جوشکاری ابزار آلات فولادی

ابزار آلات فولادی حاوی ۲.۵٪ کربن و عناصری مانند منگنز، کروم، تنگستن، انادیوم و نیکل می ­باشد. مشکل اصلی در جوشکاری ابزار آلات فولادی از سختی پذیری بالای آن ناشی می­ شود زیرا جوش­ ها به سرعت خنک و منبع گرما برداشته  و فلز جوش و بخشی از منطقه تحت تأثیر گرما سخت می­ گردد این تحول باعث ایجاد تنش می­ شود زیرا جوش به طور معمول بسیار محدود است و خطر ترک خوردگی آن هم زمان است.

دلایل نیاز جوشکاری ابزار آلات فولادی

برای جوشکاری موفق ابزار فولادی مهارت و تجربه جوشکار نیز یک عنصر حیاتی در به دست آوردن نتایج رضایت بخش می­ باشد. ممکن است دلایل زیر سبب نیاز به جوشکاری باشد:

  • نوسازی و تعمیر ابزار ترک خورده یا فرسوده
  • نوسازی لبه های برش خورده یا فرسوده، به عنوان مثال روی ابزار را خالی کردن
  • تنظیم خطاهای ماشینکاری در ساخت ابزار
  • تغییر طراحی

مزایای اصلی لیزرهای دیود

از اصلی ترین مزایای لیزرهای دیود این است که می­ توان منطقه متمرکز را به کل جوش و HAZ افزایش داد. بنابراین، لیزر دیود یک فناوری منحصر به فرد است که فرصت انجام جوشکاری و سپس عملیات حرارتی پس از جوشکاری (PWHT) را با یک منبع پرتو مستطیل شکل فراهم می­ کند، که در بسیاری از موارد بهترین شکل برای پوشش یک منطقه گسترده ­تر برای سخت شدن سطح یا تعدیل سطح است. . PWHT می­ تواند به طور قابل توجهی باعث بهبود  طول عمر، مقاومت در برابر ترک و سایر خصوصیات مکانیکی (به عنوان مثال مقاومت) گردد.

جوشکاری لیزری ابزار آلات فولادی

نور لیزر با قدرت بالا از طریق لیزر تولید و متمرکز می­ گردد در نقطه جوشکاری از یک سیم نازک با قطر بین ۰.۱ تا ۰.۶ میلی­ متر به عنوان ماده پرکننده استفاده می­ شود. جوشکار سیم را به محلی که باید جوش داده شود هدایت و اشعه لیزر سیم و مواد پایه را ذوب می ­نماید. مواد مذاب با پشت سر گذاشتن یک منطقه کوچک رشد کرده، جامد می ­شوند. جوشکار، جوش را نقطه به نقطه و یا خط به خط ادامه می ­دهد و در این فرآیند از گاز آرگون برای محافظت از اکسید شدن استفاده می­ گردد.

جوشکاری رسوبی

برای جوشکاری رسوبی به طور معمول از یک لیزر حالت جامد پالسی Nd: YAG استفاده با مشخصات زیر استفاده می­ شود.

خروجی اسمی (Nominal output) ۱۵۰–۲۰۰ وات
حداکثر پالس خروجی (Max pulse output) ۱۰-۱۲ کیلو وات
زمان پالس (Pulse time) ۰.۵-۲۰ میلی ثانیه
فرکانس (Frequence) ۰.۵-۲۰ هرتز
قطر نقطه (Spot diameter) ۰.۵-۲.۰ میلی متر (۰.۱-۰.۵ میلی متر)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *