جوش پذیری لیزری انواع فلزات

گروه صنعتی جوش لیزر پالس اطلاعات گسترده ­ای در مورد قابلیت جوش پذیری لیزری انواع فلزات و  مواد اعم از فلزات معمولی تا آلیاژهای عجیب و غریب دارد. بیشتر این داده ها بر اساس سال ها تجربه مهندسین ما در کار و جوشکاری این مواد با استفاده از پرتوهای الکترون و لیزر است.

جوشکاری لیزری فلزات

جوشکاری لیزری (جوشکاری لیزری یا جوشکاری پرتو لیزر) روشی سریع و موثر برای اتصال دو جزء فلز یا پلاستیک است. این فرآیند بر این واقعیت استوار است که پرتو لیزر فرودی مواد را تا دمای ذوب آن گرم می کند و اجازه نفوذ متقابل دو قسمت و انجماد آنها پس از خنک شدن لازم را می دهد. دقت میلی متری یا عمق نفوذی که می توان از جوشکاری لیزر به دست آورد از جمله ویژگی هایی است که این تکنیک را منحصر به فرد می­نماید و آن را برای بسیاری از کاربردها مناسب می کند: از خودرو گرفته تا پزشکی، از قالب گرفته تا ابزار. دو نوع جوش لیزری وجود دارد: انتشار پیوسته (CW) یا پالسی (QCW یا PW). در حالت اول جوشکاری به طور پیوسته صورت می ­پذیرد، در حالت دوم از تک پالس هایی استفاده می شود که روی هم قرار گرفته اند و جوش های چسبیده به هم را ایجاد می نمایند.

  • جوش لیزر آلومینیوم

۱۲۲۰ درجه فارنهایت / ۶۶۰ درجه سانتی گراد

آلومینیوم بسیار سبک، قوی، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر خوردگی است زیرا سطح آن همیشه در لایه ­ای بسیار نازک و در عین حال بسیار قوی از اکسید پوشانده شده است آلومینیوم یک رسانای الکتریکی و حرارتی عالی است . معمولاً قابل جوش با لیزر می ­باشد اما تخلخل موجود در آن ممکن است سبب ترک خوردگی گردد.

  • جوش لیزری مس بریلیوم

۱۵۸۷-۱۷۵۰ درجه فارنهایت / ۸۶۵-۹۵۵ درجه سانتی گراد

مس بریلیوم یک آلیاژ مس با ۰.۵ تا ۳ درصد بریلیوم و گاهی دیگر عناصر است. مس بریلیوم استحکام بالا را با ویژگی­های غیر­مغناطیسی و غیر­جرقه ­ای ترکیب می ­نماید و دارای خاصیت فلزکاری، شکل دهی و ماشین کاری عالی می­ باشد.

حتما مطالعه کنید : جوش پذیری فولاد ضد زنگ PH17-4 با لیزر Nd:YAG

  • مس

۱۹۸۳ درجه فارنهایت / ۱۰۸۴ درجه سانتی گراد

مس یک فلز نرم، رنگی، چکش خوار و شکل پذیر با هدایت حرارتی و الکتریکی بسیار بالا است. اما این فلز به شدت بازتاب دارد و این بازتاب ممکن است به دستگاه صدمه وارد کند.

  • فولاد کرومولی

۲۶۱۰ درجه فارنهایت / ۱۴۳۲ درجه سانتی گراد

فولاد کرومولی آلیاژی از فولاد، کروم و مولیبدن است که باعث افزایش استحکام و مقاومت در برابر خوردگی مواد می­ گردد. دارای قابلیت شکل پذیری، ماشین کاری و قابلیت جوشکاری مناسب است. پیش گرم کردن اغلب ضروری است و تقریباً همیشه توصیه می ­شود.

خدمات جوشکاری و نقطه جوش در مرکز برش لیزر پالس

  • اینکونل

۲۵۴۰-۲۶۰۰ درجه فارنهایت / ۱۳۹۰-۱۴۲۵ درجه سانتی گراد

اینکونل خانواده ای از سوپرآلیاژهای آستنیتی مبتنی بر نیکل-کروم است. آلیاژهای اینکونل مواد مقاوم در برابر اکسیداسیون و خوردگی هستند که برای محیط­ های تحت فشار و گرما مناسب هستند.

  • فولاد ضد زنگ

۲۷۵۰ درجه فارنهایت / ۱۵۱۰ درجه سانتی گراد

از دیگر موارد در بررسی جوش پذیری لیزری انواع فلزات می توان به  فولاد ضد زنگ اشاره نمود، این آلیاژ فولاد با حداقل ۱۰.۵ درصد کروم و حداکثر ۱.۲ درصد کربن بر جرم است. بسیار مقاوم در برابر خوردگی است. سری­ های زیادی از فولاد ضد زنگ وجود دارد که برخی از آنها قابل جوشکاری هستند، جوشکاری برخی دیگر بسیار دشوار است.

زمینه های کاربرد جوشکاری لیزر فلزات

جوشکاری لیزری فلزات تکنیکی است که از پرتو لیزر برای اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر استفاده می کند. اتصال قطعات می تواند به صورت همپوشانی یا کنار هم (سر) انجام شود. در هر دو مورد مهم است که سطوح در تماس خوبی باشند تا یک جوش بهینه داشته باشند.

بخش های اصلی که از جوش لیزری برای فلزات استفاده می کنند عبارتند از:

  • خودرو
  • حمل و نقل
  • هوافضا
  • نجاری برای ماشین آلات و غیره
  • کاربردهای دیگر نیز در زرگری و تکنولوژی دندانپزشکی یا در قالب و ابزارسازی یافت می شود.

جوشکاری لیزری فلزات تکنیکی است که از پرتو لیزر برای اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر استفاده می کند.

انواع جوشکاری لیزری فلزات

  • جوش عمیق (چاله کلید)

این نوع جوش زمانی استفاده می شود که بخواهید درزهای بسیار عمیق (تا چند سانتی متر) را با استفاده از پدیده ای به نام سوراخ کلید بدست آورید. این پدیده مبتنی بر استفاده از ایجاد بخار و پلاسما است که گرمای تابش لیزر را برای ایجاد یک جریان مویرگی عمیق ایجاد می کند که قادر به نفوذ و جوش عمیق است. این جریان که می تواند هدایت شود، یک مهره جوش ایجاد می کند که سپس از جابجایی در پشت سرد می شود. اتصال ایجاد شده همگن و با ویژگی های آب بندی بهینه است. با استفاده از تکنیک Keyhole می توان تا ۱۰ برابر عمیق تر از جوشکاری لیزری معمولی و با سرعت جوش بسیار بالاتر نفوذ کرد.

  • جوشکاری با سر گالو

روش جوشکاری با سر گالوانومتری (اسکنر) دقیق ترین و سریع ترین روشی است که می توان با لیزر به دست آورد. درز جوش واقعا محکم است (حتی زیر میلی متر) و چابکی حرکت اجازه می دهد تا پروفیل های جوشکاری بسیار پیچیده ای انجام شود. با این حال، میدان‌های جوش در حدود ۱۰-۲۰ سانتی‌متر محدود می‌مانند و پس از آن نیاز به جابجایی با محورهای متحرک یا با روبات‌ها (جوشکاری در حال پرواز) دارند، بنابراین می‌توانند بر روی میدان‌های وسیع‌تر یا روی پروفایل‌های سه بعدی علامت‌گذاری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *