ترمیم قطعات صنعتی با جوش لیزر ND YAG

 ترمیم قطعات صنعتی با جوش لیزر ND YAG یکی از پر نیاز ترین مواد در دنیای امروزه است . یکی از قطعات پر مصرف و کاربردی چرخ های صنعتی هستند ، از مهمترین و پرمصرف­ ترین قطعات در چرخ خیاطی­ ها قسمت ماکو آنها می­ باشد، عملکرد این قطعه بدین­ گونه است که زمانی که سوزن به همراه نخ وارد محفظه زیرین چرخ می­ گردد قطعه­ ای به نام ماکو سرنخ را گرفته و با ایجاد گره باعث انجام عملیات دوختن می­ گردد. این فرآیند تکرارپذیری بسیار بالایی دارد به گونه ­ای که در هنگام انجام عملیات دوختن شاید بالغ بر ۱۰۰۰ بار این اتفاق صورت می ­پذیرد، با گذشت زمان و مصطحلک شدن لبه نوک تیز ماکو فرآیند گرفتن نخ دقت خود را از دست می­ دهد و باعث می­ گردد گره زرین در هنگام دوختن شکل نگرفته و سوزن به همراه نخ از پارچه خارج گردد.

ترمیم لبه­ ی نخ­گیر ماکو در چرخ خیاطی­ های صنعتی در جوش لیزر پالس

معمولا این قطعه از جنس فولاد ضد زنگ با سختی تقریبی 30 تا 50 راکول ساخته می شود

در این پروژه از ترمیم قطعات صنعتی با جوش لیزر ND YAG ، ما سعی در اصلاح و لبه سازی برای قطعه ماکو داریم. از نکات حائز اهمیت جنس، میزان سختی، صیقلی و پرداخت بودن سطح قطعه می­ باشد. بسیار مهم است که در عملیات جوش لیزر حرارت در این قطعه از دمای ۸۰ درجه سانتی­ گراد بالاتر نرفته تا قطعه به علت پیچیدگی زیاد ساختاری دچار دفرمگی و تنش حرارتی نگردد. معمولا این قطعه از جنس فولاد ضد زنگ با سختی تقریبی ۳۰ تا ۵۰ راکول ساخته می­ شود.

برای ایجاد فرآیند ساخت افزایشی بر روی این قطعه از فیلر جنس فولاد ضدزنگ به ضخامت ۰.۳ میلی متر و سختی تقریبی ۵۰ راکول استفاده می­ گردد.

پارامترهای مورد نیاز، میزان 12 ژول انرژی، 5 هرتز فرکانس و توان 1 کیلو وات می باشد

بررسی ترمیم قطعات صنعتی با جوش لیزر ND YAG

در فرآیند جوشکاری لیزر این قطعه به دلیل نیاز به ایجاد عدم دفرمگی و تنش حرارتی پارامترگیری خیلی مهم می ­باشد. پارامترهای مورد نیاز، میزان ۱۲ ژول انرژی، ۵ هرتز فرکانس و توان ۱ کیلو­وات می­ باشد تا هم بتوان فیلر را در ناحیه مورد نظر به مذاب تبدیل کرده و هم حرارت در قطعه بالا نرود. پس از انجام عملیات جوش و ایجاد لبه حداقل ۰.۲ میلی متر بالاتر از سطح نهایی مدنظر وارد مرحله پرداخت­ کاری می­ گردد تا با پرداخت به شکل نهایی خود برسد حتما باید دقت شود ناحیه متاثر از جوش لیزر قبل از عملیات جوش به طور کامل پاکسازی گردد.

نجام خدمات صنعتی و پژوهشی با لیزرهای جوشکاری برشکاری حکاکی تعمیر قطعات با لیزر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *