آنچه باید در فرآیند کشش فلز در صنعت تولید بدانید!

کشش فلز یک فرآیند تولیدی است که با کاهش سطح مقطع موجودی فلز را شکل می ­دهد. این فرایند بسیار شبیه به اکستروژن فلز است و فقط در اعمال نیرو متفاوت می ­باشد. در اکستروژن عملیات از طریق شکاف قالب تحت فشار صورت می ­پذیرد اما کشش از داخل انجام می­ گردد.

بسیاری از فاکتورهای اکستروژن فلز مانند زاویه قالب، کاهش سطح و هندسه مقاطع نیز در کشش فلز نیز وجود دارد. اکستروژن فلز می­ تواند با فشار دادن مواد از طریق قالب، در سطح مقطع کاهش چشم گیری ایجاد کند اما درکشش فلز، سطح مقطع کاهش محدود تری دارد. همان طور که در اکستروژن، هرچه کاهش سطح مقطع بیشتر باشد ، نیروی بیشتری نیز برای تشکیل قطعه نیاز است.

از نظر تئوری، بالاترین میزان ممکن برای کاهش سطح، معمولاً حدود ۶۳٪ است. در روش تولید صنعتی، کاهش سطح منطقه به طور کلی از ۱۵ تا ۴۵ درصد است. به منظور دستیابی به کاهش بیشتر در سطح مقطع، ممکن است کار از طریق دو یا چند قالب کشش به صورت سری انجام شود. علاوه بر کاهش مقطعی خاص، مواد کار و سرعت کشیدن محصول نیز از عوامل مهم عملیاتی هنگام تولید با روش کشش فلز هستند.

فرآیند کشش فلز در صنعت تولید

فرآیند کشش فلز در صنعت تولید معمولاً به صورت سرد انجام می ­گردد. آماده ­سازی کار قبل از کشش، قسمت مهمی از عملیات است. ابتدا برای از بین بردن تنش­ های موجود عملیات سخت­ کاری روی آنها صورت می ­گیرد و سپس سطوح کار تمیز می ­گردد.

روش معمول صنعتی برای تمیز کردن سطوح فلزات شامل انفجار گلوله یا غوطه ­ور شدن در برخی از محلول­ ها (به طور معمول اسیدی) است. سپس شست و شوی محلول صورت می ­گیرد، همچنین ممکن است در دمای پایین خشک شود.

پس از آماده شدن قطعه فلز نوبت به کشش آن می­ باشد. کشش فلز می­ تواند یک کار گسسته یا مداوم باشد و برای برخی از کاربردها از نظر اقتصادی بسیار کارآمد است. کشش سیم فلزی در صنعت تولید سیم کابل و برق بسیار پیچیده می­ باشد.

انواع نقص در کشش فلز

نقایصی که درکشش فلزی اتفاق می افتد مشابه نقصی است که در هنگام ساخت با اکستروژن ایجاد می­ شود. کنترل جریان فلز در جلوگیری از نقص ضروری است. ویژگی­ های قالب و اصطکاک در روند کار حائز اهمیت می­ باشد.

  • ترک خوردگی داخلی:

    • شکستگی داخلی ممکن است در محصولات کشیده شده ، به ویژه در امتداد خط مرکزی رخ دهد. این به دلیل جریان نامناسب فلز و ایجاد تنش ­های داخلی زیاد است. علل آن ممکن است زاویه منفی بالا یا اصطکاک کم باشد.

  • نقص سطح:

    • نواع مختلف نقص سطحی را می ­توان در ساخت قالب کشش فلز مشاهده کرد. درزها، خراش­ ها و ترک­ ها همه از نقایص احتمالی سطح محصول کشیده شده هستند. نیروی بیش از حد روی سطح کار در حین عملیات کشش (مانند اصطکاک)  می ­تواند دلیل شکستگی باشد. همچنین، بسیاری از عملیات کشش فلز با سرعت بسیار بالا تشکیل می­ شود.

 

 

روغن کاری درکشش فلزات

روغن کاری یک عامل مهم در هنگام ساخت با استفاده از روش کشش می ­باشد، کاربرد آن می ­تواند به کنترل نیروها و جریان فلز کمک کند. روغن کاری همچنین باعث افزایش عمر قالب، کاهش دما و بهبود سطح می­ گردد.

صابون­ ها و روغن­ های مختلف ممکن است به عنوان روان کننده استفاده شوند. در کشش فلزات دشوار، از پلیمرها یا مواد نرم نیز ممکن است به عنوان روان کننده استفاده شود. دو روش اساسی برای استفاده از روغن کاری وجود دارد که اغلب در ساخت قالب کشش فلز استفاده می­ گردد.

  • کشش مرطوب قالب­ ها همراه با روغن کاری می ­باشد. روان کننده در این حالت به طور معمول نوعی روغن حاوی مواد افزودنی شیمیایی است.   
  • کشش خشک با استفاده از یک جعبه پر کننده روان می­ باشد. جعبه پر کننده در جلوی قالب قرار دارد و حاوی روان کننده است. در این حالت ممکن است نوعی صابون باشد. قبل از ورود به قالب، کار از داخل جعبه عبور می­ کند و روغن ­گیری می­ کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده تعدادی از نمونه پروژه های انجام شده در این مرکز به صفحه ساخت قالب کشش (فرمینگ) سر بزنید و یا با کارشناسان فنی ما تماس بگیرید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *