۳ مرحله اصلی تولید قالب تزریق پلاستیک

مراحل اصلی تولید قالب تزریق پلاستیک جهت تولید انواع قالب های تزریق یکی از روش های اساسی تولید قطعات پلاستیکی می باشد.پلاستیک جزء اصلی بسیاری از محصولات مصرفی روزانه می­ باشد و یکی از بهترین و رایج­ ترین راه­ های تولید انبوه پلاستیک استفاده از قالب تزریق است. مهمترین مزیت قالب تزریق، قابلیت مقیاس­ بندی تولید به صورت گسترده می ­باشد که پس از پرداخت هزینه­ های اولیه، قیمت هر واحد در طول تولید قالب تزریق بسیار کم می ­باشد و همچنین با تولید قطعات بیشتر، قیمت آن به شدت کاهش می ­یابد.

مراحل اصلی تولید قالب تزریق پلاستیک

سه مرحله اصلی فرآیند تولید قالب تزریق به شرح ذیل می­ باشد:

  1. طراحی محصول جهت تولید قالب تزریق

اولین فرصت برای جلوگیری از اشتباهات گران قیمت مرحله طراحی است (البته تعیین اینکه در ابتدا ایده خوبی دارید یا نه، مهم است). در مرحله طراحی می بایست مواردی مانند عملکرد درست، زیبایی ­شناسی، تولیدپذیری، مونتاژ و …. برای تولید محصول با کیفیت و مقررون به صرفه در نظر داشت. طراحی محصول اغلب با نرم افزارهای طراحی رایانه ­ای مانند  Catia ,SolidWorksو … انجام می­ گردد و داشتن مهارت در آنها بسیار مهم است زیرا امکان تکرار سریع ­تر و نمونه­ سازی دقیق­ تر را میسر می­ سازد.

برخی از راهکارهای خاص برای جلوگیری از اشتباهات گران قیمت در طی فرآیند طراحی محصول، برنامه ­ریزی برای ضخامت یکنواخت دیواره و انتقال تدریجی از یک ضخامت به ضخامت بیشتر یا کمتر می­ باشد. وجود یک تیم ماهر از مهندسین طراحی ضروری است زیرا آنها  قادر به طوفان مغزی برای طراحی و بهبود راه حل­ های مختلف برای رفع پیچیدگی­ های یک پروژه خاص هستند. تیم طراحی خلاق قادر به کشف مکانیسم ده­ ها سال تجربه در ایجاد راه حل­ های ظریف برای مشکلات پیچیده می ­باشد.

  1. طراحی قالب جهت تولید قالب تزریق

پس از طراحی ظاهری و انتخاب محصول مورد نظر نوبت به طراحی قالب تزریق می­ رسد و قالب­ ها معمولاً از فلزات ذیل ساخته می­ شوند:

فولاد سخت شده: به طور معمول گران ترین فلز با بیشترین ماندگاری (ماندگاری طولانی می ­تواند قیمت هر واحد قطعه را کاهش دهد زیرا تعداد بیشتری قطعه از آن قالب می ­توان تولید نمود) فولاد سخت شده می­ باشد.

فولاد از قبل سخت شده: دوام آن به اندازه ­ی فولادی سخت شده نیست اما  قیمت آن ارزان تر است.

آلومینیوم: بیشتر مورد استفاده برای قالب­ های  یک کبیت “نمونه ­های اولیه” است، هنگامی که تعداد نسبتاً کمی از قطعات برای آزمایش لازم است. پس از آزمایش و تأیید قطعات تزریق شده، شروع به ساخت قالب چند کبیت با استفاده از فولاد سخت شده می ­نماییم. لازم به ذکر است که می­ توان هزاران قطعه از یک قالب آلومینیوم تولید تمود، اما به طور معمول برای مقادیر کمتری مورد استفاده قرار می­ گیرد.

آلیاژ بریلیم – مس: به طور معمول در مناطقی از قالب که نیاز به حذف سریع گرما دارند یا در جایی که حرارت برشی متمرکز است، استفاده می­­ گردد.

همانطور که در خدمات ساخت قالب تزریق پلاستیک مشاهده نمودید درست مانند طراحی کلی محصول، طراحی قالب نیز فرصتی دیگر برای جلوگیری از نقص در طی فرآیند قالب ­گیری تزریقی است.  در اینجا نمونه ­ هایی از  اینکه چگونه طراحی قالب ضعیف می­ تواند منجر به  یک اشتباه گران قیمت شود را آورده­ ایم:

 طراحی نا­مناسب: عدم توجه به طراحی ­مناسب سبب تولید محصول نا­مناسب و هدر رفتن وقت و هزینه می­ گردد.

دریچه و اندازه ­های نادرست: دریجه ­ها شکاف­ هایی در قالب هستند که از طریق آن ترموستات یا مواد ترموپلاستیک تزریق می­ گردد. هر کدام از آنها به هنگام تزریق بر روی محصول ردی به جای می­ گذارند که اگر به طور صحیح قرار نگیرد می­ تواند مشکلات زیبایی شناختی یا عملکردی در محصول ایجاد نمایید.

محاسبه تعداد قطعات مورد نیاز و انتخاب صحیح موادی که قالب از آنها ساخته می ­شود کمک به سزایی به تصمیم­ گیری در مورد تعداد کبیت­ های  قالب و همچنین کاهش هزینه دارد.

ساخت قالب تزریق پلاستیک از جمله پرکاربردترین روش های تولید قطعات پلاستیکی می باشد.

تولید قالب پلاستیکی بر اساس نوع و مدل دستگاه می تواند متفاوت باشد.

  1. فرایند تولید قالب تزریق

پس از طراحی و تصویب فلز بهتر برای قالب و ساخت آن نوبت به تزریق پلاستیک و تولید محصول می­ رسد. فرآیند تزریق قالب به شرح ذیل می­ باشد.

ترموستات یا مواد ترموپلاستیک به صورت گرانول از طریق یک قیف در یک بشکه گرم شده تغذیه می­ شوند. پلاستیک تا دمای از پیش تعیین شده گرم و توسط یک پیچ بزرگ از طریق دریچه­ ها به داخل قالب هدایت می ­گردد. پس از پر کردن قالب، پیچ در جای خود باقی می­ ماند تا فشار مناسب را برای مدت زمان خنک کننده از پیش تعیین شده اعمال کند. پس از رسیدن به این نقطه، پیچ جدا و قالب باز می ­شود و قسمت تزریق شده خارج می­ گردد. دریچه­ ها یا به طور خودکار برش می­زند یا به صورت دستی توسط اپراتور برداشته می­ شود. این چرخه بارها و بارها تکرار می­ گردد و می توان برای ایجاد صدها هزار قطعه در مدت زمان نسبتاً کمی استفاده گردد.

اصول اصلی طراحی قطعات تزریق پلاستیک

قالب های تزریق پلاستیک نوعی از قالب می باشد که محصول خروجی از داخل قالب جنسی از خانواده پلاستیک دارد

منبع : سایت injectionmouldingworld

1 reply

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *