بررسی انواع مختلف فلزات برای حکاکی لیزری

در ادامه مقالات بررسی انواع دستگاه های حکاکی لیزر در این مقاله می خواهیم به بررسی انواع مختلف فلزات برای حکاکی لیزری در صنعت جوش لیزر بپردازیم ،از جمله فلزاتی که دستگاه ­های حکاکی لیزری می­ توانند بر روی آنها کار انجام دهند شامل موارد زیر می باشد :

  • آلومینیوم
  • آلومینیوم آنودایز شده
  • فولاد
  • فولاد ضد زنگ
  • منیزیم
  • سرب

آلومینیوم برای حکاکی لیزری

آلومینیوم تا حد زیادی در ساخت میل لنگ ­ها ، پوشش مواردی از میل لنگ و قطعات بدنه زیبایی در صنایع اتومبیل استفاده می ­شود. سطح آلومینیوم رسانایی گرمایی بالایی دارد. دستگاه ­های حکاکی لیزری فیبر می­توانند آلومینیوم را در دمای بسیار بالا حک کنند و می­ تواند حکاکی­ هایی با علامت گذاری کنتراست بالا ایجاد نماید. اگر هدف سریع­ تر کار کردن باشد، حکاکی لیزر از آلومینیوم پشتیبانی می­ نماید، اما حکاکی لیزری تأثیر قوی و ماندگاری بر روی فلز دارد. متداول ترین انواع آلومینیوم که برای حکاکی استفاده می ­شود ۳۸۰ و ۶۰۶۱ است اما این بدان معنی نیست که بقیه با هم سازگار نیستند. این فقط در مورد انواع متداول است.

سرعت حکاکی بالاتر با فولاد

در فلزات، فولاد یکی از مواد مقاوم موجود است و نیاز به زمان طولانی تری برای از بین بردن سطح آن وجود دارد، بنابراین حکاکی نسبتاً سخت­ تر است و یا می­ توانیم در مورد فولاد سرعت کمتری داشته باشیم. با گفتن این موارد، می ­توان با تنظیم یا به خطر انداختن رنگ علامت گذاری، سرعت حکاکی را افزایش داد. سرعت حکاکی بالاتر باعث ایجاد علائم سفید و سرعت پایین باعث ایجاد علائم سیاه می ­شود. لوله­ های فولادی، ورق ها و فنرها متداول­ترین محصولاتی هستند که تحت حکاکی لیزری قرار می­ گیرند.

مزایای استفاده از فولاد ضد زنگ در حکاکی های لیزری

صنایع معمولاً از فولاد ضد زنگ درجه ۳۱۶ و ۳۰۶ برای اهداف حکاکی لیزری استفاده می­کنند. باز هم، این فقط در مورد این دو نوع نیست. درست مثل فولاد ساده، گرمای لیزر از زنگ زدگی فولاد ضد زنگ جلوگیری می­کند. پوشش اکسید کروم در سطح  بدون تغییر باقی می ماند. قطعات زیبایی، نرده­ ها ، مخازن سوخت و سیستم تعلیق متشکل از فولاد ضد زنگ محصولات بستر فناوری لیزر هستند.

حکاکی قبل از آنودایز شدن آلومینیوم و بالعکس

همانطور که در مقاله حکاکی لیزری روی انواع متریال گفته شد حکاکی لیزر بر روی فلزات و متریال های مختلفی انجام می پذیرد اما با توجه به هر متریال حکاکی با روش متفاوتی انجام می پذیرد ، همچنین بررسی شد در مورد آلومینیوم آنادایز شده، دو احتمال وجود دارد. شما می ­توانید بدون لایه اکسید روی آلومینیوم حک کنید یا می ­توانید آن را بالای لایه اکسید انجام دهید. در حالت اول، حکاکی قبل از آنودایز شدن آلومینیوم و بالعکس انجام می ­شود. صرف نظر از ترتیب حکاکی، مقاومت آلومینیوم آنادایز دست نخورده باقی می­ ماند.

ساخت قطعات سبک با منیزیم

صنایع هر زمان که مجبور به ساخت قطعات سبک شوند از منیزیم استفاده می ­کند. حکاکی با لیزر می­ تواند به طور مارک بر روی چنین قطعات سبک علامت گذاری کند. از طرف دیگر، در علامت گذاری مرکز ثقل، قطعه در طول فرآیند باید محکم گرفته شود، زیرا با اعمال نیرو حک می­ گردد. از این رو ممکن است بهترین تکنیک برای ایجاد مارک روی قطعات سبک ساخته شده از منیزیم نباشد. قطعاتی مانند جعبه دنده، فرمان و محفظه موتور از منیزیم تشکیل شده است. موتورها مهمترین قسمت­  ها برای اهداف ردیابی هر وسیله نقلیه هستند. بنابراین حک کردن کد شناسایی یا اطلاعات برای آنها بسیار مهم است. حکاکی با لیزر کار را به سرعت و به طور کامل انجام می­ دهد و باعث می شود ردیابی آسان گردد.

استفاده از فناوری مارک لیزر برای حکاکی بر روی سرب

بر خلاف آلومینیوم، سرب هدایت حرارتی کمی دارد. این رسانایی کم به این معنی است که گرمای تولید شده در حین حکاکی لیزر به اطراف نفوذ نمی­ کند بلکه در سطح می­ ماند. اگرچه حکاکی سرب با دستگاه­ های مارک لیزر آسان تر است زیرا از دمای ذوب پایینی برخوردار است. این کار روند حکاکی را آسان و از این رو سریع تر می­ کند. اگر سرب فلز بستر است، مطمئن شوید که از دستگاه حکاکی لیزر با فیبر کم قدرت استفاده نموده اید. سرب برای ایجاد وزنه ­های متقابل جمع می­ شود و شمش سرب به ماده اولیه بسیاری از صنایع تبدیل می­ شود. هر چیزی که از فلز تشکیل شده باشد به یک علامت شناسایی احتیاج دارد بنابراین استفاده از فناوری مارک لیزر را برای این کار فراموش نکنید.

منبع : سایت heatsign

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *