مقایسه جوش لیزر wobble با جوش لیزر fiber

در این مقاله سعی شده به مقایسه جوش لیزر wobble با جوش لیزر fiber پرداخته شود ، اما در ابتدا باید دید جوش لیزر wobble چیست؟ از جدید ترین فناوری های جوش لیزر می توان از جوش IPG لیزر Wobble که با نام جوش لیزر فایبر  هندسی نیز شناخته می شود نام برد همانطور که در خدمات جوش لیزر هندسی فایبر FIBER نیز بررسی شد از این جوش لیزر می توان جهت انواع جوش با حالت های دایره­ای (Circle)، خطی (Liner)، هشت (Eight) و بی­نهایت (Infinity) استفاده نمود.

 

مقایسه  جوشکاری معمولی (لیزر) و جوشکاری با جوش Wobble

در مقایسه با روش­ های جوشکاری معمولی (لیزر) ، جوشکاری با جوش IPG لیزر Wobble منجر به کیفیت برتر جوش می­ شود. همچنین جوش Wobble به استحکام جوش فلزات دارای بازتاب مانند آلومینیوم، مس و غیره که با انواع دیگر جوش­ ها سخت و یا غیرممکن است کمک می ­کند.

در شکل شماره (۱) جوش گوشه ای بر روی آلومینیوم ۶۰۶۱ (ضخامت ۱.۵ میلی متر). در تصویر سمت چپ، کیفیت کلی جوش با چشم غیرمسلح و در تصویر سمت راست نزدیکی و پیوسته بودن جوش زیر میکروسکوپ نشان داده شده است.

مقایسه روش های جوشکاری معمولی (لیزر) و جوشکاری با جوش Wobble

شکل شماره ۱: جوش گوشه ای بر روی آلومینیوم ۶۰۶۱ (ضخامت ۱.۵ میلی متر).

 

 

جوشکاری فلزات غیر همسان با جوش IPG لیزر Wobble

از دیگر موارد مقایسه جوش لیزر wobble با جوش لیزر fiber باید گفت ، هنگام جوشکاری فلزات غیر همسان با Wobble، با تنظیم پارامترهای لیزر Wobble می­ توان رفتار ذوب مواد مختلف را متعادل کرد. ذوب و جامد شدن لایه­ های بین فلز را می­ توان برای بهبود کیفیت جوش کنترل کرد.

در شکل شماره (۲) لوله استنلس استیل ۳۰۴  و لوله مسی بدون اکسیژن با استفاده از تابش دایره ای به یکدیگر جوش داده شده­ اند.

جوشکاری لیزری غیر همجنس لوله استنلس استیل 304 و لوله مسی بدون اکسیژن با استفاده از تابش دایره ای

شکل شماره (۲)جوشکاری لوله استنلس استیل ۳۰۴ و لوله مسی

در شکل شماره (۳) ترکیبی از فلزات را در مقطع جوش نشان می ­دهد.

جوش انواع فلزات اعم از آهن، فولاد، مس و غیره، حتی فلزات غیر همسان بدون سوختگی و اکسید‌شدگی

شکل شماره (۳)

همانطور که در ویدئویی که توسط جوش لیزر پالس تهیه شده مشاهده می کنید ، از آنجائی که جنس این قطعه ، ورق فولاد St52 می باشد و میزان گرما و سرعت جوشکارى در آن حائز اهمیت است ، استفاده از جوش لیزر فایبر هندسى (wobble) گزینه مناسبى مى باشد زیرا به دلیل سرعت بالا مى توان قطعه را حداکثر در ١۵ ثانیه جوش داد و گرماى زیادى به آن انتقال پیدا نخواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *