حکاکی و علامت­ گذاری بر روی فلز برنج با لیزر

در سال­ های اخیر، از فناوری شناسایی مستقیم محصول به طور گسترده­ای استفاده شده است. این امر به معنی حکاکی و مارک لیزر بر روی محصول بدون استفاده از برچسب ، از جمله حکاکی و علامت­ گذاری بر روی فلز برنج با لیزر می­ باشد. این قابلیت، ردیابی قطعات را برای کل عمر عملکرد آنها تضمین می ­نماید. لازم به ذکر است دوام فن ­آوری­ های استاندارد برچسب زدن با دوام لیزر قابل مقایسه نمی ­باشد.

کارایی بالا و انعطاف­ پذیری دستگاه ­های لیزر، قابلیت علامت­ گذاری دسته­ های زیادی از محصولات، و همچنین حکاکی تصاویر با کنتراست وکیفیت بالا را فراهم نموده و سبب صرفه­ جویی قابل توجه ای در منابع و هزینه­ ها می­ گردد. امروزه از آنها می ­توان به طور گسترده در صنعت مدرن به ویژه بر روی فلز برنج استفاده نمود.

فلز برنج چیست؟

برنج دسته ­ای از آلیاژهای فلزی است که عمدتا از مس و روی تشکیل شده است. تغییرات در ترکیب درصد عناصر اولیه و افزودن عناصر دیگر مانند قلع و سرب، طیف گسترده­ ای از خصوصیات را فراهم می­ نماید. برنج به دلیل ظاهر جذاب طلایی، نقطه ذوب پایین، مقاومت در برابر اکسیداسیون و خواص غیر آهنی (غیر مغناطیسی) مورد علاقه بسیار می­ باشد. برنج به آسانی طول موج ۱.۰۶ میکرونی لیزر فیبر را جذب می ­نماید و به شما امکان علامت­ گذاری و برش را می ­دهد. علامت­ گذاری لیزری برنج منجر به ایجاد یک علامت تیره پررنگ می­ گردد. لیزر فیبر قادر است الگوهای پیچیده را در برنج نازک (۰.۰۰۵ اینچ یا ۱۲۵ میکرون) افزایش دهد.

فرایندهای قابل اجرا بر روی فلز برنج با استفاده از لیزر

  • علامت گذاری لیزری
  • حکاکی لیزری

روند علامت¬گذاری و حکاکی لیزری تحت تأثیر تابش نور لیزر رخ می¬دهد. این نور با متمرکز شدن به یک پرتو باریک¬، غلظت بالایی از انرژی به دست می¬آورد و سبب گرم شدن و تبخیر مقداری مواد در محل برخورد می¬گردد.

نحوه حکاکی و علامت­ گذاری بر روی فلز برنج با لیزر

روند علامت­ گذاری و حکاکی لیزری تحت تأثیر تابش نور لیزر رخ می­ دهد. این نور با متمرکز شدن به یک پرتو باریک­، غلظت بالایی از انرژی به دست می ­آورد و سبب گرم شدن و تبخیر مقداری مواد در محل برخورد می­ گردد. مدیریت تابش، دوز انرژی و فرکانس تعیین کننده راندمان بالای فرآیند، خصوصاً در کار با فلزی مانند برنج بسیار مهم می ­باشد. فلز برنج نسبت به سایر فلزات از مزایایی برخوردار است که در ادامه به برخی از انها اشاره خواهیم نمود.

مزایای فلز برنج 
  • از آنجایی که علامت­ گذاری و حکاکی آن نسبت به سایر فلزات آسان ­تر است، برای انواع کاربردهای صنعتی استفاده می­ گردد.
  • این ماده معمولاً انتخاب اولیه بسیاری از اجزای تجهیزات است. حوزه های استفاده از آن شامل صنایع الکترونیکی، خودرویی، برق، لوله­ کشی و مهندسی دقیق است.
  • در خانه ­ها به صورت قفل، دستگیره، شیرآلات و … بسیار استفاده می ­گردد.
  • لوله ها، قطعات تزئینی معماری، رادیاتورها، پیچ ­ها، آلات موسیقی، لوازم بهداشتی، قطعات زینتی، جواهرات و همچنین درکارتریج سلاح­ های گرم از این فلز استفاده شده است.
  • بر خلاف فلزات دیگر، طول عمر طولانی و مقرون به صرفه­ ای را ارائه می­ دهد.

مزایای استفاده از لیزر در فلز برنج

  • عدم تأثیر مکانیکی بر روی فلز برنج.
  • سرعت بالای علامت گذاری.
  • عدم وجود مواد مصرفی برای علامت گذاری برنج.
  • امکان استفاده از تصاویر پیچیده، بارکد، عکس، شماره ­گذاری.
  • امکان تغییر کار برای علامت­ گذاری زنگ برنج در عرض چند ثانیه.

منبع سایت ulsinc و heatsign

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *