چاپ سه بعدی چیست؟

چاپ سه بعدی یک فرآیند افزودنی است که به موجب آن لایه­ هایی از مواد روی هم قرار گرفته و یک قطعه سه بعدی ساخته می ­شود. ازآنجائی که برای ساخت و تولید یک قطعه هزینه­ های زیادی لازم است می­ توان با استفاده از خدمات پرینت سه بعدی قطعه را قبل از ساخت پرینت نمود و در صورت نیاز اصلاح و یا تغییر داد و سپس وارد مرحله تولید انبوه گردید، لازم به ذکر است این امر سبب کاهش هزینه و وقت می­ گردد. همچنین گاهی اوقات ما ترجیح می­ دهیم قبل از تولید قطعه شکل نهایی آن را ببینیم تا اینکه تصور نماییم و پرینت سه بعدی این امر را برای ما میسر می­ سازد.

مواد مورد استفاده در چاپ سه بعدی

از جمله موادی که در چاپ سه بعدی استفاده می­ گردد می­ توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ترموپلاستیک
  • فلزات (شامل پودر)
  • رزین
  • سرامیک

• از جمله موادی که در چاپ سه بعدی استفاده می¬گردد ترموپلاستیک ، فلزات (شامل پودر) ، رزین ، سرامیک

انواع فن آوری چاپ سه بعدی

سه نوع فن آوری چاپ سه بعدی از جمله رسوب شدن، ذوب شدن و استریولیتوگرافی وجود دارد.

  • رسوب شدن

رسوب شدن فن آوری است که در آن مواد گرم می­ شوند اما نه به اندازه ذوب شدن برای ایجاد موارد با وضوح بالا پودر فلز برای رسوب مستقیم استفاده می­ گردد در حالی به طور معمول از پودرهای ترموپلاستیک استفاده می ­شود.

  • ذوب شدن

روش­ های ذوب چاپ سه بعدی شامل هم جوشی بستر پودری، ذوب پرتوی الکترون و رسوب مستقیم انرژی است، این ها از لیزرها، قوس های الکتریکی یا پرتوهای الکترون برای چاپ اشیا با ذوب شدن مواد به یکدیگر استفاده می­ نمایند.

  • استریولیتوگرافی

استریولیتوگرافی با استفاده از فتوپلیمریزاسیون قطعات را ایجاد می­ نماید. این فناوری از منبع نور صحیح برای تعامل با مواد به روشی انتخابی استفاده می ­کند تا سطح مقطع جسم را در لایه های نازک بهبود بخشیده و جامد نماید.

فرمت فایل­های چاپ سه بعدی چیست؟

برای پرینت یک قطعه ما نیاز به فایل سه بعدی آن قطعه که قبلا در نرم­ افزارهایی مانند کتیا طراحی شده است داریم و پس از طراحی می بایست از آن خروجی با فرمت STL بگیریم تا بتوانیم فایل را وارد نرم­ افزار پرینتر سه بعدی نماییم.

یک فایل STL یک قالب ساده و قابل حمل است که توسط سیستم های طراحی کامپیوتری (CAD) برای تعریف هندسه جامد قطعات قابل چاپ ۳D استفاده می­ شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *