حکاکی بر روی فلزات با لیزر مارک اچ

حکاکی بر روی فلزات با لیزر مارک اچ یکی دیگر از روش های حکاکی هستند.مردم تمایل دارند مارک لیزر، اچ و حکاکی را با هم مخلوط نمایند. اگرچه این تکنیک ها مشابه هستند، اما نتایج نهایی آنها کاملاً متفاوت است و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند در این مقاله به حکاکی بر روی فلزات با لیزر مارک اچ خواهیم پرداخت و در مقاله بعدی نیز همراه ما باشید تا با مزایا و معایب خدمات حک لیزر فلزات و همچنین مزایا و معایب آن نیز آشنا گردید.

اچ لیزر فلزات چیست ؟

اچ لیزر جایی است که از لیزر برای ایجاد تغییر حرارتی، شیمیایی و رنگ در سطح ماده استفاده می­ شود. برخلاف علامت گذاری با لیزر، این روش می­ تواند برجستگی­ یا تورفتگی­ هایی جزئی در سطح فلز ایجاد نماید، اما عمق آن نمی­ تواند به اندازه حکاکی باشد.

اچ کردن معمولاً به حذف شیمیایی فلز اشاره دارد، اما  لیزر عارضه دیگری ایجاد می­ نماید که می­ توان به دو روش بر روی  فلز حکاکی نمود:

  • روش اول: استفاده از لیزر برای ذوب سطح مواد است، اما عمق آن خیلی زیاد نمی­ باشد و با خنک شدن، نشانه­ های قابل مشاهده ­ای روی سطح مواد برجای می­ گذارد.
  • روش دوم: استفاده از یک ماده شیمیایی اضافی است که در صورت گرم شدن توسط لیزر با سطح فلز واکنش نشان می­ دهد. این مواد شیمیایی معمولاً به صورت اسپری فروخته می­ شوند.

لازم به ذکر است که عمق اچ در هر دو حالت معمولاً بیش از ۰.۰۲ میلی متر نیست.

لیزر اچ فلز را می­ توان با لیزرهای نسبتاً کم مصرف انجام داد. برای اچ کردن موفقیت آمیز فلز با لیزر، شما به دستگاهی مجهز به لیزر نیاز دارید که حداقل ۶۰ وات قدرت داشته باشد. لیزر با توان مصرفی کمتر از ۶۰ وات در بهترین حالت سایه کم رنگی از طرح شما بر روی فلز ایجاد می­ نماید. این فرآیند نسبتاً ساده است و روی تعدادی از فلزات مختلف از جمله فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و مس کار خواهد کرد. برای این کار شما نیازمند به برخی نرم ­افزارهای طراحی از جمله فتوشاپ، اتوکد و یا کرل  می­ باشید که توانایی خروجی گرفتن از فایل شما با فرمت مناسب نرم­ افزار  دستگاه تان را داشته باشد.

مواد مورد نیاز برای روش لیزر اچ فلزات

مواد فیزیکی مورد نیاز برای روش اچ شامل موارد ذیل می­ باشد:

  • ایزوپروپیل (سایشی) الکل برای تمیز کردن
  • پارچه ای نرم
  • اسپری اچ
  • نوار نقاب زدن

برای بهترین نتیجه، از اسپری­ های مخصوص لیزر اچ مانند CerMark ، MarkSolid 114 ، LaserBond 100 یا EnduraMark می ­توان استفاده نمود، اگر می­ خواهید از اسپری ارزان­ تری استفاده نمایید، اسپری های MoS2 که به عنوان اسپری روان مایع نیز شناخته می ­شوند، نتایج مناسبی برای شما خواهد داشت.

قبل از شروع عملیات به موارد زیر توجه نمایید:

  • اول ایمنی! قبل از شروع به اچ کردن، محفظه دستگاه خود را همیشه ببندید. فلزات بسیار بازتابنده هستند بنابراین ممکن است پرتوی لیزر در مکان­ هایی قرار گیرد که منجر به آتش سوزی یا صدمه گردد.
  • قوطی­ های اسپری تحت فشار هستند. آنها را داخل دستگاه خود رها نکنید، در غیر این صورت پرتوی لیزر آزاد می ­تواند باعث انفجار یا آتش سوزی شود.
  • قبل از شروع اچ، از خشک بودن پوشش اسپری اطمینان حاصل نمایید.
  • اگر برای اولین بار این کار را انجام می­ دهید، قبل از اچ کردن نمونه اصلی، از برخی از نمونه مواد برای اجرای آزمایشی استفاده نمایید.

منبع سایت all3dp

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *