مقایسه برش لیزر با برش واترجت

بررسی مقایسه برش لیزر با برش واترجت ، انتخاب بین برش لیزری و واترجت آنقدرها که به نظر می ­رسد ساده نیست، زیرا هر کدام می­ توانند برای بعضی از متریال و طرح ­های مختلف مناسب­ تر باشند و اینکه بگوییم کدام یک بهتر است، کار بسیار دشواری است. بنابراین، انتخاب بین برش لیزری و واترجت کاملاً به متریال و طرح شما بستگی دارد.

برای تصمیم­ گیری در مورد اینکه کدام تکنیک برای شما بهتر کار می­ کند ، سوالاتی از خود بپرسید.

از جمله سوالات برای انتخاب بین برش لیزری و برش واترجت:

  • چه نوع مواد را می­ خواهید برش دهید؟
  • ضخامت آن چقدر است؟
  • چه تلرانس و لبه مورد نیاز است؟
  • آیا تأثیر گرما مهم است؟

در این مقاله همراه ما باشید ، زیرا می­خواهیم به بررسی و مقایسه برش لیزر با برش واترجت بپردازیم.

 

بررسی و مقایسه برش لیزر با برش واترجت

برش لیزر شامل استفاده از لیزر برای ذوب، سوختن یا تبخیر مواد می­ باشد. در طی فرآیند، از یک پرتوی متمرکز نوری برای برش استفاده می­ شود. لیزر می­ تواند استاتیک باشد یا در طول ماده حرکت کند. برش­ های لیزری مناسب برای موادی با ضخامت بین ۱۲/۰ تا ۴/۰ اینچ می ­باشد و معمولاً برای برش ورق­ های مسطح از فولاد با ضخامت متوسط استفاده می­ شود.

یک دستگاه برش لیزر برای انرژی به لیزر گاز مانند لیزر CO2 تکیه می­ کند. CO2 سپس از طریق یک پرتو که توسط آینه ها هدایت می­ شود و به سمت مواد منتقل می­ گردد. در  لیزرهای CO2، منبع لیزر در داخل دستگاه قرار دارد و پرتویی بین ۱۵۰۰ تا ۲۶۰۰ وات  می­ تواند تولید کند. مواد و کاربردشان و همچنین دقت و ایمنی فاکتورهای مهمی هستند که باید هنگام برش لیزر به آنها دقت نمود.

برش لیزر از انرژی یک لیزر متمرکز استفاده می کند

مواد و کاربردشان و همچنین دقت و ایمنی فاکتورهای مهمی هستند که باید هنگام برش لیزر به آنها دقت نمود.

واترجت از جت برش تحت فشار آب استفاده می­ کند، برای افزایش توانایی برش اغلب ساینده­ هایی مانند گارنت و اکسید آلومینیوم به آب اضافه می شوند. این روش برش برای طیف وسیعی از مواد جمله فولاد ضد زنگ­، تیتانیوم، آلومینیوم، استیل، سرامیک، گرانیت و … قابل استفاده می ­ باشد.

واترجت از جت برش تحت فشار آب استفاده می¬کند

انتخاب بین برش لیزری و واترجت کاملاً به متریال و طرح شما بستگی دارد

 

 

مزایای برش لیزر نسبت به برش واترجت

اگرچه برش لیزر اغلب به عنوان یک روش مکمل برای برش واترجت استفاده می­ شود اما از جمله مزایای آن می­ توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • طیف گسترده­ای از متریال را شامل می­ شود.
  • قابل استفاده برای ضخامت­ های مختلف می­ باشد.
  • منطقه تحت تأثیر گرما (HAZ) وجود ندارد.
  • سازگار با محیط زیست می ­باشد.
  • بسیار ایمن ­تر است.
  • یکنواختی مواد در هنگام برش اهمیت چندانی ندارد.
  • تلرانس بهتری در قسمت­های ضخیم ­تر دارد.
  • لبه­ های بهتری در پایان ایجاد می­ کند.

لیزر می­ تواند انواع مختلفی از مواد مانند پلاستیک، شیشه، چوب و تمام فلزات (به جز فلزات بازتابنده) را به راحتی برش دهد. از طرف دیگر، با برش واترجت، می­ توانید هر ماده­ای را تا ضخامت ۲۵۰ میلی­ متر، با استثنائات بسیار کمی برش دهید. تلرانس برش واترجت نزدیک به ۰.۰۳ اینچ  و برش لیزر نزدیک به ۰.۰۲ اینچ می­ باشد.

 

برآورد هزینه در برش لیزر و برش واترجت

بسیاری از افراد برای بهره­ گیری از کیفیت و دقت بالا  اغلب از روش برش لیزر استفاده می­ کنند، زیرا بدون شک ارزانترین گزینه برای قطعات نازک است، با این وجود با افزایش ضخامت مواد، واترجت می­تواند کارآمدتر از لیزر باشد.

برش لیزر چگونه کار می کند؟

آیا تا بحال یک ذره­ بین را در آفتاب بر روی کاغذ قرار داده ­اید و سوراخ کوچکی را با آن سوزاندید؟ استفاده از پرتوی متمرکز از نور دقیقا مشابه با ذره بین می­ باشد. یک برش لیزر پرتوی لیزر را می ­گیرد، “ستونی از نور با شدت بسیار زیاد از یک طول موج” که برای چشم غیر مسلح انسان غیر قابل مشاهده می­ باشد و با استفاده از آینه­ ها، پرتو را مجدداً متناوب می­ کند. با تمرکز لیزر، نور در یک نقطه بیش از حد گرم می ­شود و اشیاء را نزدیک به ۰.۰۰۶ اینچ (بسته به سرعت برش) برش می ­دهد.

 

منابع : سایت icee  ،  سایت headland ، سایت industrialmachinerydigest.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *