جوشکاری ورق فلز با جوش لیزر

در مقاله قبلی ( ۳ روش جوشکاری ورق فلز )  به بررسی روش های جوشکاری ورق فلز با استفاده از  از MIG (گاز بی اثر فلزی مانند)، TIG (گاز بی اثر تنگستن) پرداخته شد در این مقاله به روش سوم ، که جوشکاری ورق فلز با جوش لیزر می باشد پرداخته خواهد شد . همانطور که در مقاله قبلی نیز ذکر شد روش­ های استفاده شده به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

بررسی جوشکاری ورق فلز با جوش لیزر

روند جوشکاری ورق فلزی با جوش لیزر

جوشکاری با لیزر یک فرآیند جوشکاری تلفیقی است که با استفاده از یک پرتو لیزر یک منبع حرارتی غلیظ را فراهم می­ نماید که مواد را با هم ذوب کند. این نیاز به یک قسمت بسیار نزدیک دارد که فاصله بین قطعات زیاد نباشد. تجهیزات ساخت دقیق امروزه اکنون قادر به حفظ تحمل­های لازم برای جوشکاری لیزر ثابت هستند. بسته به ظاهر مورد نظر، محافظ گاز ممکن است لازم نباشد. علاوه بر سرعت، مزایای جوشکاری لیزر شامل درزهای نازک و کوچک جوشکاری و اعوجاج حرارتی کم است. بر خلاف جوشکاری TIG، لیزر اتوژن است (سیم پرکننده ای اضافه نمی­شود)، بنابراین تجمع مواد جوش بسیار کم است. این همچنین باعث می­شود که قطعات بسیار کوچکتر در مقایسه با سایر فرایندها به سادگی جوش داده شوند.

 

انواع جوش لیزر ورق فلز

برای جوشکاری لیزر دو نوع جوش وجود دارد: فن آرایش و تزئین (یا رسانایی) و سوراخ کلید. در جوش تزئینی لیزر را از حالت فوکوس خارج کرده و امکان جوشکاری بسیار نرم و گسترده را فراهم می­نمایید. جوش سوراخ کلید از طریق لایه اول مواد به لایه دوم می­چسبد. با خنک شدن ماده مذاب، یک اتصال جوش جامد ایجاد می­گردد. جوش سوراخ کلید زمانی استفاده می­شود که ظاهر جوش آرایشی حیاتی نباشد اما یکپارچگی مهر و موم لازم باشد.

 

 

انواع لیزر

جوشکارهای لیزر فعلی به دلیل طول موج عملیاتی مربوطه در طیف نور، به عنوان ماشین­های با طول موج کوتاه یا بلند تعریف می­شوند. برخی از منابع لیزر با طول موج کوتاه لیزرهای YAG یا فیبر هستند. منابع طول موج بلند معمولاً لیزرهای نوع CO2 هستند. پرتوهای لیزر با طول موج کوتاه با سرعت بیشتری جذب لایه می­شوند و بنابراین در انتقال انرژی نور کارآمدتر هستند. هرچه انرژی نوری بیشتری جذب شود، لایه­ها سریعتر به حالت مایع منتقل می­شوند.

 

سرعت لیزرها

لیزرها شبیه روبات­ها با سرعتی برابر با ۵۰ تا ۸۰  اینچ در دقیقه کار می­ کنند.

 

ملاحظات مادی در جوش لیزر ورقهای فلزی

فولادهای کربنی:

هم جوشکاری زیبایی و هم سوراخ کلید را می­توان روی فولاد کربنی استفاده نمود و فولاد کربن را می­توان هم با لیزرها با طول موج کوتاه و هم با طول موج بلند جوش داد. تجمع مواد در جوشکاری لیزر بسیارکم است.

 

 

فولادهای ضد زنگ:

برای فولادهای ضد زنگ می­توان از هر دو نوع جوش بسته به کاربرد محصول استفاده نمود، ممکن است در یک فرآیند پس از جوشکاری برای از بین بردن رنگ حرارت مورد نیاز باشد. اگر ماده­ای که جوش داده می­شود از جنس استنلس استیل و دارای براقکاری براق باشد، به دلیل ریز درزهای جوشکاری استفاده مجدد و مخلوط شدن لازم نیست. یک مزیت اضافی برای جوشکاری لیزر ضد زنگ این است که منطقه تحت تأثیر گرما به دلیل سرعت جوش لیزر قابل ملاحظه­ای کاهش می­یابد یا حتی از بین می­رود.

 

آلومینیوم:

برای جوشکاری آلومینیوم، باید از لیزرهای طول موج کوتاه استفاده شود زیرا در مقایسه با لیزرهای طول موج بلند، مقدار کمتری از پرتو منعکس می­شود. اکنون بسیاری از ماشین­ها دارای تنظیمات پرتو هستند که به لیزر امکان تولید یک جوش ثابت و تمیز را می­دهد که شباهت زیادی به جوش TIG دارد.

 

 

فولادهای روکش­دار:

فولادهای روکش­دار (گالوانیزه) چالشی برای جوشکاری لیزر است. در جوشکاری سوراخ کلید، نقاط ذوب مختلف پوشش و مواد روی سطح منجر به جوشکاری ناقص می­شود. با تبدیل پوشش به گاز و ایجاد اختلال در گودال جوش، پاشش زیادی ایجاد می­گردد. هر دو نوع لیزر می توانند فولادهای روکش شده را جوش دهند.

 

 

سفارش خدمات جوشکاری و حک لیزری

مفتخریم که با بهره گیری از کارشناسان فنی مجرب و کارازموده این مجموعه آمادگی خود را جهت مشاوره و همکاری طراحی پیاده سازی و اجرا(صفر تا صد) در فرایندهای جوشکاری ، برش ، حک لیزر فلزات و … را جهت صنایع و کارفرمایان محترم اعلام دارد. جهت مشاوره رایگان و یا سفارش تنها کافی است با مجموعه ما تماس بگیرید.

 

منبع : سایت estesdm

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *