مقایسه لیزر دیود و CO2 برای برش چوب

برش لیزری یک فناوری شگفت انگیز است که امروزه به طور گسترده ­ای برای ایجاد برش دقیق در مواد مسطح استفاده می­ شود.در این مقاله به  مقایسه لیزر دیود و CO2 برای برش چوب خواهیم پرداخت . لیزر با انتشار یک پرتو نور متمرکز از طریق یک سر متحرک، موادی مانند چوب، اکریلیک و فلز را برش و همچنین می­ تواند بر روی آنها مارک یا حک ایجاد نماید.

این فرایند برای برش طرح­ های ساده تا پیچیده در ورق­ های مسطح مواد عالی هسنتد. در حالی که برخی از برش­ های لیزری وجود دارند که می­ توانند مواد به ضخامت ۲۰ میلی­متر را برش دهند، اکثر دستگاه­ ها روی مواد نزدیک به ضخامت ۰.۵-۱۲ میلی­ متر کار می­ نمایند.

هنگام استفاده یا سرمایه گذاری در دستگاه برش لیزر، نکته مهم انتخاب نوع لیزر در پروژه می ­باشد. هر برش لیزری که می­ تواند چوب را برش دهد، لزوماً  به معنای بهترین انتخاب نمی­ باشد.

هنگام برش چوب با لیزر، دو گزینه اصلی برای انتخاب وجود دارد: لیزرهای دیود و CO2.

لیزرهای CO2 برای برش غیر فلزات مانند: پارچه و صنایع نظامی، صنعت چرم و پوشاک، صنایع مهندسی...

  • برش چوب با لیزر دیودی

همانطور که در خدمات حک و برش لیزر غیر فلزات ذکر شد جهت برش انواع مواد از جمله برش لیزر چوب، برش لیزری پلکسی ، پارچه و … از لیزرهای متفاوتی استفاده می شود ، جهت برش مواد با لیزر دیودی باید گفت این لیزرها در رنگ­ های قرمز، آبی و سبز موجود هستند و در مقایسه با لیزرهای CO2 ضعیف­ تر می ­باشند. هنگام کار بر روی چوب، بهتر است از این دستگاه ­  های برش لیزری به دلیل محدودیت قدرت برای اچ و علامت گذاری استفاده نمایید. برخی از لیزرهای دیود قادر به برش چوب هستند، اما معمولاً محدود به برش چوب­ های نازک و نرم می­ باشند.

از بین سه رنگی که در آنها وجود دارد، لیزرهای دیود قرمز ضعیف­ ترین هستند، اما هنوز هم می­ توانند باعث کاهش بینایی شوند. لیزر دیودهای سبز کمی قوی­ تر هستند و می ­توانند شما را با نور مادون قرمز ساطع شده از مدل­ های ارزان قیمت نابینا کنند. لیزرهای آبی حتی از قدرت بیشتری برخوردار هستند و از فاصله ۲۰۰ متری برای چشم انسان خطرناک تلقی می­ شوند.

هر لیزر دیود رنگی با طول موج مشخصی کار می ­کند که برای ایمنی نیاز به استفاده از عینک­ های مناسب می­ باشد تا از آسیب رساندن به چشم جلوگیری  ­نماید.

  • برش ­های لیزری با لیزرهای CO2

این برش­ های لیزری دارای اندازه­ ها و قدرت ­های زیادی هستند. هنگامی که نوبت به کار بر روی چوب می­ رسد، این ماشین­ ها قادر به علامت­ گذاری، حکاکی و برش با نتایج شگفت انگیزی می ­باشند.

لیزرهای CO2 لیزرهای قدرتمندی هستند که می ­توانند با قرار گرفتن در معرض مستقیم یا انعکاس، پوست و شبکیه شما را بسوزانند. این لیزرها برای ایجاد برش از نور مادون قرمز استفاده می­ نمایند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. این بدان معنی است که شما می توانید نابینا شوید بدون اینکه متوجه شوید به پرتو لیزر نگاه می­ کنید.

لیزرها نه تنها خودشان خطرناک هستند، بلکه برش برخی از مواد باعث انتشار گازهای سمی می­ گردند.

منبع : سایت all3dp

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *