قالب های تزریق رانر یا راهگاه

قالب­ های تزریقی را می­ توان براساس ویژگی­ های آنها به چندین دسته مختلف از جمله سیستم قالب های تزریق رانر یا راهگاه که به دو سیستم راهگاه گرم یا هات رانر (HOT RUNNER)  و سیستم قالب های تزریق پلاستیک راهگاه سرد (Cold runner) تقسیم می شوند ، سیستم تعداد صفحه و سیستم حجم تولید قطعه طبقه بندی نمود. این طبقه­ بندی ها منحصر به فرد نمی­ باشند، بلکه هر قالب دارای برچسبی در هر گروه است. به عنوان مثال ممکن است قالبی داشته باشید که از یک سیستم رانر سرد، سه صفحه ­ای با حفره­ های متعدد تشکیل شده باشد. درک اینکه هر یک از این دسته­ ها برای فرآیند قالب ­ گیری شما چه معنی دارد، به شما کمک می کند تا نوع مناسب قالب را برای قطعه خود انتخاب نمایید.

اهمیت انتخاب قالب تزریق مناسب

 انتخاب نوع قالب مناسب برای تولید بسیار مهم است زیرا نوع قالب به طور مستقیم بر کیفیت محصول، سرعت تولید و در نتیجه هزینه­ های کلی تأثیر می­ گذارد. اگرچه نوع قالب انتخابی شما در هزینه­ های اولیه قالب نیز تأثیرگذار خواهد بود، اما توجه به این نکته ضروری است که در صورت نیاز به پیچیدگی بیشتر یا داشتن ماده ابزار قوی­ تر، مانند اقدامات جانبی یا انتخاب فولاد به جای آلومینیوم  هزینه تغییر خواهد کرد.

چندین روش گوناگون برای طبقه ­بندی قالب بر اساس ویژگی­ های مختلف آن وجود دارد. در ادامه، درباره سه دسته اصلی بحث خواهیم نمود:

دسته­ بندی بر اساس قالب های تزریق رانر(runner) یا راهگاه

اولین دسته طبقه ­بندی قالب در خدمات ساخت قالب تزریق پلاستیک بر اساس نوع سیستم ، قالب تزریق راهگاه ( رانر ) می­ باشد. سیستم رانر مجموعه­ ای از کانال­ ها است که مواد پلاستیکی مذاب را از نازل دستگاه به مناطق مورد نظر حفره قالب هدایت می­ نماید.

  • قالب های تزریق پلاستیک راهگاه گرم(HOT RUNNER)

سیستم رانر گرم شامل رانرهایی است که توسط میله­ ها، سیم­ پیچ ­ها و سایر عناصر گرمایی یا به صورت داخلی و یا خارجی گرم می­ شوند. از آنجا که باید هنگامی که قالب خنک است داغ شود، این نوع سیستم رانر درون یک صفحه چند ظرفیتی ثابت قرار دارد. از آنجایی که رانرها به طور دائمی درون این صفحه نگه داشته می­ شوند و با قطعه خارج نمی­ گردند، بنابراین قسمت تولید شده تمیز و بدون مواد زائد پلاستیکی متصل شده خارج می ­گردد و این موضوع ضایعات را کاهش داده و دیگر مراحل تولید برای حذف رانرها و بازیافت آنها مانند سیستم­ های رانر سرد وجود ندارد.  به این معنی که تولید خیلی سریع تر صورت می­ پذیرد. این نوع قالب به طور معمول برای تولیدات با حجم زیاد و دارای حفره­ های قالب متعدد مورد استفاده قرار می­ گیرد زیرا گرمایش گران است و نیاز به نگهداری بیشتری می­ باشد. علاوه بر این به دلیل پنهان بودن رانرها، اطمینان از تمیز و پاک بودن آنها از پلاستیک­ های باقیمانده تولیدات قبلی، دشوار می ­باشد.

  • قالب های تزریق پلاستیک راهگاه سرد (Cold runner)

 یک سیستم رانر سرد از رانرهای گرم نشده برای رساندن پلاستیک ذوب شده به حفره قالب استفاده می­ نمایند. با این حال، بر خلاف رانرهای گرم یک سیستم رانر سرد در معرض تولید قرار می­ گیرد زیرا در قالب بریده می ­شود. این بدان معنی است که با هر چرخه قالب یک سیستم رانر جدید ساخته، جامد و از آن خارج می­ شود. بسته به اینکه از قالب دو صفحه ­ای یا سه صفحه­ ای استفاده شده باشد ممکن است سیستم رانر و قطعه قالب شده هنگام خارج شدن قطعه بهم پیوسته یا از هم جدا شوند. این نوع سیستم رانر هر چرخه زباله زیادی ایجاد می­ کند، اما خرد کردن رانرها دور ریخته شده برای بازیافت و استفاده مجدد از آنها ساده است. متأسفانه این مراحل به روند تولید شما اضافه می­ گردد، بنابراین ممکن است با این کار تولید طولانی شود. توجه به این نکته مهم است که سیستم ­های رانر سرد برای تغییر رنگ ساده و تغییر مواد ساده تر تمیز و نگهداری می­ شوند. بعلاوه تغییرات طراحی آسان­ تر است زیرا موقعیت­ های رانر و دروازه سریع تر از موقعیت­ های سیستم گرم قابل تغییر است. در مواردی که رانرهای گرم داخلی می­ توانند با برخی از مواد دست و پنجه نرم کنند، رانرهای سرد با انتخاب گسترده ­تری از مواد کار می­ کنند.

منبع : سایت ۳space

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *