خدمات جوش لیزر Nd: YAG

لیزر یاگ یا لیزر Nd:YAG اختصار کلمه (Neodymium-YttriumAluminum-Garnet)  می باشد. در جوشکاری لیزر یاگ ، اپراتور محدودیتی در نوع اتصال و جوش فلزات مختلف ندارد و می ­تواند انواع فلزات غیرهم جنس با نقطه ذوب متفاوت را بدون نیاز به الکترود و جریان بالا به سادگی به یکدیگر متصل نماید.

در زمان جوشکاری لبه طرفین اتصال همزمان با تابش لیزر ذوب شده، یک حوضچه جوش مشترک تشکیل می شود که ابعاد آن به علت چگالی انرژی بالای لیزر در مقایسه با روش­ های جوشکاری مرسوم بسیار کوچکتر است. این دستگاه توانایی فرآوری سطحی و ساخت افزایشی قطعات را دارا می باشد.

مزایا استفاده از جوش لیزر Nd: YAG

دقت و کنترل بالا یکی از اصلی­ ترین مزایای جوشکاری لیزر می ­باشد. این واقعیت که فناوری لیزر بسیار دقیق است. بدان معناست که می­ توان از آن برای جوشکاری کوچکترین قسمت­ ها در کنار هم بدون آسیبی استفاده کرد.

فناوری لیزر قادر به دستیابی به اتصالات پیچیده می­ باشد. با استفاده از فن­اوری جوشکاری لیزر می ­توان مواد مختلفی را جوشکاری نمود، به خصوص مناطقی که دسترسی به آنها با استفاده از تکنیک های سنتی جوشکاری بسیار دشوار می­ باشد.

این واقعیت که فناوری جوشکاری لیزر از حرارت کم استفاده می­ کند ، اعوجاج اجزاء را به حداقل می­ رساند. به همین دلیل است که این روش ترجیح جوشکاری برای محصولات لوکس مانند جواهرات از جنس طلا و نقره می­ باشد. لیزرها از انرژی موضعی استفاده می ­کنند و این امکان را برای استفاده بدون تماس فراهم می ­کند که باعث می­ شود کرنش حرارتی کمتری روی قطعات قرار گیرد.

تولید کنندگان لیزر را به عنوان انتخاب شماره یک روش جوش انتخاب می­ کنند زیرا این امکان را برای ایجاد جوش­ های مداوم و قابل تکرار فراهم می­ کند. این روش جوشکاری خیلی سریع تر و متنوع ­تر از سایر تکنیک­ های سنتی می ­باشد به دلیل قابل تکرار بودن در این روش در هزینه تا حد زیادی صرفه­ جویی خواهد شد.

فناوری لیزر به تولیدکنندگان این امکان را می ­دهد تا از جوشکاری­ با مقاومت بالا استفاده کنند. در این نوع جوشکاری نیازی به استفاده از مواد پرکننده نمی­ باشد. لیزرها کیفیت عالی برای جوشکاری و فرآوری تمیز را ارائه می­ دهند، به همین دلیل مورد حمایت تولید کنندگان، به خصوص در صنعت پزشکی که امنیت وسایل و قطعات از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است قرار می­ گیرند.

نمونه خدمات جوش لیزر ND: YAG

دستگاه لیزر Nd: YAG این مجموعه با توانی برابر با ۹ کیلو وات توانایی جوش انواع آلیاژهای فلزی همنام و غیرهمنام به یکدیگر از جمله استیل، تیتانیوم، طلا، نقره، مس، آهن، آلومینیوم، برنج، فولاد، نیکل، اینکونل، چدن و.. با دقت ۰۳/۰ میلی متر بدون ایجاد تنش حرارتی و دفرمگی در ابعاد قطعه را دارا است و با تابش اشعه پر انرژی لیزر به سطح مورد نظر، حرارت مورد نیاز برای ایجاد حوضچه مذاب و انجام فرآیند اتصال را فراهم می نماید.

چرا جوش لیزر Nd: YAG ؟؟!!

  • Nd: YAG (Neodymium-doped Yttrium Aluminium Garnet) کریستالی است که به عنوان یک واسطه برای لیزرهای حالت جامد استفاده می شود.
  • نئودیمیوم سه گانه یونیزه شده [Nd (III)] dopant (یعنی اضافه شدن ماده­ای به ماده خالص دیگر برای تغییر در هدایت آن) از آنجایی که دو یون اندازه مشابه ای دارند به طور معمول بخش کوچکی از یون­ های ایتریوم را در ساختار کریستال میزبان جایگزین می­ شود و یون نئودیمیم فعالیت لیزر موجود در بلور را فراهم می­ نماید.
  • لیزر Nd: YAG دارای طول موج ۱۰۶۴ نانومتر است و قابلیت دستیابی به لایه ­های عمیق ­تر را نسبت به انواع دیگر لیزرها دارا است.
  • قدرت لیزر با توجه به قطر بیم لیزر(بین ۵-۸) میلی­ متر برابر است با ۵۰ تا ۴۰۰ وات.
  • لیزرهای Nd: YAG می توانند به دو حالت پالسی و پیوسته کار ­کنند.
  • خروجی لیزر Nd: YAG بین ۰.۰۴-۶،۰۰۰ وات می­ باشد.
  • برای انتقال پرتو لیزر به منطقه جوش معمولاً از فیبر نوری و یا آینه استفاده می­ شود. (در لیزر شرکت پالس از فیبر نوری استفاده شده است.)
  • از خدمات جوش لیزر Nd: YAG برای جوش ­های نقطه­ ای بزرگ و همچنین جوش­ های لکه ­ای و درز عمیق استفاده می­ شود.