رسوب لیزری فلز مبتنی بر سیم

رسوب لیزری فلز مبتنی بر سیم  (Wire-Based Laser Metal Deposition (LMD-w))؛ تولید افزودنی اجزای جداگانه و پیچیده دیگر نه تنها بازار صنعتی را قطبی می نماید، بلکه بر مصرف کنندگان و کاربران نهایی نیز تأثیر می­ گذارد. ما بیشتر در حال توسعه رسوب لیزری فلز مبتنی بر سیم (LMD-w) برای تولید اجزای فلزی به عنوان جایگزینی برای فرآیندهای شناخته شده مبتنی بر پودر هستیم، فرآیندی که نه تنها سازگار با محیط زیست است، بلکه از مواد به نحو احسن استفاده می ­نماید. LMD-w که در اصل برای محافظت در برابر سایش طراحی شده بود، از لیزر برای ذوب سیم استفاده می­ کند و آن را به صورت لایه ­هایی روی سطح قطعه رسوب می­  دهد.

با استفاده از نرم افزار CAD/CAM که مخصوص فرآیندهای توسعه یافته است، آن را کنترل و تنظیم می ­نماییم و بنابراین، لایه به لایه جزء مورد نظر را می­ سازیم. طیف وسیعی از سیم‌های هسته‌دار استاندارد شده مختلف، سیم‌های جامد و سیم‌های لیزری ویژه در هنگام انتخاب مواد پرکننده در دسترس هستند، موادی که می‌توانند بسیار مقرون‌به‌صرفه پردازش شوند و اجزای باکیفیت تولید نمایند.

حتما مطالعه کنید : جوشکاری پرتو لیزر با تغذیه سیم خارجی

رسوب لیزری فلزات یک روش تولید مولد برای فلزات است. در سطح بین المللی، به طور کلی به عنوان “رسوب فلز لیزر” شناخته که به اختصار LMD نامیده می­ شود. مردم همچنین در مورد “رسوب فلز مستقیم” (DMD) یا “رسوب مستقیم انرژی” (DED) صحبت می­کنند. توضیح فرآیند آسان است. لیزر یک حوضچه جوش روی سطح اجزا ایجاد می­ نماید و سیم یا فیلر در کنار آن استفاده می ­گردد تا مهره ­هایی که به هم جوش داده می­ شوند تشکیل و در نتیجه ساختارهایی روی بدنه­ های پایه موجود یا کل اجزا ایجاد ­نماید. این فرآیند در صنایعی مانند صنعت هوانوردی و هوافضا، فناوری انرژی، پتروشیمی، صنعت خودرو و همچنین فناوری پزشکی استفاده می­ گردد.

مزایای رسوب لیزری فلز

از جمله مزایای رسوب لیزری فلز مبتنی بر سیم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نرخ ساخت بالاتر

رسوب لیزری فلزات ساختارهای خشن و بسیار ظریفی را ایجاد می­نماید که هر دو  نرخ ساخت بالاتری در مقایسه با سایر فرآیندهای افزودنی دارند.

  • محدوده مواد

چندین نوع سیم را می­توان در این فرآیند استفاده کرد که به شما امکان می­دهد آلیاژهای سفارشی را متناسب با نیاز خود ایجاد کنید. سازه های ساندویچی را می توان با ترکیب مواد مختلف ایجاد کرد.

  • انعطاف پذیری

رسوب لیزری فلزات ساختارهای سه بعدی را قادر می­سازد تا بر روی سطوح موجود و ناهموار اعمال شوند، به این معنی که می­توان به راحتی تغییراتی در هندسه ایجاد نمود.

  • تغییر ساده مواد

رسوب لیزری فلز امکان تغییر بین مواد مختلف را در یک فرآیند کار به راحتی امکان پذیر می ­نماید.

جوشکاری با مواد پرکننده

رسوب لیزری فلز با مواد پرکننده همچنین می­ تواند به عنوان فرآیند اتصال برای جوشکاری قطعاتی که برای جوشکاری لیزری نامناسب هستند استفاده شود. با توجه به LMD، شکاف­ های نسبتاً بزرگ را می­ توان پل زد و قطعات را  بدون هیچ گونه آماده سازی وقت گیر، محکم جوش داد. در طی رسوب لیزری فلز، درزهای یکنواخت و محکم ایجاد می ­گردد که عموماً به پس پردازش کمتری نیاز دارند. مواد مختلفی مانند فولاد و آلومینیوم ریخته گری نیز می توانند به یکدیگر متصل گردند، به عنوان مثال برای باتری های موتورهای الکتریکی.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *