جوش لیزر با استفاده از وایر

امروزه از تکنیک­ های تغذیه سیم سرد برای جوشکاری لیزری استفاده می ­نمایند. در ادامه همراه ما باشید تا با مزایای استفاده از جوش لیزر با استفاده از وایر (فیلر یا سیم پرکننده) آشنا شوید.

مزایای استفاده از جوش لیزر با استفاده از وایر

از جمله مزایای استفاده از جوشکاری همراه با وایر (wire) می­ توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • بهبود تحمل تناسب مفصل لیزر
  • از ترک خوردگی انجماد جوش جلوگیری می­ نماید.

استفاده از وایر یا سیم پرکننده سرد به طور کلی منجر به کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی سرعت جوش می گردد زیرا برای ذوب سیم از انرژی لیزری استفاده شود. این کاهش سرعت را می­ توان با افزایش توان لیزر (در صورت وجود)، استفاده از تغذیه سیم داغ (با حرارت مقاومتی) یا فرآیند هیبریدی قوس لیزری خنثی نمود.

هنگام جوشکاری مواد ضخیم تر (بیش از ۶ تا ۱۰ میلی متر)، می­ توان اختلاط ناهموار سیم پرکننده (وایر)را از طریق عمق جوش مشاهده نمود. این مورد نیاز به توجه بیشتری دارد، به ویژه اگر از پرکننده برای کنترل ترکیب، ریزساختار و/یا خواص مکانیکی جوش استفاده گردد.

نازل سیم پرکننده (وایر) به طور کلی بر روی سر جوش لیزری نصب می ­شود تا سیم با مرکز اتصال هم تراز گردد. در بیشتر موارد، سیم باید پرتو لیزر را در سطح بالایی قطعه کار قطع کند و به لبه جلوی حوضچه جوش وارد شود. از آنجایی که این لبه جلویی می ­تواند بسیار کوچک باشد، موقعیت دقیق سیم پرکننده (وایر) برای موفقیت عملیات جوشکاری ضروری است.

تکنیک های تغذیه سیم سرد برای جوشکاری لیزری وایر

اولین تخمین نرخ تغذیه سیم برای ضخامت صفحه معین را می ­توان از در نظر گرفتن سطح مقطع شکاف اتصالی که باید پر شود، سرعت جوش استفاده شده و سطح مقطع سیم پرکننده، به شرح زیر بدست آورد:

نرخ تغذیه سیم، (m/min) = (سرعت جوش x سطح مقطع شکاف) / (مقطع سیم پرکننده)

اگر عرض شکاف در طول اتصال متغیر باشد، و یا بخواهیم شکاف یکنواخت را پر کنیم، ممکن است لازم باشد نرخ تغذیه سیم مطابق با آن تغییر کند. در نتیجه، نوعی از سیستم سنجش شکاف برای تشخیص عرض شکاف و تنظیم خودکار نرخ تغذیه سیم مورد نیاز است. سیستم های ردیابی مفاصل دوربین بینایی لیزری می ­توانند در این زمینه مفید باشند.

سیم­ های پرکننده را نیز می­ توان با استفاده از روش جوشکاری قوس لیزری هیبریدی اضافه کرد. فرآیندهای جوشکاری قوس لیزری هیبریدی به دلیل مزایای ترکیبی آنها از جوشکاری لیزری (نفوذ عمیق) و جوشکاری قوس الکتریکی (اضافه شدن سیم برای تحمل اتصال بهتر) در حال حاضر در صنعت استفاده می­ گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *