جوشکاری شفت توربین هسته ­ای با لیزر ND:YAg

چرا در صنعت به جوشکاری لیزری شفت توربین هسته ­ای با لیزر ND:YAg نیاز داریم؟در تولید انرژی هسته­ ای، شفت توربین قطعه اصلی تجهیزات است و بدون آن، راهی برای حرکت توربین های ایجاد کننده برق وجود نخواهد داشت. این پیوند اساسی بین بخار تولید شده توسط واکنش شکافت و الکتریسیته ­ای است که یک شهر را روشن می ­نماید.

چرا جوشکاری لیزری شفت توربین هسته ­ای با استفاده از لیزر ND:YAg

شفت در یک نیروگاه هسته ­ای باید مشخصات اولیه خود را دارا باشد تا هنگام چرخش، نیرو به طور مساوی در محور تقسیم گردد. زیرا وجود خراش­ ها باعث تناقض در چرخش می­ شوند و بر فلز فشار وارد می ­نمایند و در نهایت ممکن است باعث ترک خوردگی آن گردد و ناهماهنگی بیشتری در چرخش ایجاد نماید.

این شفت نیروگاه هسته ­ای از فوق آلیاژ فوق العاده متراکم نیکل کروم آستنیتی به نام Inconel ساخته شده است، که به طور خاص برای محیط­ های با فشار بالا و انرژی جنبشی استفاده می­ گردد و در برابر حرارت دوام بیشتری نسبت به فولاد یا آلومینیوم دارد، اما ناهماهنگی­  هایی در فرآیند تولید ظاهر می­ شود که ماشین کاری آنها دشوار است.

حتما مطالعه کنید : جوشکاری و ترمیم لیزری قطعات صنعتی

جوشکاری لیزری در مقابل جوشکاری TIG

مکهای موجود در هر فلز، حتی سخت­ ترین آلیاژها، می­ توانند با جوشکاری برداشته شوند. مشکل جوشکاری سنتی یا TIG این است که صدمات زیادی به فلز وارد می­ نماید و سختی (مقیاس راکول) را در منطقه تحت تاثیر حرارت (ناحیه داخل و اطراف جوش انجام می دهد) کاهش می ­دهد. بنابراین در حالی که به نظر نمی ­رسد فلز در جوش ­ها آسیب دیده باشد، در واقع نرم تر از مناطقی است که جوش داده نشده است و سبب ضعیف تر شدن محور در آن نقاط می ­گردد.

. مشکل جوشکاری سنتی یا TIG این است که صدمات زیادی به فلز وارد می¬نماید

به دلیل ماهیت دقیق جوشکاری لیزری، در مناطق جوش داده شده هیچ گونه تضعیفی رخ نمی­ دهد ، زیرا ناحیه تحت تأثیر گرما کوچکتر است و فوراً سرد می­ شود. جوشکاری TIG نیز بسیار دقیق نیست و تجمع بسیار بیشتری از مواد را روی سطح فلز نسبت به جوشکاری لیزری ایجاد می­ نماید. این تجمع باید تا هزارم اینچ ماشین کاری شود. بنابراین جوشکاری لیزری نیز کار کمتری را برای کارگاه ماشین سازی ایجاد می­ کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *