دستگاه­ های حکاکی لیزری برای فلزات

اگرچه این روزها از مواد مختلفی در صنعت استفاده می­گردد اما بدون شک می­توان گفت فلز هنوز هم سلطان تمام مواد می­باشد. تقریباً در هر شی که اطرافمان می­  بینیم از فلز استفاده شده است. فلزات با دوام، قابل اجرا، مقاوم در برابر حرارت و از نظر زیبایی بسیار جذاب هستند. خدمات حکاکی فلزات به دلیل کاربرد گسترده آنها در صنعت از اهمیت ویژه ­ای برخوردار شده ­اند. دستگاه ­های حکاکی لیزری برای فلزات، فضای نمایش صنایع را کاملاً متحول نموده ­اند. محبوبیت ماشین­  آلات حکاکی فلز باعث شده که آنها وارد صنایع بزرگ گردند.

برنامه­ های کاربردی جهت حکاکی لیزری:

صنایعی که روی قطعات، ماشین ­آلات، لوله­ ها ، سخت ­افزارها و ابزارها کار می­ کنند با استفاده از دستگاه­ های حکاکی لیزری برای فلزات بارکد، شماره سریال، حکاکی لوگو و شماره، ردیابی محصولات خود را آسان­ تر می­ کنند.

تقریباً شرکت­ ها در مقیاس­ه ای متفاوت سعی می­ کنند قابلیت ردیابی را بر روی محصول خود قرار دهند زیرا به آنها کمک می­ کند. کیفیت محصول خود را کنترل و هویت منحصر به فرد خود را حفظ نمایند. دستگاه حکاکی لیزری برای فلزات برای چنین کاربردهایی اثری دائمی بر جای می­ گذارد. این حکاکی ها نه تنها خوانا بلکه دائمی نیز هستند. این ویژگی، علامت دائمی بر روی محصول گذاشته و سبب جلوگیری از دستکاری محصول می­ گردد. حکاکی­ های لیزر فلزی بسیار دقیق هستند و به دلیل دقت زیاد جدا از قطعات سنگین فلزی صنعتی، ابزار اندازه ­گیری نیز با آنها علامت گذاری و درجه بندی می ­گردند و این موضوع سبب تمایز حکاکی­ های لیزری از سایر حکاکی­ ها شده است.

وقتی صحبت از حوزه پزشکی می­ گردد، دولت موظف است شناسایی و ردیابی تجهیزات را حفظ نماید. آیا می توانید حدس بزنید از چه نوع دستگاه­ هایی برای چنین اهدافی استفاده می­ گردد؟ بله، حق با شماست! از دستگاه­ های حکاکی لیزری برای این منظور استفاده می­ شود.

انواع دستگاه حکاکی لیزری فلزات

اگر بخواهیم مداوم در مورد کاربرد لیزر بحث کنیم، کاربردهای حکاکی لیزر به پایان نمی ­رسد و دامنه این اختراع جادویی چنین است پس بیایید ابتدا در مورد انواع مارک لیزر صحبت کنیم:

در اصل سه نوع کاربرد لیزری وجود دارد:

  • مارک لیزر
  • اچ لیزر
  • حکاکی لیزری

گرچه ممکن است هر سه آنها شبیه به هم باشند اما تفاوت­ هایی هم بین آنها وجود دارد.

همه این ها به آنچه لیزر با سطح انجام می ­دهد و چگونگی وقوع آن مربوط می­ شود. در صورت علامت­ گذاری لیزر ، سطح فلز تغییر رنگ می ­یابد و اطلاعات را نمایش می­ دهد. در صورت حکاکی، لیزر سطح فلز بستر را از بین می ­برد و به این ترتیب نوعی تورفتگی ایجاد می­ نماید. اما این دو نوع چه تفاوتی دارند؟ جواب عمق تورفتگی است. حکاکی با لیزر تورفتگی عمیق ­تری را در مقایسه با فرآیند اچ ایجاد می ­نماید. حکاکی اساساً از بین بردن مواد به صورت مکانیکی است در حالی که اچ باعث خارج شدن مواد از طریق گرما می­ شود.

مارک لیزر:

علامت گذاری با لیزر را می ­توان با دستگاه­ های لیزر با قدرت نسبتاً کم انجام داد. از آنجا که پرتو کم نیرو است، دمای فلز بستر را به اندازه دو روش دیگر بالا نمی­ برد. چهار نوع اصلی مارک لیزر عبارتند از:

    • Annealing
    • Foaming
    • Carbon migration
    • Coloration

حکاکی لیزری:

حکاکی با لیزر مواد زیرلایه را در دمای نسبتاً بالاتر از بین می­برد، از این رو از پرتوی لیزر با قدرت بالا در چنین روش­ هایی استفاده می­ شود. این دمای بالا، فلز بستر را بخار می ­نماید. این امر بسیار سریع است و تورفتگی های عمیق ­تری را در مقایسه با دو روش دیگر ایجاد می­کند. حکاکی با لیزر برای قطعات مهم برای ایمنی توصیه نمی­ گردد بلکه برای قطعاتی که دچار ساییدگی می­ شوند. همچنین می­ توان از آن برای ایجاد تورفتگی روی مواد دیگر غیر از فلزات مانند چوب، پلاستیک، چرم و شیشه استفاده نمود.

اچ لیزر:

فرآیند اچ لیزر تا حدودی فرزند حکاکی لیزری است. در این روش، گرما سبب ایجاد تورفتگی در مواد بستر می­ گردد. عمق مناسب را می ­توان از طریق قلم زنی به دست آورد، اما مطمئناً بیش از حکاکی نیست. اچ همچنین رفتار سطح فلز را مانند کنتراست و در نتیجه بازتابش تغییر می ­دهد. قلم زنی برای فلزات آبکاری شده مناسب است اما دامنه کار محدود به فلزات نیست و می­ توان روی سرامیک­ ها و پلیمرها نیز حکاکی نمود.

منبع : سایت Heatsign

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *