نکات مهم علامت­ گذاری فلزات با لیزر CO2 و فایبر

نکات مهم علامت­ گذاری فلزات با لیزر CO2 و فایبر که لازم است بدانید چیست؟ انواع لیزر چگونه بر اهداف علامت گذاری و انتخاب مواد برای علامت گذاری تأثیر گذارند؟

حکاکی لیزری بارکد، شماره سریال و لوگو بر روی فلزات از جمله برنامه­ های کاربردی علامت گذاری بسیار محبوب در هر دو سیستم لیزر CO2 و فایبر می­ باشند.

نکات مهم حکاکی و برش لیزری فلزات با لیزر CO2 و فایبر

لیزرهای فایبر با توجه به عمر عملیاتی طولانی، عدم نیاز به نگهداری و هزینه نسبتاً پایین، انتخابی ایده آل برای کاربردهای علامت گذاری صنعتی هستند. این نوع لیزرها علامتی با کنتراست بالا و دائمی تولید می­ نمایند. هنگام علامت گذاری فلز با استفاده از لیزر CO2، از اسپری مخصوص (یا خمیر) برای تصفیه فلز قبل از حکاکی استفاده می ­گردد.

گرمای ناشی از لیزر CO2 عامل علامت گذاری را به فلز پیوند می ­دهد و در نتیجه یک علامت دائمی ایجاد می­ نماید.لیزرهای CO2 سریع و مقرون به صرفه می ­باشند. کار با هر دو سیستم لیزری فایبر و CO2 که توسط Epilog تولید شده ­اند بسیار آسان و نرم ­افزارهای آنها تحت ویندوز می­ باشند.

 برای برش و حکاکی روی متریال ها در دستگاه لیزر باید نکاتی را در نظر بگیرید

تفاوت­ انواع مختلف لیزرها

نکات مهم علامت گذاری فلز با لیزر را در مقالات قبلی بررسی شد ولی از آنجا که انواع مختلف لیزرها واکنش متفاوت با فلزات نشان می  دهند، می بایست ملاحظاتی را در نظر گرفت:

  • برای علامت­ گذاری فلزات با لیزر CO2، به دلیل نیاز به پوشش یا پیش تصفیه با علامت گذاری فلز، زمان بیشتری لازم می ­باشد.
  • همچنین پیکربندی لیزر می بایست با سرعت پایین و قدرت بالا اجرا گردد تا به علامت گذاری اجازه دهد به اندازه کافی با فلز بچسبد.
  • گاهی اوقات کاربران متوجه می ­شوند که می­ توانند علامت را پس از لیزر پاک نمایند و این نشان دهنده نیاز علامت­ گذاری دوباره قطعه با سرعت کمتر و قدرت بیشتر اجرا می­ باشد.
  • مزیت علامت گذاری فلز با لیزر CO2 این است که علامت در واقع روی فلز بدون حذف مواد تولید می ­گردد، بنابراین هیچ تاثیری بر تحمل یا استحکام فلز ندارد.
  • همچنین باید توجه داشت که فلزات روکش دار مانند آلومینیوم آنادایز شده یا برنج رنگ شده نیازی به پیش تصفیه ندارند.

برای علامت­ گذاری فلزات بدون روکش و بسیاری از انواع آلومینیوم، برنج، مس، فلزات نیکل، فولاد ضد زنگ و همچنین پلاستیک­ های مهندسی شده مانند ABS ، PEEK و پلی ­کربنات­ ها لیزرهای فایبری ایده آل و مناسب­ تر می­ باشند.

انواع علائم

از دیگر نکات مهم علامت­ گذاری فلزات با لیزر CO2 و فایبر می توان به این مورد اشاره نمود که به منظور مطابقت بیشتر با نوع مواد مشخص شده، یک سیستم لیزری فیبر طیف وسیعی از گزینه­ ها را ارائه می­ دهد.

فرایند اصلی حکاکی شامل تبخیر مواد لیزر از سطح یک جسم است. این علامت اغلب به دلیل شکل تیر، یک تورفتگی مخروطی شکل می­ باشد. عبورهای متعدد از سیستم می­ تواند حکاکی عمیقی ایجاد نماید، که امکان پوشاندن علامت در شرایط محیط سخت را از بین می­ برد.

فرسایش شبیه به حکاکی است و اغلب با برداشتن یک لایه رویی برای نمایان شدن مواد زیر همراه است. فرسایش را می ­توان روی فلزات آنادایز شده، روکش شده و روکش پودری انجام داد.

نوع دیگری از علامت را می ­توان با گرم نمودن سطح یک جسم ایجاد کرد. در گرم کردن، یک لایه اکسید دائمی که در اثر قرار گرفتن در معرض دمای بالا ایجاد می شود، علامتی با کنتراست بالا بدون اینکه سطح رویه تغییرکند بر جای می­ گذارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *