اتصال استیل ۳۰۴ به مس با استفاده از جوش لیزر ND:YAG

اتصال فلزات ناهمنام با استفاده از جوشکاری لیزر ND:YAG ، فلزات به عنوان رایج ­ترین مواد در زندگی روزمره ما از زمان قدیم تا کنون شناخته شده­ اند، کاربرد آنها در طیف وسیعی از صنایع خودرو­سازی، الکترونیک، وسایل پزشکی، تولید برق، نفت، گاز، پتروشیمی و غیره می ­باشد.

فلزات جنس ­های مختلف از جمله استیل، مس، نقره، تیتانیوم، آهن، آلومینیوم، برنج و …. دمای جوش و عملکرد متفاوتی دارند و به دلیل محدودیت خواص نمی ­توان تنها از یک فلز برای تولید قطعات استفاده نمود درنتیجه می بایست از اتصال چند فلز غیر همنام استفاده کرد و برای اتصال آنها به یکدیگر نیاز به تکنولوژی جوشی از جمله جوش لیزر ND:YAG می ­باشد که بتواند دو فلز را بدون ایجاد گرما و تنش و حفظ خواص آنها به هم اتصال دهد.

در بررسی­ های صورت گرفته توسط محققین از جمله ” Cheng ” و همکارانش بر روی جوش­های  Tig , Mig در مقایسه با لیزر Nd:YAG مشاهده گردید جوش­های  Tig , Mig دارای استحکام کششی کمتری نسبت به لیزر Nd:YAG می باشند و افزایش دما در جوش­های  Tig , Mig سبب نرم شدن و از بین رفتن حالت اولیه فلزاتی مانند مس می­ گردد،  از این رو جوشکاری با لیزر Nd:YAG  به دلیل توانایی گسترده آن در اتصال فلزات مختلف (همنام وغیر همنام) بدون ایجاد تنش گرمایی، روش جایگزین مناسبی می­ باشد.

فولاد ضد زنگ ۳۰۴ و مس (آهنی و جفت فلزی غیر آهنی) به دلیل خاصیت مکمل آنها مانند گرمای بالا و هدایت الکتریکی مس و مقاومت در برابر خوردگی ۳۰۴ به طور گسترده­ای در نیروگاه­های هسته ای، فرآوری مواد غذایی، نیروگاه توربین بخار، اتومبیل، چرخ دنده ها و…  کاربرد دارند.

در این مقاله قصد داریم میزان نفوذپذیری و استحکام جوش دو فلز غیرهمنام فولاد ضد زنگ ۳۰۴ و مس با استفاده از لیزر Nd:YAG  اندازه گیری نماییم.

جدول شماره ۱ بازه کاری پارامترهای لیزر Nd:YAG شرکت جوش لیزر پالس

Discriptions                    Parameters
۵۰۰W Maximum average power
۱۰۰J Pulse energy
۹KW Peak pulse power
۰.۰۱-۴۰ms Pulse duration
۱-۲۰Hz Pulse frequency
۰.۰۴-۴mm Focuse diameter

جدول شماره ۱

روش تحقیق

دو ورق فلزی AISI 304 SS و CP Cu با ضخامت ۲ میلی ­متر نمونه­ هایی است که قبل از جوشکاری توسط حمام اولتراسونیک و استون تمیز می ­شوند تا از ورود آلودگی به حوضچه مذاب جوش جلوگیری شود.

ابتدا دو فلز (مس، استیل ۳۰۴) را به صورت صاف و ۹۰ درجه برش می­ دهیم و آنرا به صورت لب به لب و بدون استفاده از فیلر به صورتی که شکاف ما بین دو نمونه صفر باشد، جوشکاری می­ نماییم. (شکل شماره ۱)

ورق فلزی AISI 304 SS و CP Cu با ضخامت 2 میلی¬متر به عنوان  نمونه¬
جوشکاری مس و استیل 304 به صورت لب به لب و بدون استفاده از فیلر

شکل شماره ۱

بر روی نمونه ­های A,B,C با شرایط یکسان و با توجه به پارامترهای جدول شماره ۲ آزمایش صورت می­ پذیرد، همانگونه که در جدول مشخص است تمامی پارامترها به غیر از Laser power  برای سه نمونه یکسان می ­باشد.

Values            Parameters (SI Unit)
۲.۵,۳,۳.۵ Laser power (KW)
۵ Pulse duration (ms)
۲ Scaning speed (mm/sec)
۰.۳ Beam Diameter
۸ Frequency (Hz)
۱۵ Gas Flow Rate (lpm)

جدول شماره ۲

با استفاده از دستگاه وایرکات CNC و با رعایت استاندارد Astm E8m-4   نمونه های جوش داده شده  برای آزمایش تست کشش آماده می­ گردند، سپس تست کشش با توان ۲۰۰ بار و مدت ۲۰ ثانیه به وسیله دستگاه Instron 600Kn بر روی نمونه­ های مورد نظر انجام می­ گیرد پس از تست کشش نوبت تست متالورژی برای تحلیل نمونه ها می­ باشد، برای این کار ابتدا آنها را برش داده شده و به وسیله حمام التراسونیک تمیز نموده و سپس با استفاده از سمباده نرم و خمیر الماس جلا داده و درون محلول اسید ۱۰ درصد قرار می ­دهیم، تا ساختار آن برای مشاهده در زیر میکروسکوپ آماده گردد.

نتیجه گیری

پس از اتمام آزمایشات ابتدا نمونه­ ها تحت ماکروگرافی قرار گرفتند و نتایج شکل شماره ۲ حاصل گردید. همانطور که در عکس مشاهده می­ شود در عکس A پهنای جوش نسبت به عکس B کمتر و در عکس B نیز نسبت به عکس C کمتر می­ باشد و می توان نتیجه گرفت پهنای جوش نیز به قدرت لیزر بستگی دارد. لازم به ذکر است در عکس B مقداری ترک ایجاد گردیده است.

۳۰۴SS Weld pool CU
با افزایش قدرت لیزر و ثابت ماندن سایر پارامترها انرژی پالس افزایش و در نتیجه عمق نفوذ افزایش می یابد

شکل شماره ۲

همچنین با استفاده از میکروسکوپ عمق جوش و عمق نفوذ مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به پارامترهای جدول شماره ۳ مشخص گردید با افزایش قدرت لیزر و ثابت ماندن سایر پارامترها انرژی پالس افزایش و در نتیجه عمق نفوذ افزایش می یابد. همانند شکل شماره ۳  

Penetration depth (%) Pulse Energy (J) Scaning speed (mm/sec) Pulse duration (ms) Laser power (KW) Specimen No.
۴۰ ۲۶ ۲ ۵ ۲.۵ A
۷۰ ۳۴ ۲ ۵ ۳ B
(Full) 100 ۴۵ ۲ ۵ ۳.۵ C

جدول شماره ۳

با تغییر Laser power  و ثابت نگه داشتن سایر پارامترها تواستیم در جوش لیزر به عمق نفوذ 100 درصد برسیم

شکل شماره ۳

پیشنهادات

در این مقاله ما با تغییر Laser power  و ثابت نگه داشتن سایر پارامترها تواستیم به عمق نفوذ ۱۰۰ درصد برسیم پیشنهاد می­ شود در تحقیقات آتی تغییر پارامترهای Pulse duration و Frequency مورد بررسی قرار گیرد تا تاثیر آنها بر عمق نفوذ و HAZ جوش مشخص گردد.

5 پاسخ
  1. پرویز لشگری
    پرویز لشگری گفته:

    با سلام
    ممنون از مطالب ارزشمند ارائه شده.
    من یک لامپ اشعه ایکس دارم که در قسمتی از آن جوش مس (لوله مسی)به استیل انجام شده.
    آیا برای باز کردن این جوش و بعد جوش مجدد میتوانید به اینجانب کمک کنید.
    هزینه با کمال میل پرداخت می شود

    پاسخ
  2. بهروز قضاتی
    بهروز قضاتی گفته:

    با سلام بنده در زمینه تعمیر لامپ اشعه ایکس در خلاء فعال هستم. شاید بتونم لامپی که گفتید را تعمیر کنم. در صورت تمایل تماس بگیرید ۰۹۳۶۷۵۸۵۵۳۵

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *