آماده سازی و تمیز کردن سطوح با استفاده از لیزر

آماده سازی و تمیز کردن سطوح با استفاده از لیزر مزایای متعددی نسبت به روش های سنتی دارد. لیزرها تقریباً در تمام صنایع می­ توانند تمیز کردن و آماده سازی سطوح را با سرعت بالا ارائه دهند. این فرآیند کم تعمیر و نگهداری، به صورت خودکار می­ تواند برای حذف روغن و گریس، نوار رنگ یا پوشش­ ها و یا اصلاح بافت سطح، به عنوان مثال افزودن زبری برای افزایش چسبندگی استفاده گردد. از جمله مزایای آن می ­توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ار آنجائیکه هیچ گونه مواد ساینده ­ای در آن استفاده نمی­ گردد، مشکلی برای جداسازی و دفع آلاینده­ ها وجود ندارد.
  • فرآیندی بدون استفاده از مواد شیمیایی و سازگار با محیط زیست است و هیچ گونه حلالی در آن استفاده نمی­ گردد.
  • می­ توان با انتخاب منطقه مورد نیاز و نادیده گرفتن سایر مناطقی که مهم نیستند در زمان و هزینه صرفه جویی نمود.
  • فرآیند بدون تماس است برای همین هرگز کیفیت آن کاهش نمی­ یابد.
  • ار آنجائیکه فرآیندی خودکار می­ باشد، می­تواند هزینه­ های عملیاتی را با حذف نیروی کار کاهش دهد و در عین حال ثبات بیشتری در نتایج ایجاد نماید.

چرا تولیدکنندگان بیشتر از تمیز کردن لیزری برای تهیه مواد استفاده می­ کنند؟

تمیز کردن لیزر مزایای متعددی نسبت به روش های سنتی دارد. این فرآیند شامل حلال و هیچ ماده ساینده ای برای جابجایی و دفع نمی­ باشد. در مقایسه با سایر فرآیندهایی که جزئیات کمتری دارند و دستی هستند، تمیز کردن لیزر قابل کنترل است و فقط می‌توان آن را در قسمت‌های خاصی از یک قطعه اعمال نماید، به راحتی می‌توان آن را خودکار نمود تا بهره‌وری را به حداکثر برساند و تکرارپذیری تضمین شده مورد نیاز با افزایش کیفیت را فراهم کند.

حتما مطالعه کنید : رسوب لیزری فلزات (LMD) بر روی شفت­ های جدید و فرسوده

مقایسه تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر در مقابل Abrasive Blasting

در حالی که تمیز کردن آسان و موثر است، هزینه در جمع آوری و دفع مواد انفجاری نهفته است، که اغلب باید از بقایای رنگ جدا شود، که مشکلات خاص خود را دارد. لیزر فایبر مشکل رسانه انفجار را از بین می­ برد و فرآیند کنترل شده تری را ارائه می­ دهد که به طور تصادفی از طریق حذف بیش از حد به سطح آسیب نمی ­رساند و همچنین می­ تواند بر روی مواد نازک و کامپوزیتی که در اثر برخورد ذرات آسیب می بینند استفاده گردد. تمیز کردن لیزر فایبر همیشه ثابت و مستقل از اثرات اپراتور می­ باشد. شکل شماره(۱)

فرق تمیز کردن لیزری لیزر فایبر با Abrasive Blasting مقایسه تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر در مقابل Abrasive Blasting

شکل شماره(۱): مقایسه تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر در مقابل Abrasive Blasting

مقایسه تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر در مقابل جت سرد

جت سرد که به عنوان انفجار یخ خشک شناخته می­ شود، دارای ویژگی های مشابه با انفجار ساینده بدون مشکلات بازیافت و دفع مواد ساینده است. تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر خطر کمی برای آسیب شنوایی اپراتور دارد، نیازی به تهویه خاصی ندارد و هنگام برخورد با قطعات کوچک به راحتی قابل کنترل می­ باشد. شکل شماره(۲)

تمیز کردن لیزری فایبر تمیز کردن لیزری با جت سرد

شکل شماره(۲): مقایسه تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر در مقابل مقایسه جت سرد

مقایسه تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر در مقابل تمیز کردن شیمیایی

از آنجائیکه تمیز کردن شیمیایی به راحتی در یک منطقه انتخابی اعمال نمی­ گردد برای تمیز کردن آلودگی سطح از یک قسمت خوب است. دور انداختن مواد شیمیایی به دلیل کنترل های نظارتی یک چالش فزاینده دشوار و پرهزینه می­ باشد. لیزرهای فایبر را می­ توان به صورت انتخابی اعمال نمود. بدون مواد شیمیایی برای تخریب، کیفیت ثابت است و هیچ مشکلی در دفع حلال­ های شیمیایی وجود ندارد. نیاز به زمان خشک شدن نیز نمی­ باشد، در نتیجه قطعات بلافاصله در دسترس هستند. شکل شماره(۳)

مقایسه تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر در مقابل تمیز کردن شیمیایی تمیز کردن شیمیایی یا لیزری

شکل شماره(۳): مقایسه تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر در مقابل تمیز کردن شیمیایی

مقایسه تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر در مقابل تمیز کردن حرارتی

تمیز کردن حرارتی اغلب برای از بین بردن آلاینده­ ها آلی با استفاده از گرمای بیش از حد لازم برای موادی مانند پلیمرها و پلاستیک­ ها، استفاده می­ گردد. تمیز کردن لیزر به طور چشمگیری سریع تر است و می ­تواند طیف وسیع­ تری از مواد از جمله فلزات را حذف کند و دمای قطعه پایین­ تر بماند و احتمال ترک خوردن یا اعوجاج کمتری داشته باشد. شکل شماره(۴)

تمیز کردن توسط لیزر در مقابل روش های سنتی چرا تمیز کردن با لیزر بهترین روش است؟

شکل شماره(۴): مقایسه تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر در مقابل تمیز کردن حرارتی

از دیگر مزایای فناوری تمیز کردن با استفاده از لیزر فایبر IPG

  • حذف حلال­ های شیمیایی

جابجایی و دفع حلال­ های شیمیایی خطرناک با تمیز کردن لیزر حذف می ­گردد. کاهش هزینه‌های حلال‌های مصرفی و الزامات گران‌ قیمت برای تصفیه پس از فرآیند و عدم نیاز به دفع این مواد شیمیایی لیزر را به بهترین و کم‌هزینه ­ترین راه‌حل برای محیط‌ زیست تبدیل می‌­نماید.

  • فرآیند غیر مخرب قابل کنترل

تمیز کردن با استفاده از لیزر سطوح بیشتری از کنترل را نسبت به هر فرآیند رقابتی ارائه می­ دهد. پرتو لیزر قابل کنترل است و می­ توانید دقیقاً همانطور که می‌خواهید آن را هدایت نمایید، طیف وسیعی از لیزرهای فایبر IPG شامل مدل­ های پالسی است که به طور خاص برای تولید نتایج تمیز کردن بهینه با حداقل تولید گرما طراحی شده ­اند.

  • کاهش در ضایعات

تمیز کردن لیزر یک فرآیند بدون تماس است که فقط مواد ناخواسته را حذف می نماید. بدون درگیر بودن مواد ساینده یا اجزای ثانویه، تمیز کردن لیزر نسبت به سایر فرآیندهای تمیز کردن، انواع کمتر و مقادیر کمتری از مواد زائد تولید می‌کند و ضایعات کمتر به معنای هزینه کمتر فرآیند است.

منبع : سایت lasersystems

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *