اشتباهات رایج حکاکی و برش لیزر غیر فلزات

امروزه از حک و برش لیزری بر روی انواع متریال فلزی و غیر فلزی بسیار رایج شده ، ولی اشتباهات رایج حکاکی و برش لیزر غیر فلزات چیست و چگونه می توان این موارد را برطرف نمود ؟

یادگیری استفاده صحیح از تجهیزات طراحی برای جلوگیری از خطرات و اشتباهات، به زمان و تجربه نیاز دارد. گاهی اوقات در هنگام انجام پروژه، مسائلی پیش می­ آید که  سبب می­ شود طراحان به فکر فرو روند و ندانند اشتباهشان کجا بوده و یا چگونه می­ توانند کاری بهتر انجام دهند که هم در زمان و هم در هزینه صرفه­ جویی کنند. این مشکلات ممکن است در هر زمینه مانند حکاکی لیزری پیش آید و دانستن روش جلوگیری و یا کاهش این اشتباهات، نیمی از نبرد است.

اشتباهات رایج حکاکی و برش لیزر غیر فلزات چیست؟

جوش لیزر پالس در این مقاله سعی دارد تجربیات خود را با شما به اشتراک بگذارد پس در ادامه مقاله اشتباهات رایج در حکاکی و برش لیزر غیر فلزات همراه ما باشید تا با باید ها و نباید های حکاکی و برش لیزر غیر فلزات بیشتر آشنا گردید.

  1. حکاکی و برش لیزری بر روی پارچه

اولین قدم برای جلوگیری از سوزاندن پارچه با دستگاه حکاکی / برش لیزر این است که بفهمید انواع مختلف پارچه ­ها می ­توانند تا چه دمایی مقاومت­ کنند. پارچه­ هایی مانند جین، برزنت و چرم در برابر گرما از مقاومت بیشتری برخوردار هستند ،

اما  برای پارچه های ظریف مهم است که تنظیمات خود را با سرعت بالا (نزدیک یا با سرعت ۱۰۰٪) و کم مصرف (حدود ۵٪ تا ۱۰٪) شروع کنید. این تنظیمات اولیه را روی پارچه­ های یدکی تست کنید و اگر پارچه قادر به تحمل آن بود، تا زمانی که نتیجه مورد نظر خود را بدست آورید، قدرت را افزایش دهید.

اشتباهات رایج در حکاکی با لیزر و نحوه جلوگیری از اشتباهات

انواع مختلف پارچه ، مقاومت متفاوتی نسبت به گرما دارند !

هنگامی که نوبت به حکاکی مستقیم پارچه­ ها می­رسد، کمتر کردن وضوح تصویر (DPI) بسیار موثر است زیرا هرچه DPI بالاتر باشد، مواد بیشتری حذف می ­شود. حکاکی در DPI پایین تر کمک می­ کند تا لیزر کمی از لایه بالایی را بخار کند و به طور کامل پارچه را نسوزاند. بهترین رنج برای حکاکی­ های پارچه ای از ۱۵۰ تا ۳۰۰ DPI می باشد.

راهکارهای حکاکی و برش لیزری بر روی انواع پارچه

بهترین رنج برای حکاکی¬های پارچه ای از ۱۵۰ تا ۳۰۰ DPI می¬باشد

  1. حکاکی بر روی شیشه

اغلب اوقات، وقتی لیزر به شیشه برخورد می­ کند ، باعث شکستگی سطح می ­شود و عمیق حکاکی نمی­ شود، به منظور تولید یک سطح سفید و صاف رعایت نکات ذیل ضروری است:

  • از وضوح پایین، حدود ۳۰۰ DPI استفاده کنید، زیرا در وضوح بالا نقاط جدا از هم نشان داده می شود.
  • گاهی اوقات، استفاده از یک ورق نازک و مرطوب از روزنامه یا حوله کاغذی در ناحیه حکاکی به دفع گرما کمک کرده و روند حکاکی را بهبود می بخشد، فقط مطمئن شوید که کاغذ هیچ گونه چین و چروک نداشته باشد.

اشتباهات رایج و راه های جلوگیری در حکاکی و برش لیزری شیشه

  1. حکاکی و برش بر روی چوب

چوب یکی از مناسب ­ترین مواد لیزری است زیرا هم می ­توان آن را به راحتی برش داد و هم قابل حکاکی است. با این حال، چوب ­های مختلف هنگام حکاکی با لیزر واکنش­ و نتایج متفاوتی را به همراه دارند. چوب­ های سبک ­تر مانند افرا، در جایی که لیزر چوب را می­سوزاند­، تضاد خوبی ایجاد می نماید؛ در حالی که چوب­ های متراکم ­تر برای برش یا حکاکی نیاز به قدرت لیزر بیشتری دارند.تراکم رگه چوب مورد نظر تاثیر چشمگیری در حکاکی دارد.

چوب گیلاس، توسکا، گردو و افرا دارای رگهای نسبتاً کمی هستند، در حالی که بلوط دارای رگه­ های متوسط ​​تا بزرگ هستند به عنوان مثال، اگر یک مربع بزرگ در یک تکه چوب گیلاس حک شده باشد، ظاهر بسیار یکنواختی خواهد داشت در حالی که اگر همان مربع در یک قطعه چوب بلوط حک شده باشد ظاهر آن غیر یکنواخت خواهد بود.

اشتباهات رایج در حکاکی و برش لیزری چوب

نکات ضروری در حکاکی با چوب  

  • افرا و توسکا برخی از محبوب ترین چوب ها برای حکاکی هستند و تضاد زیبایی ایجاد می­ کنند.
  • در طی فرآیند حکاکی بر روی چوب­ های ساده دود و بقایایی ایجاد می­ شود که بهترین راه برای کاهش این اثر، حکاکی از پایین به بالا است.
  • هنگام حک کردن بر روی چوب رنگ آمیزی شده، می ­توان دود و مواد زائد اضافی را بعد از حکاکی از سطح چوب با پارچه مرطوب پاک نمود.

منبع : سایت epiloglaser

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *