برش لیزری چیست ؟

برش لیزری چیست ؟ چگونه با برش لیزری شروع کنیم؟ دستگاه برش­ های لیزری ابزار عالی هستند که امکان ایجاد بسیاری از چیزهای مختلف از جمله جعبه ­های ساده، حکاکی جزئیات گرافیکی روی چوب یا ساختن اشیاء سه بعدی پیچیده را ارائه می­ دهند. در این مقاله، اصول اولیه نحوه کار برش لیزری را توضیح خواهیم داد و چند نمونه از چیزهایی را که می توان با لیزر درست کرد و نحوه ایجاد طرح هایی برای برش یا حکاکی لیزری را به شما نشان می دهیم. همچنین خواهید آموخت که از چه موادی می توان استفاده کرد و چگونه به دستگاه برش لیزری دسترسی داشت.

 

برش لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

برش لیزری یک دستگاه کنترل شده توسط کامپیوتر است که از پرتو لیزر برای برش یا حکاکی دقیق مواد استفاده می ­نماید. یک لیزر اساساً فقط نور بسیار متمرکز و تقویت شده است. پرتو لیزر باعث سوختن، ذوب یا تبخیر شدن مواد به صورت موضعی می­ گردد. نوع ماده­ای که لیزر می تواند برش دهد به نوع لیزر و قدرت دستگاه خاص بستگی دارد.

اصطلاح “لیزر” مخفف “تقویت نور توسط انتشار تحریک شده تابش” است. فناوری لیزر در دهه ۱۹۶۰ توسعه یافت. برش لیزری انواع مختلفی دارد. در این مقاله بر روی لیزرهای گازی و  CO2 به طور خاص تمرکز خواهیم نمود، زیرا این نوع بیشتر توسط علاقه مند و مشاغل کوچک استفاده می شود. انواع دیگر به عنوان مثال لیزرهای فایبر یا کریستال هستند که بیشتر برای کاربردهای صنعتی استفاده می شوند. برش لیزری CO2 قادر به برش و حکاکی طیف گسترده ای از مواد غیر فلزی مانند چوب، کاغذ، اکریلیک، منسوجات و چرم است کعه در ادامه به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

 

 

برش لیزری چیست و چگونه کار میکند؟

 

 

دستگاه برش لیزری چگونه کار می کند؟

در دستگاه برش لیزر CO2، پرتو لیزر در یک لوله پر از گاز CO2 ایجاد می­ گردد. در مرحله بعد، با کمک آینه و عدسی، پرتو لیزر به سمت سر لیزر هدایت شده و روی سطح مواد متمرکز می شود. موتورهایی که به صورت الکترونیکی کنترل می شوند، سر لیزر را حرکت می دهند تا شکل مورد نظر را بر روی مواد قطعه کار برش دهند و یا حک نمایند.

 

در دستگاه برش لیزر CO2، پرتو لیزر در یک لوله پر از گاز CO2 ایجاد می¬گردد

 

حتما مطالعه کنید : فناوری مارک گذاری و حکاکی لیزری

 

هنگامی که لیزر به مواد برخورد می­ نماید، یک منطقه بسیار کوچک در یک دوره بسیار کوتاه گرم می شود و باعث ذوب، سوختن یا بخار شدن مواد می­ گردد.

 

با برش لیزری چه کار می توان کرد؟

با استفاده از برش لیزری می توان ۳ کار انجام داد: برش، حکاکی و علامت گذاری.

  1. برش دادن

هنگامی که پرتو لیزر تا انتها از مواد قطعه کار عبور می ­نماید، برشی ایجاد می­ گردد. برش لیزری به طور کلی بسیار دقیق و تمیز است و ظاهر لبه ­های برش خورده به مواد بستگی دارد. به عنوان مثال، لبه های چوب بریده شده به رنگ قهوه ای تیره تر از چوب اصلی است. لبه های اکریلیک پس از برش لیزری تغییر رنگ نمی دهند و براق خوبی دارند.

 

برش و حکاکی لیزری چیست ؟

 

لبه دستگاه برش لیزری بسیار کوچک است. اصطلاح کرف به عرض شیار ایجاد شده در هنگام برش اشاره دارد. این از ماده ای به ماده دیگر متفاوت است و به تنظیمات خاص لیزر نیز بستگی دارد. برای بسیاری از مواد، سطح بین ۰.۰۵ میلی متر (۰.۰۰۲ اینچ) و ۰.۵ میلی متر (۰.۰۲ اینچ) خواهد بود.

  1. حکاکی

زمانی که پرتو لیزر قسمت‌هایی از مواد بالایی را جدا می‌کند اما تمام طول مواد را برش نمی‌دهد، حکاکی نامیده می‌شود.

 

لیزر حک چیست و چطور کار می کند؟

 

 

  1. علامت گذاری

علامت گذاری زمانی است که لیزر مواد را حذف نمی­کند اما به عنوان مثال رنگ ماده را تغییر می دهد. مارک برش لیزری CO2 بیشتر هنگام کار با فلزات استفاده می شود.

 

مارک برش لیزری CO2 بیشتر هنگام کار با فلزات استفاده می شود.

 

 

منبع : سایت makerdesignlab

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *