دلایل استفاده جوش لیزر فایبر (Fiber)

دلایل استفاده جوش لیزر فایبر (Fiber) چیست ؟ با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و تولید محصولات مختلف نیاز بشر به کشف راه­ های سریع و مطمئن برای تولید، بیشتر می­ گردد و استفاده از لیزر یکی از موثرترین راه­ های پیش­رو می ­باشد، امروزه می­ توان به انواع مختلف لیزر جوش و حک با مزایا و ویژگی­ های خاص در بازار دست یافت و یکی از لیزرهای مورد استفاده درجوشکاری، جوش لیزر فایبر (Fiber)  با سرعت فوق بالا برای ایجاد جوش قوی بین فلزات مختلف می ­باشد.

از گذشته­ های دور تلاش بسیاری برای جوش انواع فلزات بازتابی و متفاوت در جنس، خصوصیات و ماهیت از جمله باتری­ ها و نیمه رساناهایی متکی برآلومینیوم و مس، صورت گرفته است و امروزه لیزر فایبر توانسته کمک به سزایی در این زمینه انجام دهد.

دلایل استفاده جوش لیزر فایبر (Fiber)

همانطور که در صفحه خدمات جوش لیزر fiber  بررسی کردیم، لیزرهای فایبر مزایای بسیاری دارند. اما چه چیزی باعث می شود این مزایا در مقایسه با سایر فرایندها متمایز شود؟

نکته حائز اهمیت در تولید صنایع مختلف سطح تولید بالا، که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و در عین حال کیفیت و ایمنی قربانی سرعت نگردد در واقع تولید یک محصول با حفظ تمام ویژگی­ها در کمترین زمان ممکن؛ لیزرهای فایبر گزینه بسیار مناسبی برای این مهم می­ باشند که در عین حال عمر طولانی تر و زمان نگهداری کمتری نسبت به سایر انواع لیزر دارند. در اصل، لیزرهای فایبر به ایجاد سطح جدیدی از انعطاف پذیری در بسیاری از صنایع کمک کرده­ اند و امکاناتی جدید مانند توانایی کار با بسیاری از فلزات را که قبلاً تقریباً غیرممکن بودند را فراهم آورده­اند، زیرا معمولاً لیزرهای گازی از نظر دقت و بازده گرما و لیزرهای کریستالی از نظر سرعت دارای اشکالاتی می­ باشند و فن­اوری­ های جوشکاری لیزری سنتی مانند لیزرهای جوشکاری CO2 با موج مداوم از نظر دقت و ورود نامناسب از گرما زیاد به داخل جوش محدود هستند.

موج پیوسته در مقابل موج پالس برای جوشکاری فلز

در مقابل، لیزرهای پالس فایبر، پالس انرژی را تحویل می­گیرند که معمولاً ده تا بیست برابر بیشتر از توان متوسط آنها است. به عنوان مثال، یک لیزر می­ تواند دارای قدرت متوسط ۳۰۰ وات و قدرت اوج ۶۰۰۰ وات باشد. این لیزرها اغلب به عنوان لیزرهای فایبر Quasi Continuous Wave (QCW) شناخته می ­شوند.

جوشکاری لیزر قطعات بسیار کوچک و سازه های ریز

لیزرهای فایبر با هر دو نوع انتقال انرژی در دسترس هستند: پیوسته و پالس. لیزرهای Continuous Wave (CW) یک خروجی مداوم و بدون وقفه را ارائه می­ دهند. این خروجی هنگام روشن بودن می­تواند دارای یک فراز قله (شروع نرم) باشد، یک مدولاسیون انرژی در هنگام فعال بودن و یک خاموش بودن در هنگام خاموش شدن (پرکننده دهانه) داشته باشد. البته برای ایجاد پالس نیز می­ توان این نوع لیزر را روشن و خاموش کرد. با این حال، حداکثر سطح قدرت هرگز نمی تواند از قدرت متوسط فراتر رود.

جوشکاری حتی کوچکترین قطعات با لیزرهای فایبر کم مصرف، به طور معمول در محدوده توان متوسط ​​۱۰۰ و ۲۰۰ وات امکان پذیر است. این لیزرها به دلیل ویژگی های ذیل برای این نوع جوش­ ها مناسب می­ باشند:

  • عمق نفوذ جوش لیزر فایبر
  • قطر هسته فایبر بسیار کوچک، سطح انرژی پایین و کیفیت پرتوی بالا باعث می­شود تا حداکثر توان ۵۰۰ وات در هسته­ های ۱۰ یا ۲۰ میکرون شلیک شود. این نتیجه در اندازه­ های جوش بسیار کوچک است.
  • پایداری عالی قدرت، لیزر فایبر تا حدود ۱۰٪ از سطح قدرت خود پایدار خواهد بود. به عنوان مثال، یک لیزر ۲۰۰ وات با قدرت ۲۰ وات پایدار خواهد بود، هنگامی که با طول پالس ۱ میلی ثانیه ترکیب شود، می­ توان به انرژی پالس جوش ۲۰ میلی آمپر دست یابد. این برای بهترین جوش­ه ایی که در جوشکاری فلزات دقیق وجود دارد، کافی است.

منابع : amadaweldtech , spilasers , kikukaw , laserstar

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *