خدمات جوش سرد یا جوش تماسی

وقتی به جوشکاری فکر می ­کنید، معمولاً هم جوشی و گرمایش به ذهن شما خطور می­ کند.

اما در خدمات جوش سرد یا جوش تماسی همان طور که از نام آن پیداست، جوشکاری یا اتصال دو قطعه فلزی در دمای محیط و تحت فشار صورت می­ گیرد.

جوشکاری سرد فلزات انعطاف پذیر مانند آلومینیوم، مس، سرب و غیره بسیار رایج می­ باشد.

پیش نیاز اصلی جوش سرد شامل موارد ذیل می باشد:

  1. فلزاتی که قرار است به صورت سرد جوش داده شوند، انعطاف پذیر باشند.
  2. سطح فلزات باید صاف و تمیز باشد.
  3. فلزات غیرآهنی مانند آلومینیوم، مس، سرب، طلا و غیره برای جوشکاری سرد مناسب می ­باشند.

اگر تمام مراحل جوش سرد را رعایت نمایید، اتصال جوش حاصل به اندازه فلز اصلی قوی خواهد بود. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که تکنیک جوش سرد را نمی ­توان برای موارد ذیل اعمال نمود:

  • برای فلزات شکننده (غیر انعطاف پذیر)
  • فلزات با سطوح سخت
  • و فلزات دارای محتوای کربن

در دستگاه‌های جوش سرد مدرن برای اتصالات لب به لب، تمیز کردن سطوح کمک می‌کند اما ممکن است اجباری نباشد زیرا لایه اکسید در طول انتشار حذف می‌شود. با این حال، تمیز کردن برای مفاصل ضروری است.

هر دو اتصال لب به لب و لبه در خدمات جوش سرد امکان پذیر است.

اتصالات لب به لب : معمولاً برای جوشکاری سیم­ های آلومینیومی و مسی با قطر ۰.۵ میلی متر تا ۱۰ میلی متر یا بیشتر استفاده می­ گردد.

بسیاری از دستگاه‌های جوش سرد پیش از بارگیری در دستگاه، پیش‌بینی می‌کنند که انتهای سیم را برش دهند یا صاف کنند.به طور معمول، فشار به هر دو انتها اعمال می­ شود.

در حین انجام اتصالات لب به لب، تمیز کردن سطوح کمک می­ کند اما ممکن است اجباری نباشد زیرا لایه اکسید در طول همجوشی حذف می ­گردد.

کاربردهای جوشکاری فشار سرد

  • جوشکاری فشار سرد عموماً برای اتصال سیم/میله های آلومینیومی و مسی با قطر ۰.۵ میلی متر تا ۱۲ میلی متر یا بیشتر استفاده می­ شود و نوع جوش آن اتصال لب به لب است.
  • ترکیبی از فلزات سیم مانند آلومینیوم و مس نیز می ­تواند به صورت سرد جوش داده شود.
  • این فرآیند در هنگام گذاشتن خطوط سیم زیرزمینی که جوشکاری با گرما به دلیل احتمال وجود گازهای انفجاری خطرناک است، بسیار مفید است.
  • روش جوشکاری فشار سرد برای آب بندی ظروف حساس به حرارت (ظروف حاوی مواد منفجره برای انفجار) مفید است.
  • جوشکاری فشار سرد در صنعت الکترونیک برای ساخت دستگاه های نیمه هادی حساس به گرما استفاده می شود.

محدودیت های جوشکاری سرد

ممکن است این سوال برای شما پیش آید؛ که چرا خدمات جوش سرد یا جوش تماسی در صنایع روزمره محبوبیت زیادی ندارد و مورد استفاده قرار نمی­ گیرد. جوش سرد چهره مثبتی دارد که ما شاهد آن هستیم. با این حال، محدودیت­ هایی برای استفاده از آن وجود دارد.

  • دستیابی به جوش سرد کامل ، کار آسانی نیست و تنها در صورتی که سطوح جوش صاف باشند و تکنیک­ های فرآیند را به درستی رعایت کرده باشید، می­  توانید به جوش سرد قوی با استحکام مکانیکی مشابه فلزات اصلی آن دست یابید. هرچه سطوح جوش صاف تر و منظم تر باشد، جوشکاری سرد کامل آسان تر است.
  • عدم کمال ممکن است به دلایل مختلفی باشد، یعنی ؛ وجود آلودگی و لایه‌های اکسیدی، بی‌نظمی روی سطح و غیره. لایه‌های اکسیدی و آلودگی‌ها ممکن است به سختی از بین بروند، و بی‌نظمی‌های روی سطح ممکن است باعث ایجاد مشکل در اتصال فلزات به یکدیگر شود (حتی پس از تمیز کردن کامل).
  • همچنین فرآیند جوش سرد فقط برای فلزات غیرآهنی شکل پذیر مانند سرب، مس، آلومینیوم و … امکان پذیر است. این امر فلزات قابل جوش سرد را به فلزات غیرآهنی و فلزات بدون کربن محدود می ­نماید.

محدودیت‌های فوق باعث می‌گردد که جوشکاری سرد فلزات به چند ناحیه محدود شود و در صنایع معمولی که نیاز به جوشکاری ترکیبی متفاوت از فلزات برای قطعات ساخت دارند، قابل استفاده نمی ­باشد.