

فرآیند بافندگی مورد استفاده برای ساخت فیلترهای مش سیمی از ابتدا تا انتها به شدت تحت نظارت است. در نتیجه منافذ فیلتر در سراسر آن دقیق و یکنواخت هستند. وجود این منافذ دقیق اطمینان حاصل می­ کند که محصول نهایی با استانداردهای صنعت مطابقت دارد و سازگار است.

  • قابلیت تمیز کردن

از آنجایی که مش توری دارای منافذ دقیقی است، کور شدن و بسته شدن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این امر، همراه با نرخ جریان افزایش یافته، به این معنی است که اپراتورهای سیستم می توانند مش فیلتر فلزی را به راحتی تمیز کنند. این دو ویژگی به فیلتر توری سیمی اجازه می دهد تا با حداقل فشار از هر گونه زباله ناخواسته پاک شود.

 

محدودیت مربوط به فیلترهای مش توری

 

چه محدودیت­ هایی با فیلترهای مش سیمی مرتبط است؟

قابل توجه ترین محدودیت مربوط به فیلترهای مش توری، در این است که چه مقدار مش سیمی را می توان در هنگام تبدیل شدن به یک فیلتر کشید. در واقع، نسبتی وجود دارد که باید رعایت گردد تا اطمینان حاصل شود که توری عمیق‌ تر از قطر آن کشیده نمی‌شود و به مش آسیب نمی‌زند. بنابراین، برای مثال، یک فیلتر تزریق مستقیم سوخت خودرو با قطر ۵ اینچ تنها می تواند عمق پنج اینچ یا کمتر داشته باشد. همچنین مهم است که بدانید که طیف گسترده ای از الگوهای بافت شبکه سیمی را نمی توان بیش از ۵ میکرون بافته کرد. این امر می­ تواند هنگام کار با گازهای مختلف مشکل ساز باشد، زیرا ذرات گازی معمولاً می  توانند از صفحه نمایش ۵ میکرون عبور کنند.

 

دلایل استفاده از فیلتر مش فولادی ضد زنگ برای صنایع نفت ،گاز و داروسازی

برای اینکه بدانیم کاربردهای فیلتر مش فولادی در صنایع نفت ،گاز و داروسازی چیست ابتدا باید به چند سوال پاسخ دهیم .

چه زمانی فولاد به عنوان ضد زنگ طبقه بندی می شود؟

برای اینکه فولاد ضد زنگ در نظر گرفته شود، باید محدوده ای از حدود ۰.۰۳٪ تا بیشتر از ۱.۰۰٪ کربن و حداقل غلظت تقریباً ۱۱٪ کروم داشته باشد، این مخلوط کروم است که از خوردگی آهن جلوگیری می­ نماید. لایه کروم نه تنها به افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی کمک می ­کند، بلکه به خود ترمیم فلز در حضور اکسیژن نیز کمک می­ نماید.

 

حتما مطالعه کنید : تولید و جوش فیلتر توری و بسکت های دارویی

 

توری مش فولادی ضد زنگ چگونه ساخته می شود؟

توری مش فولاد ضد زنگ از دو روش جوشکاری و یا بافت تولید می ­گردند.

  • روش جوشکاری: در این روش توری مش در هر تقاطع با قرار دادن آن در دستگاه جوش به یک دیگر جوش داده می­ شود.
  • روش بافت: در این روش تارهای فولادی زنگ نزن در هر تقاطع روی دستگاه به هم بافته می شوند.

 

توری مش در جنس‌های مختلفی تولید و روانه‌ی بازار می‌شود

 

نکته اصلی در اینجا این است که، در حالی که روش جوشکاری اتصال دائمی بین رشته‌های فلزی ایجاد می‌کند، روش بافندگی به طور دائم سیم ­ها را به هم متصل نمی‌کند و باعث انعطاف‌پذیری و انعطاف‌ پذیری بیشتر برای کار می‌گردد.

توری یا مش استیل سری ۳۰۰ در فیلتراسیون

بدیهی است که استفاده فراوان از فولاد ضد زنگ از ترکیبات تغییر یافته آن با فلزات دیگر ناشی می­ شود. دو نوع اصلی توری یا مش سیم فولادی ضد زنگ فولاد ضد زنگ ۳۱۶ و فولاد ضد زنگ ۳۰۴ هستند.

هر دو این گریدها را می توان در زیر فولادهای زنگ نزن آستنیتی طبقه بندی نمود، آنها دارای مقدار قابل توجهی کروم بالاتری نسبت به سایر انواع فولادهای زنگ نزن هستند، بنابراین آنها را در برابر خوردگی بسیار مقاوم می­ نماید. این نوع فولاد ضد زنگ (عمدتاً درجه ۳۰۴) به طور گسترده در تجهیزات آشپزخانه مانند ظروف آشپزی و کارد و چنگال استفاده می شود.

 

تفاوت توری مش فولادی ۳۱۶  با مش فولادی ۳۰۴

 

مقایسه توری مش فولادی ۳۱۶  با مش فولادی ۳۰۴

تفاوت ساده این دو در ترکیب آن با فلزات دیگر می ­باشد. توری استنلس استیل ۳۱۶ حاوی ۱۶ درصد کروم، ۲ درصد مولیبدن و ۱۰ درصد نیکل و مش استیل ۳۰۴ حاوی ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است. افزودن مولیبدن در گرید ۳۱۶ آن را در برابر کلریدها مانند آب دریا مقاوم می­ نماید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *