ترمیم انواع قالب پلاستیک با استفاده از جوش لیزر ND:YAG

تعمیر قالب فرسوده همیشه ارزان تر از تعویض آن است. ترمیم و تعمیر انواع قالب پلاستیک با استفاده از جوش لیزر فناوری جدیدی می ­باشد که امکان اصلاح و نوسازی قالب­ های موجود را بدون گرم شدن بیش از حد قطعه یا ایجاد آسیب، اعوجاج یا تعدیل فراهم می­ نماید.

جوشکاری لیزر به طور معمول برای موارد ذیل استفاده می­ گردد:

  • ترمیم سطوح آسیب دیده یا فرسوده
  • پر نمودن خلا های کوچک
  • رفع ترک ها یا اشتباهات اپراطور
  • تغییرات مهندسی
  • تعمیر خطوط جداکننده

فرایند جوشکاری به ما این را امکان می­ دهد بسیاری از مواد مانند فولاد، برنز، مس، آلومینیوم و آلیاژهای تیتانیوم را با سختی حداکثر ۶۰HRC ترمیم نماییم.

 جوشکاری لیزر برای قالب­ ها

متداول­ ترین روش برای ترمیم قالب، جوشکاری با استفاده از لیزر است. در حقیقت با استفاده از این روش به جای جوشکاری سنتی، می­ توان مشکلات و نقایص ایجاد شده را از بین برد و قالب را به حالت اولیه و مطلوب خود برگرداند و این امر سبب افزایش طول عمر قالب و در عین حال بهبود روند تولید می­ گردد.

به جای جوشکاری سنتی، می­ توان مشکلات و نقایص ایجاد شده را از بین برد و قالب را به حالت اولیه و مطلوب خود برگرداند و این امر سبب افزایش طول عمر قالب و در عین حال بهبود روند تولید می­ گردد

جوشکاری با لیزر برای ترمیم قالب معمولاً از طریق چهار مرحله تدریجی انجام می­ گردد:

  1. تجزیه و تحلیل خسارت برای تعیین درجه آسیب
  2. یافتن منبع خسارت
  3. برداشتن مواد آسیب دیده برای بازگرداندن قالب به شرایط جدید
  4. یافتن فیلر مناسب برای پر کردن
  5. جوشکاری لیزر قالب تزریق

مزایای جوشکاری و ترمیم انواع قالب پلاستیک با جوش لیزر

دلایل مختلفی برای انتخاب لیزر جهت ترمیم قالب تزریق وجود دارد اما مهمترین مسئله ارزان­ تر و سریع تر بودن جوشکاری نسبت به ساخت یک قالب کاملا جدید می­ باشد، همچنین از دیگر مزایای جوشکاری لیزر برای ترمیم قالب نسبت به جوشکاری معمولی TIG و Micro-TIG می­ توان به موارد ذیل اشاره نمود:

دلایل مختلفی برای انتخاب لیزر جهت ترمیم قالب تزریق وجود دارد اما مهمترین مسئله ارزان¬تر و سریعتر بودن جوشکاری نسبت به ساخت یک قالب کاملا جدید می باشد

  • با کاهش هزینه های دوباره کاری، بازده بالاتری از سرمایه را ارائه می ­دهد.
  • درجه بالایی از محلی سازی و قابلیت کنترل گرما را ارائه می ­دهد، که آن را به گزینه ایده آل برای تعمیر قالب­ های پیچیده مانند قالب­ های سفارشی استفاده شده در زمینه طراحی تبدیل می­ نماید.
  • قالب در هنگام جوشکاری خنک می­ ماند و شکل اصلی آن حفظ می­ گردد.
  • غرق مواد پایه که منطقه جوش داده شده را احاطه کرده است به میزان قابل توجهی کاهش می­ یابد زیرا مقدار فلز کشیده شده در استخر ذوب حداقل است.
  • جوشکاری لیزری برای قالب ­ها، همچنین میزان ماشین کاری و کارهای دستی مورد نیاز را کاهش می­ دهد.
  • می ­تواند برای ترمیم انواع زیادی از مواد، از جمله مواد غیر آهنی مانند مس و آلومینیوم که به خوبی میکرو TIG را تحمل نمی­ کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

منبع : سایت ideastampi

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *