حکاکی و برش لیزری پارچه

از آنجا که لیزر قابلیت کار با درصد بسیار کمی از قدرت را دارد، می ­توانید از آن نه تنها برای چرم، بلکه برای انواع مختلف پارچه استفاده نمایید. دریافت یک درک اساسی از تکنیک­ های حکاکی و برش لیزری پارچه باعث می ­گردد که لباس را شخصی­ سازی نموده و در کمترین زمان لباس­ های منحصر به فردی را خلق نمایید.

انواع پارچه مناسب حکاکی و برش لیزری

تقریباً از لیزر کات برای هر نوع پارچه ­ای می توان استفاده نمود.پارچه ­های ساخته شده توسط انسان، مانند پلی­ استر یا پشم گوسفند، در صورت برخورد کم با لیزر، ذوب می ­شوند و سایه تیره ­تری از رنگ فعلی ایجاد می­ کنند. با برش، لبه ها با هم ذوب می شوند و از پارگی پارچه جلوگیری می کنند. پارچه­ های طبیعی مانند پنبه در صورت برخورد کم با لیزر، قهوه ­ای روشن یا سفید می­ شوند. از آنجا که این پارچه­ ها ذوب نخواهند شد، لبه­ ها هنگام برش همچنان از بین می­روند. پارچه نازک مانند ابریشم، برای حکاکی مناسب نیستند اما بسیار زیبا بریده می­ شود. چرم هنگام برخورد با لیزر تیره ­تر می­شود و به زیبایی برش می­ یابد.

کاربردهای لیزر در برش و حکاکی روی پارچه

نکات مهم حک و برش لیزری پارچه

برخی از نکات که قبل از حکاکی و برش لیزری پارچه می بایست به آنها توجه نمود:

  • هنگام برش پارچه برای اینکه بر روی آن چروک ایجاد نشود می ­توان روی آن نوار یا آهن ربا قرار داد. همچنین اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع برش، اگزوز خود را روشن نموده ­اید و درب دستگاه را بسته­ اید تا جریان هوا بتواند در داخل دستگاه بر روی پارچه تأثیر ­گذارد.
  • در صورت امکان، همیشه قبل از شروع کار اصلی بر روی یک تکه از همان پارچه تنظیمات لیزر را آزمایش نمایید زیرا همه مواد حتی از رنگ به رنگ دیگر متفاوت هستند، بنابراین آزمایش تنظیمات با هر پارچه جدید بسیار مهم است.
  • اگر فقط یک پیراهن خاص وجود دارد و می­ خواهید بر روی آن طرحی را حک نمایید می­توانید ابتدا در قسمت زیرین پیراهن تنظیمات را امتحان کنید. سپس با خیال آسوده حکاکی را شروع نمایید.
  • هنگام تست با تنظیم کم مثلا با قدرت کمتر از ۱۰٪ شروع نمایید و سپس قدرت را به صورت آهسته، آهسته بالا ببرید تا پارچه نسوزد.
  • هنگام برش ممکن است لبه­ های قهوه ­ای به دلیل سوختگی ایجاد شود و برای جلوگیری از این موضوع می بایست از انرژی کم و از گازی مانند نیتروژن استفاده نمود.

مزایای استفاده از حکاکی و برش لیزری پارچه

  • برش لیزری از دقت و تکرارپذیری بسیار زیادی برخوردار می ­باشد.
  • لیزر بسیار انعطاف پذیر و قادر به برش اشکال فوق العاده پیچیده می ­باشد.
  • پارچه­ های تک لایه را می ­توان سریع تر برش داد و از بهره وری بالاتری نسبت به قیچی برخوردار می­ باشد.
  • پردازش بدون تماس و بدون نیاز به تثبیت مواد.
  • عدم سایش ابزار و افت کیفیت، همچنین هیچ هزینه ای برای ابزارهای جدید وجود ندارد.
  • تولید ساده از طریق برنامه طراحی رایانه.

جهت سفارش و مشاوره انواع حکاکی و برش لیزری بر روی پارچه فرقی نمی کند در کجای ایران باشید ، تهران یا هر شهر دیگر ، تنها کافی است با مرکز لیزر پالس تماس بگیرید.

منبع : سایت instructables

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *