مزایای استفاده از پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که مزایای استفاده از پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف چیست ؟ پرینت سه بعدی به عنوان روش های محبوب تولید در بین تولید کنندگان شناخته می شود و انقلاب بزرگی در انواع صنایع از جمله خودرو سازی ، هوا و فضا ، پزشکی ، نظامی و … ایجاد نموده است.

مزایای پرینت سه بعدی چیست؟

این فرایند تولید، طیف وسیعی از مزایا را در مقایسه با سایر روش­ های تولید سنتی ارائه می­ دهد؛ برخی از مزایای استفاده از پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف به شرح ذیل می ­باشد:

 

  • طراحی انعطاف پذیر در پرینت سه بعدی

پرینتر سه بعدی امکان طراحی و چاپ طرح­ های پیچیده ­تری را نسبت به فرآیندهای تولید سنتی فراهم می­کند. بیشتر فرآیندهای سنتی دارای محدودیت ­های طراحی هستند که دیگر با استفاده از پرینت سه بعدی اعمال نمی­ شود.

 

  • نمونه سازی سریع در انواع پرینت های ۳ بعدی

پرینتر سه بعدی می ­تواند قطعات را طی چند ساعت تولید کند و این روند نمونه­ سازی را سرعت می­ بخشد. این اجازه می­دهد تا هر مرحله سریع تر انجام شود. در مقایسه با نمونه ­های اولیه ماشین کاری، پرینتر سه بعدی در ساخت قطعات ارزان و سریع تر است زیرا قطعات را می ­تواند در کمترین زمان با کوچکترین جزئیات ممکن تولید نمود.

 

  • خدمات پرینت سه بعدی بر اساس تقاضا

پرینت با توجه به تقاضا یکی دیگر از مزایای پرینت سه بعدی است و بر خلاف سایر فرایندهای تولید سنتی به فضای زیادی برای انبار محصولات نمی­ باشد. این باعث صرفه جویی در فضا و هزینه می­ گردد زیرا نیازی به پرینت به صورت عمده نمی­ باشد. فایل­ های طراحی سه بعدی همه در یک کتابخانه مجازی ذخیره می­ شوند زیرا با استفاده از یک مدل سه بعدی یا به صورت فایل CAD یا STL پرینت می­ شوند، این بدان معنی است که در صورت لزوم می ­توان آنها را یافت و دوباره پرینت نمود. ویرایش ­های مربوط به طرح­ ها می توانند بدون هدر رفتن موجودی قدیمی و سرمایه گذاری دوباره در ابزارها، با هزینه های بسیار کمی انجام گردند.

 

  • قطعات قوی و سبک وزن در پرینتر سه بعدی اجسام

مواد اصلی مورد استفاده در پرینترهای سه بعدی پلاستیک می­ باشد، اگرچه برخی از فلزات نیز می ­توانند برای چاپ سه بعدی استفاده شوند. با این حال، از مزایای پلاستیک می­ توان به سبک ­تر بودن آن نسبت به معادل فلزی اشاره نمود. این امر به ویژه در صنایعی مانند خودرو­سازی و هوا و فضا که وزن کم مسئله­ بسیار مهمی است و می تواند بازده سوخت بیشتری داشته باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین می ­توان قطعاتی از مواد متناسب ایجاد کرد تا خصوصیات خاصی از قبیل مقاومت در برابر حرارت، مقاومت بیشتر یا ضد آب را فراهم آورد.

 

  • طراحی و تولید سریع و مدل سازی پرینتر سه بعدی

بسته به نوع طراحی و پیچیدگی اجزا آن،پس از خدمات طراحی دو بعدی و سه بعدی کالای مورد نظر ، پرینتر سه بعدی می ­تواند اشیاء را طی چند ساعت چاپ نماید، که بسیار سریع تر از قطعات قالب گیری یا ماشین کاری است. نه تنها می ­توان از طریق خدمات چاپ سه بعدی در زمان تولید صرفه ­جویی نمود بلکه با ایجاد فایل­ های STL یا CAD در فرآیند طراحی نیز می توان صرفه­ جویی نمود و زمان تولید یک قطعه را کاهش داد.

 

  • به حداقل رساندن ضایعات

در هنگام تولید هر قسمت از قطعات با استفاده از پرینتر سه بعدی فقط نیاز به تولید همان قسمت می­ باشد و این امر سبب کاهش ضایعات در مقایسه با روش ­های جایگزین که از تکه ­های بزرگی از مواد غیر قابل بازیافت برش داده می ­شوند، می ­باشد. این فرآیند نه تنها باعث صرفه­ جویی در منابع می­ شود بلکه هزینه مواد مورد استفاده را نیز کاهش می­ دهد.

 

  • سفارش پرینت سه بعدی مقرون به صرفه

خدمات پرینت سه بعدی به عنوان یک فرآیند تولید یک مرحله ­ای، چاپ سه بعدی باعث صرفه جویی در وقت و در نتیجه هزینه ­های مرتبط با استفاده از ماشین­ های مختلف برای ساخت می­ گردد. همچنین می­ توانید چاپگرهای سه بعدی را تنظیم کرده تا کار را شروع نمایند، به این معنی که دیگر نیازی به حضور اپراتورها نمی ­باشد.

همان طور که در بالا گفته شد، این فرایند تولید نیز می ­تواند هزینه­ های مربوط به مواد را کاهش دهد زیرا تنها از مقدار مواد مورد نیاز برای خود قسمت استفاده می­ شود و ضایعات به حداقل می­ رسد. در حالی که تجهیزات چاپ سه بعدی می توانند گران قیمت باشند، حتی می ­توانید با برون­ سپاری پروژه خود به یک شرکت خدمات چاپ و پرینت سه بعدی، از این هزینه جلوگیری نمایید.

 

  • سهولت دسترسی به خدمات پرینت سه بعدی

شما می ­توانید به سادگی به ارائه دهندگان خدمات محلی برای برون ­سپاری پرینت­ های خود دسترسی بیابید و این امر سبب صرفه­ جویی در وقت می ­گردد و دیگر نیاز به هزینه­ های حمل و نقل گران­ قیمت در مقایسه با فرآیندهای تولید سنتی در خارج از کشور و در کشورهایی مانند چین نمی ­باشد.

 

  • سازگار با محیط زیست

با استفاده از این فناوری میزان ضایعات مواد استفاده شده این فرآیند ذاتاً سازگار با محیط زیست است. با این حال، مزایای زیست محیطی زمانی افزایش می­یابد که عواملی مانند بهبود راندمان سوخت در استفاده از قطعات چاپی سبک سه بعدی را در نظر بگیرید.

 

  • چاپ سه بعدی و پیشرفت در صنایع پزشکی

از چاپ سه ‌بعدی در بخش پزشکی برای کمک به نجات جان خود با چاپ اندام برای بدن انسان مانند کبد، کلیه و قلب استفاده می­ شود. پیشرفت ها و استفاده های بیشتر در بخش مراقبت­ های بهداشتی صورت می­ گیرد که بزرگترین پیشرفت های استفاده از این فناوری را ارائه می ­دهد.

 

منبع : سایت twi-global.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *