جوش لیزر تجهیزات و لوازم پزشکی

جوش لیزر تجهیزات و لوازم پزشکی از جمله مهم ترین عوامل در صنعت پزشکی می باشد چرا که ابزارآلات و محصولات موجود در صنعت پزشکی باید بالاترین کیفیت را داشته باشند. فناوری لیزر به عنوان یک روش پردازش دقیق به طور پیوسته در این صنعت اهمیت می­ یابد.

یکی از دلایل عمده این است که فناوری لیزری توانایی تولید سطوح تمیز بهداشتی، عاری از هرگونه مواد باقیمانده را دارا است. از آنجا که برش یا جوشکاری لیزر فرآیندی بدون سایش است، برش­ ها و اتصالات با کیفیت بالا را به وجود می­ آورد.

 

مزایای جوش لیزر تجهیزات و لوازم پزشکی

طیف وسیعی از آلیاژها در ساخت ابزارآلات و وسایل پزشکی مورد استفاده قرار می­ گیرند، جوش صاف و مستحکم  ویژگی مهمی است که باید در تمامی آنها رعایت گردد.

لیزر یک فرایند غیر تماسی است و مزایای بسیاری از جمله موارد ذیل را ارائه می­ دهد:

  1. ورودی کم حرارت: انرژی جوش فقط در محل مورد نیاز تمرکز می ­کند و قابل کنترل می ­باشد.
  2. جوش­های تمیز: ابزارآلات پزشکی از آنجائی که در بدن انسان­ استفاده می­ شود نیاز به جوش تمیز بدون خلل و فرج دارند تا سوراخی نماند که باعث گردد موادی داخل آن برود.
  3. جوش­های قوی: لیزرها با حداقل تعداد جوش­ها، مقاومت بالایی را ایجاد می­ کنند.
  4. جوش های هرمی: بر خلاف روش­ های لحیم­ کاری، لیزرها جوش­های بدون عیب و نقص هرمی ایجاد می­ کنند، که برای بسیاری از اجزای پزشکی ضروری می­ باشد.

 

بررسی لزوم جوش لیزر تجهیزات پزشکی

همانطور که در پروژه های جوشکاری و ترمیم لیزری قطعات پزشکی توضیح داده شد ، بیشتر ابزارهای پزشکی از فولاد ضد زنگ ۳۰۴ ساخته می­ شوند. از ویژگی­ های آن می­ توان به جوشکاری آسان اشاره نمود زیرا مانند دیگر آلیاژهای ضد زنگ با محتوای کربن بالاتر در هنگام جوشکاری هیچ گونه ترک خوردگی ندارد.

بعضی از آلیاژهای دیگر مانند فولادهای ضد زنگ با سختی بالاتر (۴۳۰C, 440) و برخی آلیاژهای تیتانیوم (Ti 6-4) نیز گاهی اوقات مورد استفاده قرار می­ گیرند که  همه موارد در صورت استفاده از روش­ های مناسب و ترکیبات آلیاژ قابل جوشکاری هستند.

در بعضی موارد ابزارها بسیار کوچک هستند و نیاز به جوش تقریبا میکروسکوپی دارند. اجزای نصب شده باید برای بیوپسی­ های بافتی یا به عنوان ابزار دندانپزشکی به فولاد ضد زنگ سخت وصل گردند. در موارد دیگر، قطعات الکترونیکی در ابزار محصور شده ­اند که باید بدون آسیب رساندن به اجزای سازنده آنها، جوشکاری صورت پذیرد.

 

دلایل نیاز به جوش لیزر در دستگاه­های قابل کاشت

دستگاه­ های پزشکی کاشته شده که دارای قطعات الکترونیکی و حسگرها هستند، نه تنها باید بی­ عیب و نقص عمل کنند بلکه باید از کیفیت زیبایی شناسی نیز برخوردار باشند و همچنین می بایست دارای جوش کاملا تمیز و بدون وجود حفره باشند که باعث تحریک بافت  بدن نشود.

دستگاه های قابل کاشت در صنعت پزشکی باید دارای جوش کاملا تمیز و بدون وجود حفره باشند که باعث تحریک بافت  بدن نگردند.

جوشکاری لیزر دارای حرارت بسیار کمی است و می­ تواند بسیار نزدیک به قسمت­ های پلیمری، اجزای لحیم شده و مدارهای الکترونیکی قرار گیرد. همچنین می­ توان از آن برای جوشکاری سرب و جریان خوراکی روی بسته ­ها استفاده نمود.

جوشکاری آلیاژهای تیتانیوم به دلیل هدایت حرارتی کم، بسیار آسان است. همچنین در جوشکاری  فلزاتی مانند نقره­ که واکنش­ پذیری با اکسیژن و نیتروژن تنها اشکال فرآیند آنهاست استفاده از گاز آرگون به عنوان محافظ جوش بسیار موثر می­ باشد.

از موارد دیگر می­ توان به باتری­ های قلب دارای مدارهای الکترونیکی قرار گرفته در باکس تیتانیومی که نیاز به جوش تمیز با حرارت بسیار کم دارد، اشاره نمود. از دیگر موارد پمپ­ های دارویی پیچیده، شامل یک سیستم پمپ مکانیکی و مخزن به همراه مدارهای الکترونیکی و باتری­ ها هستند.

همچنین کپسول­ های کاشته شده که عموماً دارای ضخامت دیواره کمتر از ۱۵۰ میکرومتر و قطر کمتر از ۱ میلی­متر و دارای عناصر رادیواکتیو درمانی برای معالجه سرطان هستند باید کوچک و داخل محفظه سفت و سخت و به راحتی قابل مونتاژ شدن باشند تا در مدت زمان کوتاه آماده گردند.

لیزر بهترین انتخاب برای مونتاژ و جوش ابزارهای پزشکی می­ باشد زیرا دارای ویژگی­ هایی از قبیل ورود گرما کم، نفوذهای عمیق، توزیع انرژی یکنواخت، اتصال لبه­ ها به راحتی، پر کردن شکاف ­ها و درزها در محدوده میکرون حتی در مناطق پیچیده  بوسیله فیلر می­ باشد.

 

منابع : سایت spilasers ، سایت carrswelding

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *