تعمیر اجزای موتور هواپیما با پوشش­ دهی لیزری

چرا باید اجزای موتور هواپیما با استفاده از روش پوشش­ دهی لیزری (Laser Cladding) تعمیر گردد؟ دیسک تیغه یکپارچه جزء کلیدی اجزای موتور هواپیما است. در حین استفاده، نوک تیغه به راحتی پوشیده می شود و دو سر ریشه تیغه مستعد شکستگی و ایجاد ضایعات است. فناوری تولید افزودنی لیزر (Laser Cladding) می­تواند تغییر شکل را به خوبی کنترل نماید. دقت تعمیر غیرقابل دسترس استفاده از تکنولوژی ساخت افزودنی تعمیر لیزر می تواند به شکل گیری مستقیم کل دیسک تیغه در مدت زمان کوتاهی دست یابد که سبب صرفه جویی در هزینه­ ها گردد و راندمان تولید را در یک فرآیند بزرگ بهبود بخشد.

 

دیسک تیغه یکپارچه جزء کلیدی اجزای موتور هواپیما است.

ویژگی های تعمیر اجزای موتور هواپیما با پوشش­ دهی لیزری(Laser Cladding)

  • سرعت خنک کننده سریع است (تا ۱۰۶K/s) که به فرآیند انجماد سریع تعلق دارد و به راحتی می توان ساختار ریزدانه یا فاز ناپایدار را به دست آورد.
  • نرخ رقت پوشش کم است (≤۵%)، و دارای پیوند متالورژیکی قوی یا ترکیب انتشار رابط با بستر است. با تنظیم پارامترهای فرآیند لیزر، می توان پوششی با نرخ رقت کم (ترکیب و رقت را می توان کنترل کرد) به دست آورد.
  • ورودی گرما و اعوجاج کوچک است، به خصوص در هنگام استفاده از روکش سریع با چگالی توان بالا، تغییر شکل را می توان به تحمل مونتاژ قطعات کاهش داد.
  • انتخاب پودر تقریبا نامحدود است، به خصوص آلیاژ با نقطه ذوب بالا روکش فلزی با نقطه ذوب پایین است.
  • ضخامت لایه روکش گسترده است و ضخامت تغذیه پودر تک پاس یک بار در ۰.۲-۲.۰ میلی متر پوشش داده می شود.
  • می توان برای روکش های محلی در مناطق انتخاب شده با مواد کمتر استفاده کرد.
  • رؤیت پرتو می تواند مناطق صعب العبور را پوشش دهد.
  • فرآیند می تواند خودکار باشد.

حتما مطالعه کنید : جوشکاری و ترمیم لیزری قطعات صنعتی در جوش لیزر پالس

 

دلیل تعمیر اجزای موتور هواپیما با استفاده از روش پوشش­ دهی لیزری (Laser Cladding)

در حال حاضر، روش ساخت دیسک تیغه انتگرال روش آهنگری می ­باشد، هزینه آهنگری بالا و دوره طولانی است و دیسک تیغه انتگرال تشکیل شده توسط آهنگری نیز ممکن است دارای برخی نقص­  های متالورژیکی باشد. قالب گیری مستقیم لیزری دیسک تیغه یکپارچه موتور هوا می تواند هزینه را کاهش دهد و چرخه را سرعت بخشد. عیوبی مانند سایش نوک تیغه و ترک در هنگام استفاده از دیسک های تیغه یکپارچه موتور هوا در معرض رخ دادن است. در بیشتر موارد، به دلیل اینکه قابل تعمیر نیست، مستقیماً از بین می رود. تعویض مستقیم کل تیغه موتور هواپیما بسیار گران است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *