فناوری مارک گذاری و حکاکی لیزری

فناوری مارک گذاری و حکاکی لیزری بر روی قطعات یکی از قسمت­ های مورد نیاز در بسیاری از صنایع می­ باشد. فن­اوری سیستم حکاکی با استفاده از لیزر تکامل یافته و مارک­ های ثابت و ماندگار، آرم­ ها و شماره­ ها، دیگر بخش ­های تجملاتی نمی­ باشد و در حقیقت در بسیاری از صنایع این یک امر ضروری است.

ارزش و مزایای ذاتی سیستم ­های علامت­ گذاری لیزر به کمک رایانه هر روز بیشتر و بیشتر درک می ­شوند، مانند تصاویر منحصر به فرد با کیفیت بالا و کدهای قابل خواندن دستگاه ­ها، که نشانگرهای لیزری قادر به تولید آنها هستند.

کاربردهای فناوری مارک گذاری و حکاکی لیزری در صنایع

کاربردهای بالقوه مارک لیزر و حکاکی لیزری بسیار زیاد است از جمله :

  • جواهرات
  • سلاح­ های گرم
  • اجزای هوافضا
  • تجهیزات و دستگاه­های پزشکی
  • الکترونیک
  • و بسیاری دیگر از قطعات مورد نیاز برای مارک­ گذاری

همه نیازمند فناوری مارک گذاری و حکاکی لیزری می ­باشند.

مزایای فناوری مارک گذاری و حکاکی لیزری

مارک گذاری و حکاکی با استفاده از فناوری لیزر، هزینه را کاهش و کیفیت محصول را بسیارافزایش می­ دهد تا آنجا که بسیاری از تولید کنندگان در حال جایگزینی روش­ های قدیمی با لیزر می ­باشند. نشانگرهای لیزر با دقت بالا و حکاکی های لیزری تقریباً در هر نوع مواد از جمله طلا، پلاتین، نقره، برنج، فولاد ضد زنگ، کاربید، مس، تیتانیوم، آلومینیوم و همچنین طیف گسترده ای از آلیاژهای پزشکی و پلاستیک قابل استفاده است.

در هنگام مار گ ­­گذاری هیچ­ گونه تماسی بین قطعه و لیزر وجود ندارد و به دلیل دوام مارک صورت گرفته، مقاومت آن در برابر درجه حرارت بسیار بالا می ­باشد و عملیات حرارتی تاثیری بر روی آن ندارد، این فرآیند شامل هیچ نوع حلال سمی، جوهر و یا اسید نیست در نتیجه با محیط زیست سازگاری دارد و نسبت به سایر روش­ های علامت گذاری که با گذشت زمان قابل محو شدن می ­باشند مزیت دارد.

نمونه هایی از آنچه یک سیستم مارک گذاری با لیزر فایبر می تواند انجام دهد:

  • پیروی از دستورالعمل­ های FDA برای نشانه گذاری وسایل پزشکی:

علامت­ گذاری دائمی ایمپلنت ­های تیتانیوم پزشکی با آرم­ های رنگی بسیار متضاد سیاه، شماره­ های سریال وکدهای ماتریس ۲ بعدی قابل خواندن.

  • الزامات مربوط سلاح ­ها:

علامت­ گذاری سریال­ بر روی اسلحه و اجزای اسلحه کوچک تا عمق و اندازه مورد نیاز برای شناسایی و ردیابی آنها.

  • تولید انواع گرافیک ­ها:

تولید طرح بر روی انواع آلومینیوم آنادایز شده برای صنعت خودرو­سازی با سطح بالا کیفیت، شما قادر خواهید بود علائم تیره و جذاب را بر روی آنها ایجاد نمایید که در واقع نه تنها لطمه­ ای به زیبایی کلی محصول وارد نشود بلکه آن را زیباتر نشان دهد.

لیزرها یک روش حکاکی غیر تماسی هستند، بنابراین با یکبار تعریف پارامترها از جمله قدرت، فرکانس و عمق می­ توان از اولین شماره سریال تا آخرین شماره را بدون تغییر و بدون در نظر گرفتن سختی مواد بی­ عیب و نقص علامت­ گذاری نمود.

فناوری مارک گذاری لیزر به نوعی جدید حکاکی لیزری و مارک گذاری تبدیل شده است.

حکاکی محصولات با لیزر فیبر این امکان را می دهد تا یک مارک دائمی ایجاد کنید، که همیشه بر روی محصول باقی می ماند.

برخلاف نشانگر جوهر افشان، حکاکی محصولات شما با لیزر فیبر این امکان را می­ دهد تا یک مارک دائمی ایجاد کنید، که همیشه بر روی محصول باقی می ماند. عرض باریک پرتو لیزر فایبر به شما این امکان را می­ دهد که محصولات خود را با جزئیات پیچیده علامت گذاری کنید. در حقیقت گرافیک­ های پیچیده نیز برای علامت گذاری با دستگاه لیزر بسیار ساده هستند.

حکاکی لیزری  بر روی فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یکی از آلیاژهای آهن است که حاوی کربن و حداقل ۱۰.۵٪ کروم می ­باشد. کروم یک لایه اکسید بر روی آن تشکیل می ­دهد و مانع از زنگ زدگی آهن می گردد. این فولاد یکی از محبوب­ ترین فلزات برای حکاکی لیزری است.

از جمله مزایای فولاد ضد­زنگ می ­توان به استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، ضد زنگ بودن آن اشاره نمود که سبب انتخاب آن برای حکاکی و مارک­ گذاری شده است. تولیدکنندگان می­ توانند با اطمینان به اینکه فلز می ­تواند در برابر فرآیند سختی­ کاری و یا اچ کردن مقاومت کند، روی این فلز نقوش برجسته­ حکاکی کنند.

انرژی پرتوی لیزر باعث تیره شدن اکسید می گردد و یک مارک زیبا ایجاد می­ کند. مارک لیزر فیبر تیره ­تر از مارک­ های ایجاد شده توسط لیزرهای CO2 است ، زیرا طول موج لیزر فایبر توسط فولاد ضد زنگ بیشتر جذب می شود. لیزر فایبر همچنین قادر به برش فولاد ضد زنگ نازک (تا حدود ۰.۰۰۵ اینچ یا ۱۲۵ میکرون) می ­باشد.

منابع : سایت laserstar ، سایت needham coding ، سایت ulsinc

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *