بررسی انواع مختلف دستگاه­ های حکاکی لیزری

در ادامه مقاله دستگاه­ های حکاکی لیزری برای فلزات می­خواهیم به بررسی انواع مختلف دستگاه­ های حکاکی لیزری که در حال حاضر در صنایع استفاده می­  گردد بپردازیم. سه نوع اصلی دستگاه حکاکی لیزری وجود دارد که شامل ماشین­ های مارک لیزر CO2، دستگاه ­های مارک لیزری فیبر و مارک­ های لیزر کریستال می­  باشد.

دستگاه های حکاکی لیزری CO2

دستگاه های حکاکی لیزر CO2 از مخلوط گازی CO2 استفاده می­کنند که تحت تاثیر الکتریکی برای تولید پرتوی لیزر قرار می­گیرند. طول موج پرتوی لیزر CO2 تقریباً ۱۰.۶ میکرون است. این نوع طول موج برای حکاکی روی قطعات غیر فلزی مانند چوب، پلاستیک، منسوجات، کاغذ و شیشه مناسب است.

دستگاه حک لیزر قابلیت حکاکی بر روی انواع مواد و متریال فلزی و غیرفلزات در صنایع مختلف را دار

دستگاه­ های حکاکی لیزری فیبر

این نوع فناوری در گروه لیزر حالت جامد قرار دارد. طول موج لیزرهای مورد استفاده در دستگاه های حکاکی لیزر فیبر در حدود ۱.۰۶ میکرون است. به دلیل چنین طول موج­ های کوچکی، دستگاه ­های حکاکی لیزر با فیبر فلز، قطر کانونی بسیار کمی ایجاد می­ کنند. به دلیل طول موج­ های کمتر، شدت دستگاه­ های حکاکی لیزر فیبر صد برابر بیشتر از فناوری CO2 است. دستگاه های حکاکی لیزری فیبر به دلیل داشتن پرتو توان بالا، طول موج و قطر کانونی کمتر، بهترین گزینه برای قطعات فلزی هستند. حکاکی لیزری ۵۰ وات نمونه ای از چنین دستگاه های علامت گذاری لیزر با فیبر بالا است. دستگاه­ های حکاکی لیزر فیبر برای فلزات به طور کلی فاقد تعمیر و نگهداری هستند و می­ توانند حدود ۲۵ کیلو ساعت کار کنند.

لیزرهای کریستال

از دیگر بررسی انواع مختلف دستگاه­ های حکاکی لیزری می توان از لیزرهای کریستال نام برد. دقیقاً مانند لیزرهای الیافی، در همان گروه لیزرهای حالت جامد قرار دارند. دیودها مسئول تولید این لیزرهای کریستالی هستند. عناصر دوپینگ موجود در این دیودها نئودیمیم و بلورهای حامل هستند. طول موج این لیزر نیز در حدود ۱.۰۶۴ میکرون است که آن را برای علامت گذاری روی فلزات و پلاستیک ­ها نیز مناسب می­ باشند.

لیزرهای کریستال برخلاف لیزرهای الیافی نمی­ توانند به شما وقت بدون تعمیر و نگهداری بدهند. این عمدتا به دلیل دیودها است. این دیودها با گذشت زمان فرسوده می­ شوند بنابراین نیاز به نگهداری دارند. ممکن است مجبور باشید پس از ۱۵ ساعت کار با لیزر، تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده خود را انجام دهید. لیزرهای کریستالی کاملاً روی فلزات روکش شده کار می ­کنند اما دامنه آن فراتر از فلزات است. لیزرهای کریستالی می ­توانند روی پلاستیک و سرامیک نیز حکاکی نمایند.

منبع : سایت heatsign

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *