حکاکی عمیق انواع فلزات

سال­ ها پیش، انسان توانایی شکل دادن به فلز را کشف کرد و امروزه ما توانسته­ ایم ، حکاکی عمیق انواع فلزات را در زمینه­ های مختلف از جمله هنری، پزشکی، صنعتی و … انجام داده و آن را علامت گذاری و شخصی ­سازی نماییم.

روند حکاکی شامل حذف مواد از یک سطح جامد است. به دلیل شدت بسیار بالای لیزر، موادی مانند فولاد، تیتانیوم و (تقریبا) سایر فلزات می توانند مستقیماً بخار شوند. این امر به دلیل قدرت پالس بالای لیزر فیبر (با حداکثر توان تا ۱۰ کیلووات) در ترکیب با قطر نقطه ای لیزر بسیار کوچک (با ۴۵ میکرومتر با لنز F-160) امکان پذیر است.

با استفاده از حکاکی عمیق انواع فلزات می­ توان متن، آرم، شماره سریال یا سایر مطالب را در مواد حک نمود. در  این روش از حجم مواد کاسته شده و رنگ آن تغییر می کند. نواحی قهوه ای حاصل از اکسیدهای فلزی (یا زنگ زدگی) را نیز می ­­توان با استفاده از پارامترهای پرداخت تمیز نمود. به عنوان مثال برای حکاکی روی فولاد ضد زنگ به قدرت بالا و فرکانس پایین (که منجر به قدرت بالا در هر پالس می­ گردد.) و سرعت علامت گذاری ۲۵۰ – ۹۰۰ میلی متر در ثانیه نیاز دارد.

حکاکی عمیق بر روی فولاد ضد زنگ

روند لیزر برای حکاکی عمیق انواع فلزات اساساً یکسان است. اما با در نظر گرفتن موارد ذیل می­ توان حکاکی بهتری داشت:

  1. زمان بهینه سازی شده
  2. کیفیت بهینه شده

لطفا توجه داشته باشید که مجموعه پارامترهای مورد استفاده برای دستیابی به کیفیت مطلوب (۲) حدود سه برابر بیشتر طول می ­کشد تا به همان عمق حکاکی برسد. در هر دو مورد از لیزر ۲۰وات با لنز F-160 استفاده می­ گردد.

  1. پارامترهای لیزر بهینه شده در زمان

در اولین مرحله، خدمات حک لیزر فلزات در سریع ترین زمان ممکن انجام می­ گردد. پارامترهای لیزر به گونه­ ای انتخاب می شوند که عمق حکاکی مطلوب (در این حالت: ۲۰۰ میکرومتر) در اسرع وقت حاصل شود. در اینجا کیفیت حکاکی عمیق مورد توجه قرار نگرفته است. این منجر به تاب برداشتن تا ۱۰۰ میکرومتر می­ گردد. عمق حکاکی از ۲۰۰ میکرومتر مطلوب تا ۲۴۰ میکرومتر می ­باشد.

جدول زیر نمونه­ ای از پارامترهای استفاده شده است:

مدت زمان پالس فرکانس سرعت قدرت
۲۰۰ ns ۶۰ KHz ۲۵۰ mm/s ۱۰۰%

مدت زمان حکاکی گذر پر کردن فاصله خطوط فوکوس
۱۱۲ ثانیه

برای مربع ۵*۵

۳۲

برای عمق ۲۰۰ میکرون

۰.۰۳ mm

دو طرفه

فوکوس کامل

  1. پارامترهای لیزر بهینه شده با کیفیت

در مرحله دوم، حکاکی عمیق با بهترین کیفیت ممکن انجام می­ شود. پارامترهای لیزر برای اطمینان از دستیابی به عمق حکاکی مطلوب (همچنین ۲۰۰ میکرومتر) همراه با بهترین کیفیت انتخاب شده ­اند. این زمان حکاکی را سه برابر افزایش می ­دهد، اما همچنین به این معنی است که هیچ تاب و دفرمگی ایجاد نخواهد نمود. عمق حکاکی از ۲۰۰ تا حداکثر ۲۲۰ میکرومتر مطلوب می­ باشد.

جدول زیر نمونه ­ای از پارامترهای استفاده شده است:

مدت زمان پالس فرکانس سرعت قدرت
۲۰۰ ns ۱۸۰ KHz ۹۰۰ mm/s ۱۰۰%

مدت زمان حکاکی گذر پر کردن فاصله خطوط فوکوس
۳۷۵ ثانیه

برای مربع ۵*۵

۴۵۰

برای عمق ۲۰۰ میکرون

۰.۰۳ mm

دو طرفه

فوکوس کامل

امکانات متعدد با حکاکی عمیق فلزات

همان طور که از این مثال مشاهده نموده اید برای حکاکی عمیق فلزات امکانات زیادی وجود دارد. بسته به نیازهایی که باید برآورده شود می­  توان از پارامترهای مختلفی استفاده نمود. در نوع بهینه شده برای زمان، مقدار زیادی از مواد در چند پاس تبخیر می ­شوند (با سرعت نسبتاً آهسته)، و نوع بهینه شده برای کیفیت به طور قابل ملاحظه ای از عبورهای بیشتر (و سریع تر) استفاده می­ نماید تا مواد یکنواخت­ تر کنترل گردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *